Pernikahan dan Wang Hantaran

Tuesday, 30 October 2007

(Jangan baca kalau tiada akal untuk memikirkan dan tiada kesabaran untuk menerima kenyataan)

Daripada Abi Hatim Al-Muzni ra yang berkata telah bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam : Sekiranya datang kepada kamu lelaki yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahkanlah dia sekiranya kamu tidak melakukannya maka akan berlakulah fitnah dan kerosakan di muka bumi (hadith sahih riwayat Tirmidzi no. 1085 dan sepertinya dari Ibn Majah dan Hakim).

Adat Melayu dan Malaysia sudah sampai masanya diganti dan ditukar dengan pengamalan sunnah dan pertunjuk Islam yang sahih. Kedengaran sana sini zina dan bersekedudukan di luar nikah menjadi biasa dan ibu bapa bodoh, pak cik dan ahli keluarga gila babi masih menetapkan wang hantaran ribuan ringgit bagi anak gadis mereka.

Bukan sahaja kita ada pusat akademik sia-sia yang melatih anak-anak muda remaja menjadi pengamal cara hidup barat dan menjadi perlaku maksiat profesional dan bukan sahaja kita ada rancangan realiti televisyen yang menghasilkan kehancuran akhlak bahkan persekitaran, suasana masyarakat kita telah rosak dari institusi pemerintahan hinggalah kepada kekeluargaan.

Secara ikhlas ana kerap dimarahi oleh pihak ibubapa kerana selalu memusuhi mereka dalam tulisan ana apabila menyentuh soal kemasyarakatan. Tentulah ana perlu memarahi golongan ibubapa dan keluarga kerana segala punca masalah keruntuhan sosial dan penghinaan kepada agama bermula dari keluarga.

Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah maka ibu bapanya yang menjadikan dianya (anak mereka) yahudi atau nasrani atau majusi (hadith sahih riwayat Bukhari no. 1293 dan Muslim no.2658).

Sekiranya sebuah faraj wanita dirobek oleh sebuah zakar secara zina maka siapa yang harus dipersalahkan ? Sebelum menunding jari kepada anak lelaki yang mempunyai zakar itu dan sebelum menyalahkan anak gadis yang menghulurkan farajnya itu maka ana terlebih dahulu akan menyalahkan ibubapa dari kedua-dua belah pihak.

Sikap degil, jahil, bodoh, bahlul, goblok, sendat otak, akal sempit, saluran darah tersumbat dan pelbagai lagi kerosakan akal dan mental pihak keluarga yang mengakibatkan anak-anak mereka terjebak dalam kemaksiatan dan kedosaan serta perkara yang haram.

Mereka wajib dipersalahkan kerana mereka tidak menikahkan anak lelaki mereka demi mengelakkan dari terjebaknya kepada zina dan juga mereka wajib dihukum oleh hukuman takzir dibawah pemerintahan Islam apabila mereka meletakkan harga yang mahal bagi maskahwin dan duit hantaran untuk anak gadis mereka sehingga menyusahkan pernikahan.

"Ketahuilah sesungguhnya harta kamu dan anak-anak kamu ialah fitnah dan sesungguhnya di sisi Allah itulah ganjaran yang besar"(Al-Anfaal : 28).

Perkara yang halal dipersusahkan dan dipersulitkan hanya kerana perihal duniawi dan material konon untuk mengadakan persalinan, hantaran, hiasan dan kad jemputan dan pelbagai lagi.

“Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengharamkan apa yang baik yang dihalalkan oleh Allah kepada kamu dan janganlah kamu melampaui batas sesungguhnya Allah tidak suka kepada golongan yang melampaui batas” (Al-Maidah : 87).

Baginda rasulullah bernikah dengan mudah, demikian para sahabat dan golongan salaf soleh manakala golongan bodoh serta ibubapa jahil hari ini yang bodoh ini mempunyai anak gadis yang tidak pun mampu menghafaz Al-Qur’an, wajah yang cantik seperti lembu dan akhlak yang sangat manis dan lembut seperti monyet yang terlepas dari hutan lalu diletakkan mahar dan hantaran ribu-ribuan ringgit.

