Are You a Good Driver?

Friday, 30 November 2007

You Passed Your Driver's Test

Congratulations, you got 10/10 correct.
You're a good driver - at least, when you want to be.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 4 comments Links to this post  

Kerana Manisnya Epal

Thursday, 29 November 2007

Pertemuan dua hati oleh Allah melalui sebiji epal....

"Indah sungguh suasana di tepi sungai ini. Airnya mengalir tenang dan anginnya bertiup lembut. Biarlah saya duduk di sini untuk berzikir kepada Allah," kata Abu Salleh sendirian lalu duduk di tepi sungai.

Sungai itu terletak di sebuah pekan kecil bernama Jilan. Di situlah tempat tinggal Abu Salleh. Dia berasal dari keturunan Imam Hassan, salah seorang cucu Nabi Muhammad.

Ketika dia sedang berzikir, terpandang olehnya sebiji epal hanyut di tebing sungai. Perutnya yang memang belum diisi sejak awal pagi berbunyi beberapa kali. "Mungin ini rezeki untuk saya," katanya lalu mengambilnya.

Abu Salleh memakan sebiji epal itu sehingga habis. Tiba-tiba dia berdiri dengan wajah yang terkejut, "Saya memakan epal ini tanpa izin tuannya. Tentu pemilik epal ini berada di hulu sungai."

Abu Salleh berjalan menyusur tebing sungai menghala ke hulu sambil memerhati kesekeliling kalau-kalau ada pokok epal di situ. Jauh dia berjalan meninggalkan pekan Jilan. Dia terus berjalan sehingga akhirnya dia menemui sebuah ladang epal

"Syukurlah akhirnya saya menemui ladang epal. Saya yakin epal yang saya makan tadi datang dari ladang ini. Lebih baik saya segera menemuinya."

Abu Salleh terus memasukki ladang epal itu dan menemui pemiliknya. Pemilik itu bernama Sheikh Abdullah, berasal dari keturunan Imam Hussin, salah seorang cucu Nabi Muhammad juga. Beliau ialah seorang yang kuat beribadat dan disegani oleh penduduk di kawasan itu.

"Saya memohon maaf dan mohon dihalalkan sebiji epal yang saya memakannya," pinta Abu Salleh kepada Sheikh Abdullah.

Sheikh Abdullah memerhatikan Abu Salleh untuk beberapa ketika lalu tersenyum. Dia menarik nafas panjang dan berkata, "Saya boleh memaafkan saudara dengan satu syarat."

"Katakanlah apakah syarat itu? Saya akan memenuhinya."

"Saya mahu saudara bekerja di ladang epal ini selama dua belas tahun!"

Tanpa banyak soal, Abu Salleh mengangguk dan menyatakan persetujuannya. Bekerjalah Abu Salleh di ladang epal milik Sheikh Abdullah itu selama dua belas tahun dengan penuh amanah dan tanggong jawab. Sheikh Abdullah memerhatikan tingkah laku Abu Salleh sepanjang tempoh itu dan mula tertarik hati. Dia bercadang untuk mengahwinkan puterinya dengan Abu Salleh.

Akhirnya tamatlah tempoh dua belas tahun lalu Abu Salleh menemui Sheikh Abdullah. "Saya sudah menunaikan syarat tuan. Halalkanlah epal yang saya makan itu."

Sheikh Abdullah terpegun dengan kata-kata Abu Salleh yang jelas menggambarkan dia adalah seorang anak muda yang jujur lalu dia berkata, "Saya akan mengenakan satu lagi syarat ke atas saudara."

"Katakanlah syarat itu, saya akan tunaikan."

"Syaratnya ialah, saudara mesti mengahwini puteri saya. Tetapi biarlah saya berterus terang tentang keadaan puteri saya itu."

"Katakanlah! Saya akan mematuhinya."

"Puteri saya bernama Ummu Khair Fatimah. Dia seorang yang lumpuh, pekak, buta dan bisu. Mahukah saudara mengahwini puteri saya itu sebagai syarat kedua untuk saya memaafkan saudara?"

Sejenak Abu Salleh termenung membuatkan dada Sheikh Abdullah berdebar-debar. Akhirnya Abu Salleh memandang ke arah Sheikh Abdullah dan tersenyum, "Saya akan mengahwini puteri tuan sekiranya tuan menghalalkan sebiji epal yang saya makan tanpa izin dua belas tahun yang lalu."

"Baiklah. Saya akan menghalalkan sebiji epal yang saudara makan itu sekiranya saudara mengahwini puteri saya."

Maka berlangsunglah satu majlis perkahwinan di antara Abu Salleh dan Ummu Khair Fatimah. Pada malamperkahwinan itu, Abu Salleh masuk ke bilik pengantin dan memberi salam kepada isterinya. Sebaik sahaja isterinya menoleh ke arahnya. Wajah Abu Salleh berubah kerana dia amat terkejut lalu berlari ke ruang tamu menemui bapa mertuanya, Sheikh Abdullah.

"Adakah seorang perempuan lain di dalam bilik pengantin? Di manakah isteri saya yang lumpuh, buta, pekak dan bisu itu?"

Sheikh Abdullah tersenyum mendengar pertanyaan Abu Salleh lalu menjawab, "Perempuan yang berada di dalam bilik pengantin itu ialah puteri saya, Ummu Khair Fatimah. Saya mengatakan dia lumpuh kerana kakinya tidak pernah menjejak ke tempat maksiat. Saya mengatakan dia pekak kerana dia tidak pernah mendengar perkara yang terlarang. Saya katakan dia buta kerana dia tidak pernah melihat perkara yang haram dan saya mengatakan dia bisu kerana dia tidak pernah menuturkan sesuatu yang sia-sia."

Tersenyumlah Abu Salleh sebaik sahaja Sheikh Abdullah menghabiskan kata-katanya lalu dia menadah tangan, "Ya Allah! Hambamu mengucapkan syukur yang tidak terhingga!"

Hasil perkawinan Abu Salleh dan Ummu Khair Fatimah ini lahirlah seorang ahli agama yang terkenal diberi nama Sheikh Abdul Kadir Jailani. Beliau digelar Mahyuddin yang bermaksud, Yang menghidupkan Agama!

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 3 comments Links to this post  

Sekudus Pinangan

Wednesday, 28 November 2007

Oleh: Dini Syarif

Udara nyaman dihela puas. Seharian terperuk di dalam teratak usang memang merimaskan. Rumah setingkat dari kombinasi binaan batu dan papan itu terletak jauh dari hiruk pikuk kota metropolitan, berdiri rendah di celah penempatan yang masih dara. Kondisi persekitarannya aman diselimuti kehijauan alam dan bisikan unggas. Cukup mendamaikan. Kelihatan beberapa lembaga berkerudung gigih membersih sekangkang kera halaman. Sebahagian lagi sibuk merapikan batas yang padat berjenis sayuran segar.

Rembesan peluh amat melekitkan kulit. Terik mentari seolah-olah menembus lapisan pakaian yang lencun. Nis mencapai tuala kecil separa terlilit di leher lalu mengusap lembut wajahnya, membuang sisa-sisa peluh sambil menapak perlahan-lahan menuju buaian di bawah wakaf untuk melepas lelah. Sudah hampir tiga jam sekumpulan perempuan itu bergotong-royong. Nis membuang pandang pada sekeliling kawasan. Mindanya terawang-awang dipuput kenangan lalu, melayang melewati hikayat si penjerat.