Kebanyakkan wanita Malaysia hari ini yang pakaiannya pun jarang dan ketat, menampakkan bentuk badannya sehingga boleh ditatap oleh mana-mana lelaki, kemahiran memasak yang mencapai tahap cipan, hobi yang mulia dengan menonton filem Hindustan dan Korea serta wajah cantik hasil percampuran benih ibu dan ayah yang tidak soleh dan tidak bertaqwa dan membesar dalam persekitaran sosial dan maksiat lalu diletak harga ribuan ringgit apabila dipinang hanya kerana hasil solekan dan kesan khas (side-effect) memang membuatkan ramai lelaki teraniaya apabila terpaksa bersusah payah mendapatkan wanita seperti ini sebagai teman hidup.

Dari riwayat Abu Zar ra bahawa baginda nabi pernah bersabda : “Dan pada kemaluan (persetubuhan) kamu itu sedekah” lalu baginda ditanya oleh sahabat, wahai rasulullah apakah seseorang yang memenuhi syahwatnya (dengan isteri) itu mendapat pahala ? maka dijawab oleh baginda : “Apakah kamu tidak melihat bahawa jika seseorang itu meletakkan syahwatnya pada yang haram itu satu dosa ? Maka demikianlah jika dia meletakkan syahwatnya pada yang halal maka baginya pahala” (hadith sahih riwayat Muslim no 1006 dan Abu Daud no 1286)

Sangat sedih dan kasihan kepada lelaki yang ingin bernikah kerana mahu menjaga agamanya dan menyalurkan nafsu dan fitrahnya kepada yang halal, yang inginkan menegakkan sebuah keluarga muslim yang soleh, yang ingin mempunyai anak-anak dan generasi soleh terpaksa menghadapi dilema ini. Bayangkan lelaki seperti ini sekiranya mahu mendapatkan kepuasan sudah lama bohsia di jalanan dapat dijadikan sebagai teman.

Tidak susah mendapatkan haiwan yang mempunyai faraj yang berkeliaran di jalanan dan lorong-lorong kota raya dengan hanya bayaran berapa puluh dan ratus ringgit sudah boleh untuk menikmati tubuh pelbagai bangsa. Juga sekiranya lelaki-lelaki ini mahu bukankah sangat mudah mengambil peluang kepada pelajar-pelajar sekolah menengah dengan skirt biru atau gadis genit dari kilang atau wanita cantik dari kolej atau universiti.

Hanya kerana lelaki-lelaki Islam di Malaysia yang masih beriman mahu mencari pasangan yang halal dan mahu menamatkan zaman bujang dengan bernikah bukan dengan berzina maka mereka terpaksa pula berdepan kerenah keluarga pihak wanita yang rosak aqidah, iman dan akhlak dan gila duitan dan hiburan.

Sudahlah setelah terpaksa bersusah payah mendapatkan seorang wanita yang dibeli melalui bayaran yang mahal dari keluarganya maka pihak lelaki terpaksa pula menyara hidup wanita ini, mencari rezeki dan memberi nafkah dan kemudian mesti pula melayan keluarga pihak wanita itu baik-baik. Mereka bukan sahaja terpaksa mengajar, mendidik wanita ini faham Islam dan agama, terpaksa pula memastikan wanita ini metaati Allah, menyuruh mereka melakukan kebaikan dan melarang mereka dari maksiat kepada Allah swt.

Sangat ramai wanita malas solat konon alasan mereka itu cuti dan belum termasuk dengan tidak menutup aurat dan menjaga lisan dan bicara mereka dari fitnah, mengumpat dan mengeji. Bahkan sekiranya wanita ini melakukan dosa dan kemaksiatan maka pihak lelaki pula yang terpaksa menanggung beban dan menanggung dosa kerana mereka ialah ketua keluarga.

“ Setiap dari kamu merupakan pemimpin dan setiap dari kamu akan ditanyai mengenai apa yang kamu pimpin” (hadith sahih riwayat Bukhari no. 893 dan Muslim no. 1829).


Kesimpulannya wanita dan keluarga mereka tidak perlulah diberi muka sangat kerana hanya membuang masa dan waktu golongan yang beriman kepada Allah swt dan cukuplah saya mencadangkan golongan lelaki yang beriman di Malaysia mencari alternaif lain misalnya menikahi wanita dari Petani (selatan Thailand) yang kini diancam oleh keganasan.

“Dan orang-orang yang tidak mampu bernikah lantaran kesusahan maka mereka itu hendaklah memelihara kesucian mereka sehingga dikurniakan Allah dari kesenangan dari rahmat-Nya” (An-Nur : 33).


Menyelamatkan wanita Petani yang muslim dengan menikahi mereka, atau menikahi wanita Indonesia yang datang ke negara Malaysia ini untuk mencari kehidupan dan wanita dari bangsa lain misalnya Cina dan India dengan mendakwahkan mereka kepada Islam lebih utama dan mulia dari menyusahkan diri menikahi wanita Melayu yang tidak usahlah saya dedahkan lagi aibnya.

“Dan hamba perempuan yang mukminah itu lebih utama dan baik bagi kamu dari perempuan musyrik yang kafir walau dianya menarik perhatian kamu” ( Al-baqarah : 221).

Segala puji hanyalah bagi Allah swt.



p/s :

Ada seorang kawan saya (pensyarah disebuah IPT sekarang ini) pernah berkenalan dengan seorang wanita yang kemudiannya kawan saya ini ingin melihat wajah wanita itu sebelum meminangnya. Sekalipun kawan saya ini tidak mempedulikan sangat wajah perempuan ini kerana akhlak wanita ini baik namun saya mengarahkan kawan saya melihat dahulu wajahnya.

Malangnya wanita ini mewarisi kebodohan wanita melayu yang kemudiannya memberikan gambar palsu kepada kawan saya ini kononnya mahu menguji apakah kawan saya ini memilih kecantikan atau hati.

Gambar yang diberikan ialah seorang wanita yang berkulit gelap dan berjerawat dan memakai tudung dengan menampakkan rambut dan saya katakan pada kawan saya perempuan ini tidak sesuai untuknya kerana kawan saya itu seorang yang kacak dan biarlah mencari yang sepadan dan lebih sopan pada pemakaian.

Sabda rasulullah : Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kalian melihat kepadanya menenangkan hati...(hadith sahih riwayat Abu Daud, Nasaie, Ibn Majah dan Hakim).

Akhirnya setelah menolak perempuan itu atas nasihat saya maka selepas itu barulah perempuan bodoh celaka ini muncul semula pada kawan saya dan mempamirkan dirinya yang sebenar dengan sengaja memperlihatkan dirinya yang memang cantik manis, memakai jubah dan bertudung labuh dengan berkulit putih pipi kemerah-merahan.

Kawan saya merasa menyesal menolak muslimat ini namun saya katakan pada kawan saya bahawa wanita ini hanyalah wanita bodoh yang memiliki wajah dan diri yang cantik tapi jahil dan celaka dan jauh dari pertunjuk sunnah dan bahkan saya doakan pada kawan saya ini mendapat muslimah yang lebih solehah dan semoga wanita ini mendapat lelaki yang sehodoh mungkin sesuai dengan gambar palsu yang diberikan kepada kami.

Sesungguhnya sunnah yang diajar oleh rasulullah ialah bolehnya lelaki melihat wanita dan wanita melihat kepada lelaki dan hal ini sudah ijmak ulama fuqaha ummah namun masih wujud wanita bodoh berwajah cantik dalam masyarakat Melayu konon hendak menguji lelaki. Sesungguhnya baginda rasulullah sendiri menyukai wanita cantik dan menyuruh supaya melihat dahulu wanita yang ingin dinikahi apakah cantik dan menarik hati.

Celakalah wanita bodoh ini yang masih hidup dan bernyawa dalam jasad yang tidak berguna pada agama satu sen pun.

Segala puji hanyalah bagi Allah swt.

http://ustaz.blogspot.com/

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 14:41  

2 comments:

the message is there and is good.

tapi kasar sikit.. hmm..banyak. :\

madame blossom said...
31 October 2007 at 6:37 am  

Apa yg 'ustaz' ni merepek? Sebuah artikel yg ditulis dengan emosi hasad dengki dan amarah.. Mana pergi akhlaknya? Astaghfirullah..

redtide said...
9 November 2007 at 10:47 pm  

Post a Comment