“Kenapa Nis diam? Ada problem ke?”

Bebola matanya menengok pada gelas yang masih bersisa, sambil tangan ligat bermain straw mengaduk ais. Zamri yang duduk bertentang langsung tidak dipedulikan.

“Nis…Saya tengah cakap dengan awak ni…” Zamri makin bosan bertanya. Lain sekali fiil Nis malam ini, tidak seperti selalu. “Period ke apa?” sangkanya sendiri.

“Saya tak sedap hatilah. Bukan ke tak elok kita makan semeja macam ni?” Suara Nis terserlah jengkel. Ekor matanya melirik kiri dan kanan. Alangkah bagus kalau dia tidak menumpang kereta Zamri sekembali dari majlis ilmu di masjid tadi…

Zamri tersengih sekilas. Pandangannya menjamah keserian paras buah hatinya. “Nis, kita tak buat apa-apa pun. Saya ajak awak makan je. Tempat ni ramai orang, bukannya kita berdua-duaan. Lagipun kita kan dah nak bertunang bulan depan…”

“Tapi…”

“Nis, takkan saya nak buat benda tak elok. Awak tak percaya saya ke? Awak rasa berdosa ke kita keluar makan macam ni? Niat saya baik... Nak belanja awak je…”

“Bukan…” Nis serba salah. “Tapi…”

Perbualan keduanya terhenti apabila pelayan membawa dua pinggan berisi nasi ayam garing untuk disajikan. Aromanya begitu memikat selera. Zamri mencapai sudu dan garfu dari dalam raga biru di tengah-tengah meja langsung dihulurkan kepada Nis.

“Sudahlah tu. Kita makan dulu, lepas tu saya hantar awak balik. Tak baik tau gaduh depan rezeki, nanti nasi nangis. Lagipun, takkan la awak nak tengok saya kelaparan.” Zamri menggedik. Ah, perempuan lurus ini terlalu mudah untuk dikalahkan!

Nis tersipu-sipu. Demi kau Zamri, apa sahaja. Butir bicara kau benar belaka!

“Ok. Tapi Zamri jangan merajuk dengan saya pasal tadi ye…” Lirihnya manja.

Zamri mengukir senyum, menampakkan lekuk di pipi kiri.

Tampan sungguh lesung pipitmu wahai satriaku! Siapa pun pasti terpesona melihat rupamu nan rupawan. Kau penakluk idaman yang bisa merajai naluriah. Susuk gagah dan kekar. Sekali pandang persis hero yang ghairah beraksi di layar perak, dan akulah heroinmu!

Memandang pada lahiriah Zamri, padan sudah bagi Nis untuk berbangga-bangga kerana berjaya memenangi hatinya. Tapi bukan itu yang menggoda batin Nis untuk menerima cinta lelaki itu. Nis sebenarnya terpaut pada keluhuran pekerti Zamri. Amat berbudi bahasa. Apalagi mersik suara Zamri acapkali didengar melalui corong bunyi menjelang solat fardu datang menjengah. Zamri bertugas sebagai muazzin dan kadangkala mengimamkan sembahyang di masjid kampus tempat Nis menekuni ilmu. Usai solat, Zamri lazimnya menyampai tazkirah yang sarat inti sari ilmiah juga maklumat terkini.

Bapa Zamri, Dr. Ridhuan ialah pensyarah yang berpengalaman mengajar Nis selama dua semester. Dr. Ridhuan tertawan dengan peribadi sopan Nis, lebih-lebih lagi dengan kecenderungan Nis untuk mendalami pelbagai cabang ilmu Islam. Iltizam yang ditonjolkan membuka hasrat Dr. Ridhuan untuk bermenantukan pelajarnya itu, lalu anak bujangnya diperkenalkan dengan Nis.

Pertemuan pertama di banglo Dr. Ridhuan cukup menggamit memori. Suasana kekeluargaan yang tampak kaya dengan nilai-nilai tarbiah menarik minat Nis untuk setia memanjangkan silaturrahim, apatah lagi Nis berazam untuk menyubur sanubari dengan kefahaman yang sahih tentang agama, lantaran ketandusan peluang untuk menyemainya suatu masa dahulu. Hubungan merpati dua sejoli ini akhirnya direstui orang tua Nis juga, dengan harapan keduanya bakal bersatu menyambung sunnah.

Sehinggalah malam durjana itu…

Zamri hakikatnya musang berbulu ayam! Alim-alim kucing. Penuh kepura-puraan di depan darah daging sendiri. Tanpa pengetahuan Nis, binatang itu secara senyap-senyap membubuh pil tidur ke dalam minumannya. Rasa pening menerjah Nis dan kesudahannya dia tewas di dalam pelukan syahwat Zamri. Gadis yang terlelap itu diangkut ke hotel di ibu kota, lalu tubuhnya diratah sewenang-wenangnya tanpa rela.

Dia menangis semahunya. Zamri dengan niat memujuk kononnya sedia untuk bertanggungjawab jika terdapat zuriat yang tertempel di rahim Nis, kemudian berjanji akan menikahinya sesegera mungkin. Langsung pasangan muda itu berzina lagi dan seterusnya beberapa kali sehinggalah Zamri curang lalu meninggalkannya sendiri terpinga-pinga. Tindakan jahil itu mencoret sejarah hina apabila Nis mengandungkan anak hasil hubungan seks haram bersama jantan laknat itu.

Nis terasa bahunya ditepuk dari belakang. Tepukan yang perlahan, namun sudah cukup kuat untuk mengejutkannya dari lamunan kenangan.

“Nisa’ termenung apa tadi? Sampai Ummi bagi salam pun Nisa’ tak perasan.” Ummi Ros tersenyum mesra. Dia melabuhkan punggungnya di sebelah Nisa’.

Ummi Ros rupanya…

“Hmm, takde ape-apelah Ummi. Nisa’ rindu ibu di kampung….” Nisa’ pantas mengesat air mata yang terburai dengan hujung tudung, cuba untuk menyembunyi tangis.

“Rindukan mak rupanya. Agaknya apa khabar mak Nisa’ ye? Mesti dia pun tengah rindu Nisa’.” Bicara wanita penyayang itu, sengaja bermain dengan emosi Nisa’. Ummi Ros kenal benar dengan dia yang amat sensitif apabila ditanyakan tentang ibunya.

Titisan mutiara jernih berguguran tanpa dapat diseka, terasa hangat menampar pipinya yang gebu. Apakah kecintaanmu terhadapku masih mekar seperti dahulu?

“Nis mengandungkan anak haram Zamri!” Teriak Nis sambil meraung, bersujud di kaki kedua orang tuanya. Ibunya terlongo lalu mencucurkan tangis. Ayahnya turut terkesima langsung bungkam. Dengan mendadak ayah rebah sambil memegang kuat dadanya menahan sakit. Sesak nafasnya begitu menyeksakan. Lelaki yang berusia lewat separuh abad itu menderitai sakit jantung di tahap kronik dan kini nazak menanti mati. Perkhabaran buruk mengejut dari anak tunggalnya itu benar-benar merentap jiwa.

“Abang!” Sa’adah memangku Mokhtar yang terkulai layu. Tangannya tanpa henti mengurut dada suaminya. Air mata tambah melaju, dibiarkan tanpa diseka lagi.

Nis lantas bersila di sisi kanan ayahnya langsung mencapai jemari kasar milik ayahnya. “Ayah… Ampunkan Nis, ayah! Ampunkan Nis, ayah…” Nis mengucup tangan ayahnya berkali-kali. Kemudian tapak tangan itu diletak erat di pipinya. “Jangan ayah… Jangan tinggalkan kami… Ayah!” Nis merintih dan memekik sepenuh perasaan.

Mokhtar semakin nazak, namun di penghujung nafas masih tegar berpesan…

“A…Adah jaga… Nis… Nis… ja…ga m…mak…” Bicaranya tersekat-sekat. Sa’adah dan Nis serentak memeluk kejap tubuh Mokhtar. Detik perpisahan nampaknya kian menghampiri. Mata Mokhtar terkebil-kebil, mengalun syahadatain. “As…sy…hadu al…alla…i…ilaha…ilallah…” diteruskan hingga ke akhir kalimah sedaya mampu. Lalu mata dipejam lena selama-lamanya.

Sa’adah terpaksa menempuh dua ujian yang maha berat. Dia terlalu teguh mendepani bentangan onak dan duri. Wanita tua itu tinggal sebatang kara, sedangkan Nis pula berhempas-pulas meneruskan kehidupan sebagai siswi, biarpun diri dibebani episod lalu. Tekad dipacak sedaya mungkin demi membela ibu. Walaupun begitu, langit tidak kekal terang. Ketenteraman hidup ibu dan anak itu akhirnya diragut hasil caci maki dan celaan orang kampung. Masyarakat senang sekali untuk tidak berlaku adil, terus-menerus menghukum mengalahkan Tuhan.

Sa’adah tetap cekal mendukung umpatan dan hinaan yang menujah anak tersayang. Si celopar menuduh Sa’adah tidak reti mendidik anak, ada yang bercabul menuduh Mokhtar lelaki dayus. Hukuman demi hukuman yang dijatuhkan ke atas keluarganya meluluhkan perasaan Nis. Ibu dan arwah ayah tidak bersalah. Nis nekad mengubah hala, asalkan nama Mokhtar dan Sa’adah murni dari tercemar.

“Jom masuk dalam. Dah nak masuk Zohor ni.” Ummi Ros menyentuh lembut bahu Nisa’. Nisa’ tersedar dari menung langsung bangkit menggeliat. Dia mengorak langkah berkecil-kecil, lalu berpapasan dengan Hana dan Intan.

“Kenapa Kak Nisa’ nampak sedih je?” Hana menegur manja. “Ada masalah ke?” Sengaja dia menduga. Intan pula sekadar mengangguk seraya menggaru kepala.

Nisa’ senyum, berusaha untuk membuang muram.

“Takde la, akak rasa macam nak buat satu benda…”

“Apa dia?” Hana dan Intan bertanya serentak.

Nisa’ tunduk menengok tanah. “Hmm, ada la…Rahsia…”

Hana kian galak bertanya. “Ala, cakaplah kak. Kot-kot kami boleh tolong…”

“Betul ke Hana nak tolong akak?” Nada Nisa’ sedikit gembira.

“InsyaAllah… Kami ok je. Kalau benda tak salah kami sanggup tolong. Kan Intan?” Hana menyiku Intan. Intan menyengguk lagi sambil tersengih lebar.

“Salah tak kalau akak nak cubit perut korang!” Jari Nisa’ hinggap mencubit lembut perut kedua-dua gadis itu lalu melarikan diri. Hana dan Intan tergelak geli kemudian berkejar-kejaran di padang menghijau Raudhatus Sakinah. Ummi Ros sekadar memerhati gembira. Persaudaraan yang membunga di Raudhatus Sakinah lestari mewangi, malah lebih akrab dari hubungan sedarah. Nisa’ menganggap Hana dan Intan seperti adiknya sendiri. Ummi Ros pula berperanan sebagai ibu buat gadis-gadis malang itu. Gadis-gadis yang didatangkan mehnah dunia, lalu ingin kembali ke pangkuan Tuhan.

Raudhatus Sakinah menempatkan sekitar 20 orang pelatih, terdiri dari remaja puteri yang dirundung musibah lantaran nyalaan nafsu membakari maruah diri. Mungkin juga angkara manusia iblis berjantina lelaki. Penzina, ibu mengandung luar nikah, perempuan simpanan, wanita yang nyaris murtad, mangsa rogol dan sumbang mahram – pelbagai wajah disatukan di bawah bumbung, sebantal nyenyak dan setalam hidang. Lindungan sepenuhnya ditebarkan, naungan kasih dicurahkan demi mempertahankan tunjang akidah gadis-gadis yang tergugat anutannya.

Wanita-wanita ini dididik dalam suasana yang tenang, diperkaya dengan unsur famili bahagia demi mencetus keharmonian dalam kehidupan saban hari. Mereka diajar dan dilatih mengurus rumah tangga dengan teratur. Sepaling istimewa, hidangan tarbiah peneguh rohani. Setiap detik tidak sunyi dengan suapan ilmu-ilmu ukhrawi demi mendekat diri dengan syariat Islam. Amal ibadah digiatkan semata-mata kepatuhan hakiki di sisi Ilahi. Sembahyang berjemaah, solat nawafil, tadarus Al-Quran, puasa sunat, qiyamullail, berzikir menjadi rutin yang payah untuk diabaikan.

Sehabis sembahyang berjemaah, semuanya sibuk mengerjakan solat sunat baada Isyak. Selepas itu Ummi Ros yang masih bertelekung mara bagi mengumumkan informasi penting. Dia berdehem beberapa kali sebelum mula berbicara.

“Anak-anak… Pagi ni kita akan qiyamullail macam biasa. Tapi kali ni kita ada imam jemputan…” Ummi Ros membelek kertas yang tercatit maklumat itu.

Masing-masing diam menadah telinga. “Ustaz tu dijemput khas dari UKM Bangi. Lepas qiyam dan solat Subuh kita ada kuliah Subuh.” Ummi Ros menyambung.

Keadaan hingar-bingar. Ingatkan Ustazah, rupanya Ustaz!

Terdengar suara sumbang diiring hilai tawa. “Hensem tak Ummi?”

Ummi Ros mencebik. “Ish, tak serik-serik! Bila cakap pasal lelaki je bukan main syok. Yang selalu ngantuk masa qiyam pun terus semangat.” Fuh, sindiran Ummi Ros memang pedas! Bagi yang terkena, muka merah padam jadinya. Membisu serta-merta, manakala setengah lagi tergelak girang.

“Ummi gurau je…” Ummi Ros ingin memupus rajuk. “Kalau tanya Ummi, memang tak hensem la…” Cakap Ummi Ros tergantung. Masing-masing terlopong.

“Sebab yang hensem suami Ummi je la, Haji Rahim”

Ketawa berderai lagi, melenyapkan kelengangan malam.

“Dah dah…Lepas bertadarus, Ummi nak semua tidur. Esok bangun awal, pukul 4.00 pagi semua dah siap bertelekung dan bentang sejadah. Boleh tak anak-anak?”

“Baik Ummi!” Mereka membalas beramai-ramai. Sayang benar gadis-gadis itu kepada Ummi Ros. Masakan, terlalu besar bakti wanita bertudung labuh itu. Tika gadis-gadis itu dibuang saudara dan dicela umat setempat, Ummi Ros mendepa tangan seluas-luasnya menyambut mesra kehadiran mereka. Engkau memang altruistik!

Nisa’ bangkit mencapai mushaf Al-Quran dari rak di pojok bilik. Halaman dibelek satu persatu, lantas dia memilih untuk mengalunkan Surah An-Nuur. Bacaan meluncur lancar dari bibir yang mungil, sampai ke ayat suci yang ketiga.

“Lelaki yang berzina tidak mengahwini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak tidak dikahwini melainkan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik…” (Maksud ayat 3, surah An-Nur)

Air mata Nisa’ meleleh bertalu-talu membasahi Al-Quran. Kalbunya ditusuk sembilu duka. Dia berkira-kira, apakah benar penzina hanya layak dinikahi penzina? Jika itu satu kenyataan, aku rela membujang sampai ke akhir hayat! Masihkah ada ruang bagiku untuk dilamar lelaki yang mentaati Tuhannya? Aku terlalu menginginkan suami penyejuk pandang. Teman setia yang mampu menggarap agar terbinanya bait Muslim. Mungkinkah?

Nisa’ menyudahkan bacaannya di situ. Mushaf ditutup. Dia berdiri mencapai sejadah, solat taubat ditunaikan. Pasrahnya disandarkan kukuh di riba Maha Penentu. Lenanya malam itu dalam tangisan sambil berteman Al-Quran di tangan.

“Bangunlah Nisa’... Imam dah sampai. Dah nak mula qiyam pun ni.” Nisa’ membuka mata. Bergaung suara imam nyaring mengalun Al-Fatihah. Nisa’ bingkas bangkit menuju bilik air untuk berwuduk. Sesudah bertelekung, dia bersigap menyertai makmum di saf paling belakang. Imam tidak berkeputusan melagui kalamullah. Bacaan Ar-Rahman terdengar melayut-layut, berselang seli dengan esak tangis.

Usai solat Subuh berjemaah, imam berpaling ke belakang.

Astaghfirullah! Jantung berdetak deras. “Itu...”

Matanya berkerdip dua tiga kali. “Itu... Ikram!”

Ikram melempar senyum. Penglihatan keduanya bertaut sejeda lantas terlerai. Nyaris-nyaris tawanya terhambur melihat Nisa’ tercengang, namun ditahannya untuk menghindar wasangka. Ikram terbatuk kecil sebelum mula berceramah berdegar-degar. Lega dan syukur terlindung di hati. “Betullah Nisa’ ada di sini.”

Nisa’ masih enggan percaya. Dia menampar pipinya kuat. Aduh, sakit! Dia tidak bermimpi juga bukan di alam fantasi. Itulah Ikram yang dahulu pernah tergila-gilakannya. Ikram yang dibencinya dulu. Ikram yang pernah diherdiknya sesuka hati.
Kad Aidilfitri berwarna merah kesumba itu disiat-siat langsung dibaling ke parit.

“Aku cakap aku tak suka kau! Kau tak faham bahasa ke?” Nisa’ membengis. Mahu sahaja dia membaham Ikram.

“Laa... Aku bagi kau kad raya je pun...” Ikram longlai melindung diri.
Kemarahan Nisa’ membuak-buak. “Jangan banyak alasan la! Jantan miang... Apasal kau suka kacau aku?”

“Aku ikhlas nak kawan dengan kau...”

“Boleh blah la kau! Perangai buruk. Sembahyang pun malas, puasa pun tak... Kurang ajar pulak tu... Jangan berangan la!”

Ikram menunduk. Lidah kau jauh lebih tajam dari belati! “Tapi aku pun nak insaf… Kalau kau couple dengan aku, boleh kau ajar aku agama.” Balas Ikram perlahan.

“Hei! Kau tak malu ke? Apahal aku pulak yang nak ajar kau agama… Pergi la belajar sendiri! Jangan kacau aku lagi!” Jeritan Nisa’ bagai halilintar, menyambar emosinya sampai hangus rentung. Sekumpulan siswa dan siswi yang sedang menjamah juadah petang di kafetaria tersentak. Berpuluh pasang mata kini sedang tertumpu ke arah mereka yang benar-benar mencuri perhatian awam.

Ikram akur lantas mengayunkan langkah. Rentetan dari keaiban itu, Ikram membawa dirinya yang terluka jauh dari institusi itu. Dengar-dengar dia berpindah ke universiti lain. Ah! Peduli apa aku. Lamarannya sudah aku tolak tepi. Apa guna memadu asmara dengan lelaki yang jahil murakab.

Tapi... Kenapa Ikram nampak lain sekarang? Sangat berlainan…

Kuliah Subuh tamat. Ikram yang berjubah putih safa menutup majlis dengan tasbih kafarah lalu berangkat keluar dari rumah itu. Penemannya turut berdiri lalu ikut membuntutinya. Barangkali pergi berehat seketika di pangkin di kawasan laman.

Soksek-soksek mula bertimbulan. ”Hensemlah ustaz tu...”

”Dah. Jangan nak menggatal! Tu aku punya ha...”

”Sorang tu macho, sorang lagi comel la...”

Tolonglah... Ikram pernah gagal dalam merebut cintaku. Nisa’ tersengih sendirian. Ikram yang dilihat sebentar tadi memang mengagumkan, tetapi apakan daya. Jangan-jangan sudah berpunya. Argh! Melepas... Usah berangan lagi.

Nisa’ melupuskan mimpian yang ligat berlegar di benak. Dia menapak lembab menuju dapur. Hari ini tiba gilirannya untuk menyiapkan makan pagi bagi segenap ahli rumah. Ummi Ros muncul di dapur dengan mendadak. Kelihatan dia tercungap-cungap.

“Nisa’, tolong masak sedap-sedap ye. Lepas tu tolong hidang pada ustaz dua orang kat luar tu...”

Gulp! Aku yang kena hidang? Matilah aku...

“Tapi Ummi, saya sibuk ni. Takpe... Biar saya masak, lepas tu nanti Maria tolong hidang.” Nisa’ beralasan tidak konkrit. Janganlah aku yang kena hidang...

“Takde tapi tapi...Cepat sikit ye....” Ummi Ros meninggalkan Nisa’ terpinga-pinga.

Adusss... Macam mana ni... Nisa’ mencari saran serata minda. Mundar-mandir sambil memegang sudip. Tiba-tiba sahaja timbul dalam fikiran – Pinjam purdah Rohana!

Dari jauhan terdengar ketiga-tiga sakan berborak. Nisa’ berjalan lambat-lambat sambil menatang dulang keluli dengan penuh hati-hati.

”Hai, cantiknya purdah Nisa’...” Ummi Ros terseringai penuh sinis.

Ikram menjeling Nisa’. Fadlan di sebelah ikut memandang. Terketar-ketar Nisa’ semasa menyaji sarapan buat kedua tetamu yang berkopiah itu. Hampir sahaja dia menangis! Ikram yang menyedari kerisauan Nisa’ geli hati langsung mengalih pandang.

Selesai menghidang, Nisa’ ingin bergegas pulang ke dapur. Hajatnya tersekat apabila lengannya disentak. Nisa’ beristighfar berkali-kali.

”Nisa’ nak pergi mana tu. Duduk sini dulu... Teman Ummi ye... Kejap je...”

Nisa’ menghadam hasrat Ummi Ros tanpa sekelumit soal. Dia duduk perlahan-lahan, tepat membelakangkan Ikram. Sekadar pegun memerhati sandal yang tersarung di kaki. Beberapa ketika, telefon selular milik Fadlan menjerit-jerit minta diangkat. Dia memohon izin untuk menerima panggilan lantas bangun dan berjalan menuju ke tanah lapang. Dua yang lain meneruskan santapan manakala Nisa masih bisu menghadap tiang berkarat di sisi kanannya.

Sekonyong-konyong bunyi nada dering kedengaran lagi. Ummi Ros menggeledah tas tangannya lalu mencapai telefon bimbit. Punat dipicit lalu bertali-tali borak dan sembang. Ummi Ros yang pada asalnya duduk terburu-buru bangun lalu seraya menapak menghala ke kereta miliknya di parkiran.

Nisa’ bangkit berundur dari duduknya, langsung Ikram menyapa Nisa’.

”Nisa’... Tunggu kejap...” Ikram menyeru agak kuat.

Nisa’ menoleh bertentang Ikram. Tidak duduk, tidak pula pergi.

Ikram mendeham, berikhtiar menggenggam kekuatan. ”Apa khabar Nisa’?”

”Alhamdulillah, sihat...” Reaksinya tidak acuh.

”Alhamdulillah...Moga kekal sihat...” Ikram kekontangan idea.

Kedua-duanya buntu sesaat. Nisa’ mula berlangkah. Ikram yang kecuakan, gelisah ditolak mentah-mentah buat kali yang ketiga spontan berdiri tegas. Perawan itu lantas beralih hala di hadapannya. Kedua-duanya saling berpandangan.

”Nisa, saya nak kahwini awak...”

Nisa’ ternganga di sebalik purdah berona hijau bemban. Apa?

”Saya ikhlas... Saya nak memperisterikan awak.” Ikram mengulang dalam suara optimis. ”Saya berjanji akan jadi suami soleh yang mendidik isteri dan anak-anak...”
Nisa’ seakan tidak percaya. Dia menggetil lengannya kuat. Aduh, sakit! Dia tidak berkhayal juga bukan mabuk cinta. Ikram yang dahulu pernah diusir jauh-jauh meminangnya sementelahan waktu ini dia asyik mengharap kasih kudus yang halal.

”Tolonglah Nisa’... Saya ikhlas ni...” Rayunya tulus.

Tubir mata Nisa’ mula sarat langsung merekah. Tangisan berhamburan. Kalamnya kelu namun masih berdaya upaya untuk berbalas kata.

”Nisa’...Dah pernah berzina...” Ujarnya tersedan-sedan. Nada terengah-engah lalu dia diam sejeda mengela nafas. Ikram tenang menanti butir perkataan.

“Ikram sanggup ke... Nisa’ kotor...” Sedunya kian ketara. “Nisa’ berdosa! Nisa’ perempuan kotor...” Nisa’ separa menjerit menahan sebal. Emosinya makin menggila menatap takdir yang menghiris pedih. Hampir sahaja dia berteriak panjang.

Ikram meraup mukanya yang semakin berminyak. Ketayap di kepala ditanggalkan seketika lalu dirapikan kedudukannya. Dia berkeluh-kesah. Sayu menerjah kalbu. Wajah menyayukan itu ditenung sejenak sebelum bicaranya dilanjutkan.

“Khairunnisa’...”

Nisa’ yang tertunduk mengangkat muka perlahan-lahan. Matanya berair.

“Pernah tak Nisa’ dengar ayat ni...” Basmallah dilafazkan.

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang mahu bertaubat dan orang orang yang mahu membersihkan dirinya sendiri.” (Maksud ayat 222, surah Al-Baqarah)

Nisa’ mafhum benar dengan kalimatullah agung itu. Tidak mungkin dia melupai dalil naqli yang seringkali diperdengarkan sepanjang menghuni pusat perlindungan itu. Bahkan, dia sendiri mengekhatkan untaian hikmah itu cantik berseni lalu digantung di bahagian dewan solat Raudhatus Sakinah. Sebagai pemupuk taubat nasuha, telahnya.

”Allah Maha Penerima Taubat…” Ikram mula bertazkirah.

”Tidak ada dosa yang tidak diampunkan selain syirik…”

Butir bicara Kau benar belaka! Hujah Ikram berlandaskan nas yang jelas terang diterima pakai. Janji Allah Ta’ala mustahil sekali dimungkiri.

”Khairunnisa’ ialah sebaik-baik perempuan…”

Nisa’ laju menyelang sambil menyeluruti wajah mulus Ikram. Wujud ketenteraman di balik kulitnya yang putih bersih.

”Itu antara Nisa’ dengan Allah. Sudi ke Ikram menerima diri Nisa’…” Dia berniat menguji sukma Ikram, biarpun sebenarnya dia begitu teruja dilamar Ikram yang jadi idam-idaman. Dadanya penuh debaran menunggu jawapan yang mungkin keramat.

Ikram melempar pandang ke teratak tua itu.

”Pernikahan adalah keterikatan antara dua nurani yang saling mengasihi lantaran mendamba rahmat Allah Azzawajalla semata-mata. Kedua-dua jiwa murni ini amat berperanan sebagai suami dan isteri, melengkapi satu sama yang lain. Kalbu keduanya saling menyampai dan menerima. Andai ada apa-apa kelemahan, ditelan dengan penuh rela. Sebarang kekuatan dikongsi erat. Dua-duanya halus dan tulus mengukuhkan bait Muslim yang dicipta, asalkan nantiasa bertoleransi dan saling memaafkan. Tiap mehnah dikira tarbiah pengukuh cinta...” Ikram bersyarah lembut.

Aku terpaut dengan keindahan bahasamu. Bukan, dengan keikhlasanmu.

”Jadi... Ikram maafkan Nisa’?”

”Masakan tidak! Nisa’ menjadi asbab Ikram mengenal diri. Nisa’ jadi penggalak untuk Ikram menuntut ilmu agama... Dengan hidayah Allah, Ikram dapat sambung pengajian agama. Terima kasih Nisa’.” Ikram terseringai.

Nisa’ tersenyum. Aku heroinmu dan engkau heroku. Ikram, aku sudi untuk dimandat sebagai ratu hatimu!

”Nisa’...Izinkan Ikram menikahi Nisa’...”

Itu sudah pasti. Aku merelakannya. Aku tidak sanggup kehilangan teman hidup yang mithali. Dia ikhwah yang aku yakini mampu memimpinku bahu ke bahu menuju gerbang kebahagiaan di dunia jua akhirat. Engkau calon pilihan Ilahi, Ikram!

”Kalau nak pinang Nisa’, kena tanya ibu Nisa’ dulu.” Nisa’ berseloroh.

Ikram yang kaget serta-merta mengeluarkan telefon seluar dari poketnya lantas mendail sembilan angka nombor untuk menghubungi Sa’adah. Nisa’ tertawa kecil.

Angin berhembus lunak mengelus-elus, menyuasanai romantis. Burung-burung berterbangan merata-rata sambil berkicauan riang. Petala langit tampak nilakandi menyaksikan puspa hati meminang mestika. Sebening tarian cinta. Lebih romantik dari epik Romeo dan Juliet, namun tidak sebanding riwayat cinta Ummahatul Mukminin di sisi Muhammad Sallallahualaihiwassalam.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 3 comments Links to this post  

Muhammad Ubaid - Elaika

Tuesday, 27 November 2007

إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
kupersembahkan kepadaMu tuhan sekelian makhluk harapanku


وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha pemberi dan pemurah

ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
tatkala keras hatiku dan sesak perjalanan hidupku

جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
kujadikan rayuan daripadaku sebagai jalan mengharap keampunanMu

فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل
maka bilamana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini

تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
kurniaanMu dan keampunanMu adalah rahmat dan kemuliaan



ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah kepadaku

ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
dan jangalah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan ni'mat itu kepadaku

عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku

ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu



فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
kezaliman, penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan

و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
sekalipun dosa2ku itu memasukkan diriku ke dalam neraka



فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut/mengingati tuhannya

وفيما سواه في الورى كان أعجما
dan bilamana dia bersama selain tuhannya di dunia ini dia membisu

يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي
dia berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap

كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon



أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu

وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar

فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap

تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang2


فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini

وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
sedang keampunanmu yang mendatangi hamba adalah lebih agung dan lebih mulia


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Pudarnya Pesona Cleopatra

Monday, 26 November 2007



Pengarang: Habiburrahman El Shirazy

Tak terasa air mataku mengalir, dadaku sesak oleh rasa haru yang luar biasa. Tangisku meledak. Dalam isak tangisku semua kebaikan Raihana selama ini terbayang. Wajahnya yang teduh dan baby face, pengorbanan dan pengabdiannya yang tiada putusnya, suaranya yang lembut, tangisnya mengalirkan perasaan haru dan cinta. Ya cinta itu datang dalam keharuanku. Dalam keharuan terasa ada hawa sejuk turun dari langit dan merasuk dalam jiwaku. Seketika itu, pesona kecantikan Cleopatra memudar……

Segera kukejar waktu untuk membagi cintaku pada Raihana. Membagi rinduku yang tiba-tiba memenuhi rongga dada. Air mataku berderai-derai. Kukebut kendaraanku. Kupacu kencang diiringi derai air mata yang tiada henti menetes di jalanan. Aku tak peduli. Aku ingin segera sampai dan melupakan semua rasa cinta ini padanya. Padanya yang berhati mulia. Begitu sampai di halaman rumah mertua, nyaris tangisku meledak. Kutahan dengan mengambil nafas panjang dan mengusap air mata. Melihat kedatanganku ibu mertua serta merta memelukku dan menangis tersedu-sedu. Aku jadi heran dan ikut menangis.

” Mana Raihana, Bu?”

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Nikahun Mubarakun!

Sunday, 25 November 2007


Ustaz Ahmad Khushairi & Noor


Ustaz Ali & Fariheen


Ustaz (Haniff punya anak buah) Hafiz & Afifah

Ya Allah
Kami menzahirkan diri kami pada hari ini
Untuk sama-sama meraikan pembentukan sebuah lagi masjid umatMu

Berkatilah, Ya Allah, kehadiran kami ini
Semoga berkatMu ini akan menjadi penyubur
Pada pembinaan perkahwinan yang penuh dengan mawaddah dan rahmah

Ya Allah Ya Rabbana
Kami hanya mampu untuk menadah tangan kami kepadaMu
Dan memohon kepadaMu dengan penuh munajat
Agar apa yang kami pinta ini dimakbulkan

Sekiranya pada diri kami ini masih ada kelemahan dan dosa
Janganlah, Ya Allah, perkara ini menjadi penghalang pada termakbulnya doa kami
Yang terbit dari hati yang ikhlas
Dan dari jiwa yang sentiasa mengharapkan kebesaran serta keampunanMu

Allahumma
Kami berdoa agar kedua mempelai ini
Akan terus melengkapkan iman mereka
Melalui perkahwinan mereka

Bekalkan mereka dengan kasih sayang sejati
Perasaan belas kasihan yang hakiki
Tekad usaha yang tidak mengenal penat
Tawakkal kepadaMu yang tidak mengenal pasrah
Kesetiaan antara satu sama lain yang tidak mengenal sangsi
Ketaatan pada orang-orang tua mereka yang tidak mengenal derhaka
Dan yang terpenting
Keimanan padaMu yang tidak mengenal ingkar

Ya Rahman, Ya Rahim
Insafikan mereka berdua ini
Bahawa kejayaan perkahwinan mereka
Bukan bermula dengan kekayaan
Bukan bertapakkan kedudukan
Dan bukan bersemarak dengan pujian

Insafikan mereka, Ya Allah
Sebagaimana juga kami yang lain telah diinsafi
Bahawa kebahagiaan perkahwinan mereka
Bermula dengan tidak lupa padaMu
Dengan sentiasa merindukan kehadiranMu
Dan dengan berkekalan mensyukuri nikmat iman anugerahMu

Kurniakan kepada mereka berdua
Sifat saling kukuh-mengukuh
Sebagaimana berlakunya antara Rasulullah SAW dengan Khadijah
Kerana sesungguhnya mereka berdua akan melalui perjalanan yang tidak lekang dari diuji

Kurnia kepada si isteri kesetiaan kepada suaminya
Sebagaimana kesetiaan Zainab binti Muhammad SAW
Pengabdian kepada Allah SWT
Sebagaimana pengabdian Rabiah Al-Adawiyah
Dan iltizam untuk menjadi isteri serta ibu yang solehah
Sebagaimana yang ada pada Sumayyah binti Hubbath

Kurniakan jua kepada si suami
Kebijaksanaan membimbing isterinya ke ambang syurga
Dan semoga dia sabar dengan apa pun yang menduganya
Sebagaimana Nabi Allah, Ayyub, bersabar dengan ujian terhadap imannya, kesihatannya dan keluarganya

Ya Allah
Sesungguhnya tidak ada doa yang susah bagiMu untuk makbulkan
Bagi kami yang sama-sama menghadiri majlis pada hari ini
Insafi juga diri kami supaya kami mampu menjadi contoh yang hidup bagi kedua mempelai ini

Bagi ahli keluarga kedua mempelai yang telah kembali ke rahmatMu
Izinkan arwah mereka untuk menyaksi saat-saat kebahagian mereka berdua
Semoga anak, cucu dan keturunan mereka
Akan merupakan insan-insan yang bakal menjadi tonggak agamaMu
Dan tanah air yang kami cintai ini


Nowseeheart - 10 Hajat - Doa Majlis Kahwin


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Hon

Saturday, 24 November 2007

Pada satu petang, si ibu membawa anaknye berusia 4 tahun bersiar-siar menaiki kereta. Dalam perjalanan si ibu membunyikan hon.

Anak: Naper ibu bunyikan hon, saper orang tu?

Ibu: Tu sedara kiter, kenalah hormat.

Dalam perjalanan mereka seterusnya mereka terserempak dengan seekor lembu yang nak melintas lalu si ibu membunyikan hon.

Anak: Itupun sedara kiter jugak ke???

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Meshary Alarada - Farshi Al Turab

Friday, 23 November 2007

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 16:16 0 comments Links to this post  

How to gain Khushu in Salat

Thursday, 22 November 2007

By Dr. Mamdouh N. Mohamed
Associate Professor at the American Open University

What is Khushuu'?

Khushuu' during Salaat is misunderstood by some people as crying and weeping. Rather, it is the presence of the heart during an act of 'ibadah. When a person's heart is fully occupied of what he says or hears, he is in a true state of khushuu'. The concept of Khushuu' in Salaat is very essential.

1- It is a vital factor in making a person successful in this life and in later life.
"Indeed, the believers, who have khushuu' in their Salaat, are the winners."
قد أفلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون
2-It is a contributing factor for the acceptance of Salaat.
3- It is a way to gain more rewards from the Almighty Allah; the more the
khushuu' a person has, the more rewards he gets.
4- Without Khushuu' the heart cannot easily be purified.

Ways to Gain Khushuu'
A. Pre-Salaat


1- A Muslim should know his Lord very well . Knowing whom one worships makes a person a better worshipper. Having clear and authentic knowledge about Allah increases His love in our hearts. Consequently, faith also increases.

2- Avoiding major and minor sins is very helpful in gaining Khushuu', as the heart becomes more receptive to the words of Allah during and after Salaat.

3- Reciting the Qur'an frequently and consistently softens the hearts and prepares it for Khushuu'. Hard hearts do not gain Khushuu'.

4- Minimize attachment to worldly matters. Gearing one's intentions towards the Afterlife helps against the temptations of life.

5- Avoid excessive laughter and useless arguments as they harden the heart and lead to heedlessness.

6- Stop working as soon as you hear the Azaan . When you listen attentively to the call of Salaat repeat after the muˆz-zin then offer the relevant supplication. This prepares you for a smooth transition from the business with worldly matters to the business with Salaat.

7- Performing wuduuˆ immediately after hearing the Azaan prepares you for the pending Salaat. Wuduuˆ also works as a buffer zone before engaging in Salaat.

8- Going to the mosque early for praying and continuing mention of Allah drives Satan away and help gain concentration.

9- The waiting time for the congregational Salaat helps create a buffer zone between the state of mind before Salaat and the state of during Salaat .

B. During Salaat

1- The Iqaamah itself is a final signal to the mind to be well prepared for performing the actual Salaat. Remember what the messenger of Allah said to Bilal (ra) "Let us enjoy the comfort of the Salaat."
2- When you stand facing the Qiblah remember the following:

a. It might be the last Salaat in your life. There is no guarantee to live longer to catch the next Salaat.

b. You are standing between the hands of Allah, the Lord of the worlds. How can you be busy with something else?

c. The angel of death is chasing you.
3- Do not forget to make isti'azah. It wards off Satan's whispers.
4- Keep your eyes focused on the place of sujuud . This helps you gain more concentration.
5- When reciting the Fatiha, try to recall the response of Allah to you after every ayah you say. (When you say: "al-hamdu lillahi rab-bil 'alamin) Allah responds: "My servant praised me." etc. This feeling of speaking to Allah puts you in the right mood of khushuu'.
6- Beautifying the recitation of the Qur'an has a positive impact on the heart.
7- Recite the Qur'an slowly and reflect upon its meaning deeply .
8- It is recommended to change the suras that your recite from time to time to avoid the mechanic-like state of repetition.
9- Alternate between the various authentic sunan such as proclaiming a different opening supplication in every Salaat.
10- Undoubtedly, understanding Arabic helps you focus on the intended meaning.
11- Interact with the recited aayahs ;

a. if you hear an ayah about Allah, glorify Him by saying "Subhaana Allah";
b. If you hear an ayah about Hellfire, say "a'uuthu billaahi mina-n-naar".
c. If you hear a command to make istighfaar, do it.
d. If you hear an ayah that requests tasbiih, make tasbiih.

12- These forms of interactions are very helpful in keeping you focused.
13- When you prostrate, remember that this position brings you closer to Allah. Seize the opportunity to make sincere du'aaˆ. Invest these moments in making sincere supplications.

C- Post-Salaat
a. When you make tasliim, make istighfaar to Allah as you might have made during Salaat.

b. When you praise Allah, thank Him from the bottom of your heart that you have experienced the beauty of Salaat in your heart. Getting used to this habit prepares your for the next Salaat, as you will always be eager to focus in your prayer.

c. One perfection leads to another perfection. If some one perfects his Salaat once, he would be self-motivated to continue on the same level.

May Allah fill our hearts with khushuu' - Aameen.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 15:51 7 comments Links to this post  

Allahurabbi..

Wednesday, 21 November 2007



Allahurabbi..
Dikala saat yang lain lagi tidur dengan lena, aku bangun untuk menghadapMu.

Allahurabbi..
Dikala pagi nan syahdu, aku merindu. Aku merindui saat ketika aku bangun untuk berwudhu', isteriku akan menyusuli. Dan aku merindui saat aku mengimamkan solat, isteriku akan berada di belakangku.

Allahurabbi..
Bila rindu itu datang, hanya Engkau sahaja yang Maha Mengetahui bagaimana hati ini menanggung. Rindu itu tidak berteman, rindu itu keseorangan. Hanya air mata menjadi pengubat hati. Sekalipun ia perit di hati, andai rindu ini dapat membawa diri dekat padaMu, andai air mata ini dapat membersihkan mazmumah di hati, aku redha dan pasrah. Kerana aku tahu, rindu ini pasti berbalas.

Allahurabbi..
Di kala aku merindu, janganlah biarkan rindu itu melebihi rinduku terhadap Engkau dan Rasulullah s.a.w kekasihMu.

Allahurabbi..
Andai ditakdirkan tiada cinta daripada Hawa untukku, cukuplah hanya cintaMu memenuhi dan menyinari kekosongan jiwaku, biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapaku yang memberi hangat kebahagiaan buat diriku, cukuplah sekadar cinta adik-beradik serta keluarga yang membahagiakan diriku.

Allahurabbi..

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 03:00 1 comments Links to this post  

Oh?

Tuesday, 20 November 2007



Which Disney Hero Are You?

You are part Tarzan. You feel out of place when you venture away from your home and into the heart of the city. Your whole life you've been trying to fit in with the styles and trends, but now you're starting to realize that it's OK to enjoy simplicity. Watch out though! Someone your complete opposite is about to enter your life.
You are part Beast. You are ugly on the outside but those who know you well have learned that underneath your exterior is a marvelous prince. Your warmth and patience are your greatest qualities and they have helped you make loyal friends. Protect your friends well because they will soon repay you in full.
Find Your Character @ BrainFall.com

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Parallel

Monday, 19 November 2007

Parallel lines. They can never meet. Or do they?

Imagine this; A long stretch of highway. One side of the road, its a straight line. And the other side of the road, is another straight line. Sure, they don't meet.



Maybe you're just walking too fast to notice your surroundings. Or maybe you're just walking down the road, without any destination in sight. You feel lonely. You forget what you're here for. Yes, we're only humans. And we forget.

Perhaps its time you stopped for a while. Remember Allah. And look around you. Open up your heart, open up your mind. See things in a different perspective. Be optimistic. Don't be sad, Allah is with you.

The journey in life is never an easy one. Life is heaven for the non-believers, prison for those with iman. When you walk down the road, there'll be rain. It'll be cold out there. You'll be shivering. But it wont just rain and rain and rain. There will be shine. Allah promises that every hardship will be accompanied by relief. Allah promises that every hardship will be accompanied by relief.

If you think you're suffering, wait till you walk further down the road. You might see other people living by the roadside, in cardboard boxes. Kids with bloated tummies full of air, because they've got no food. And you? Are you even syukur to Allah for what you have now?

Whatever you want, may not always be good for you. Whatever that's good for you, may not always be what you want. Allah knows, and you know not. Whatever you pray for, He will give. But it could be now, or later. Or He'll replace it with something else better for you. Or He would only give it in the hereafter, if He pleases. That's His promise. Don't stop asking from Allah.

There's always a hikmah behind everything that happens. Most of the times, its not visible to the naked eye. It takes more that just the eyes to see them. When something happens, it might be that your emotions overshadow your vision. You might not realise the hikmah behind something right away. Remember Allah, and in that calm state of mind, perhaps one day you'll realise.

Never ever forget, always remember Allah. Always.

Now, look at that stretch of highway.

And you said parallel lines don't meet.

With Allah, anything is possible untill Allah says so!

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 22:22 0 comments Links to this post  

Why She Won't Wear Hijab

Sunday, 18 November 2007

"I'm so tired."

"Tired of what?"

"Of all these people judging me."

"Who judged you?"

"Like that woman, every time I sit with her, she tells me to wear hijab."

"Oh, hijab and music! The mother of all topics!"

"Yeah! I listen to music without hijab…haha!"

"Maybe she was just giving you advice."

"I don't need her advice. I know my religion. Can`t she mind her own business?"

"Maybe you misunderstood. She was just being nice."

"Keeping out of my business, that would be nice..."

"But it's her duty to encourage you do to good."

"Trust me. That was no encouragement. And what do you mean `good` ?"

"Well, wearing hijab, that would be a good thing to do."

"Says who?"

"It's in the Qur'an, isn't it?"

"Yes. She did quote me something."

"She said Surah Nur, and other places of the Qur'an."

"Yes, but it's not a big sin anyway. Helping people and praying is more important."

"True. But big things start with small things."

"That's a good point, but what you wear is not important. What's important is to have a good healthy heart."

"What you wear is not important?"

"That's what I said."

"Then why do you spend an hour every morning fixing up?"

"What do you mean?"

"You spend money on cosmetics, not to mention all the time you spend on fixing your hair and low-carb dieting."

"So?"

"So, your appearance IS important."

"No. I said wearing hijab is not an important thing in religion."

"If it's not an important thing in religion, why is it mentioned in the Holy Qur'an?"

"You know I can't follow all that's in Qur'an."

"You mean God tells you something to do, you disobey and then it's OK?"

"Yes. God is forgiving."

"God is forgiving to those who repent and do not repeat their mistakes."

"Says who?"

"Says the same book that tells you to cover."

"But I don't like hijab, it limits my freedom."

"But the lotions, lipsticks, mascara and other cosmetics set you free?! What`s your definition of freedom anyway?"

"Freedom is in doing whatever you like to do."

"No. Freedom is in doing the right thing, not in doing whatever we wish to do."

"Look! I've seen so many people who don't wear hijab and are nice people, and so many who wear hijab and are bad people."

"So what? There are people who are nice to you but are alcoholic. Should we all be alcoholics? You made a stupid point."

"I don't want to be an extremist or a fanatic. I'm OK the way I am without hijab."

"Then you are a secular fanatic. An extremist in disobeying God."

"You don't get it, if I wear hijab, who would marry me?!"

"So all these people with hijab never get married?!"

"Okay! What if I get married and my husband doesn't like it? And wants me to remove it?"

"What if your husband wants you to go out with him on a bank robbery?!"

"That's irrelevant, bank robbery is a crime."

"Disobeying your Creator is not a crime?"

"But then who would hire me?"

"A company that respects people for who they are."

"Not after 9-11"

"Yes. After 9-11. Don't you know about Hanan who just got into med school? And the other one, what was her name, the girl who always wore a white hijab…ummm…"

"Yasmeen?"

"Yes. Yasmeen. She just finished her MBA and is now interning for GE."

"Why do you reduce religion to a piece of cloth anyway?"

"Why do you reduce womanhood to high heals and lipstick colors?"

"You didn't answer my question."

"In fact, I did. Hijab is not just a piece of cloth. It is obeying God in a difficult environment. It is courage, faith in action, and true womanhood. But your short sleeves, tight pants…"

"That's called `fashion`, you live in a cave orsomething? First of all, hijab was founded by men who wanted to control women."

"Really? I did not know men could control women by hijab."

"Yes. That's what it is."

"What about the women who fight their husbands to wear hijab? And women in France who are forced to remove their hijab by men? What do you say about that?"

"Well, that's different."

"What difference? The woman who asked you to wear hijab…she was a woman, right?"

"Right, but…"

"But fashions that are designed and promoted by male-dominated corporations, set you free? Men have no control on exposing women and using them as a commodity?! Give me a break!"

"Wait, let me finish, I was saying…"

"Saying what? You think that men control women by hijab?"

"Yes."

"Specifically how?"

"By telling women how and what to wear, dummy!"

"Doesn't TV, magazines and movies tell you what to wear, and how to be `attractive'?"

"Of course, it's fashion."

"Isn't that control? Pressuring you to wear what they want you to wear?"

[Silence]

"Not just controlling you, but also controlling the market."

"What do you mean?"

"I mean, you are told to look skinny and anorexic like that woman on the cover of the magazine, by men who design those magazines and sell those products."

"I don't get it. What does hijab have to do with products."

"It has everything to do with that. Don't you see? Hijab is a threat to consumerism women who spend billions of dollars to look skinny and live by standards of fashion designed by men…and then here is Islam, saying trash all that nonsense and focus on your soul, not on your looks, and do not worry what men think of your looks."

"Like I don't have to buy hijab? Isn't hijab a product?"

"Yes, it is. It is a product that sets you free from male-dominated consumerism."

"Stop lecturing me! I WILL NOT WEAR HIJAB! It is awkward, outdated, and totally not suitable for this society ... Moreover, I am only 20 and too young to wear hijab!"

"Fine. Say that to your Lord, when you face Him on Judgment Day."

"Fine."

"Fine."

[Silence]

"Shut up and I don't want to hear more about hijab niqab schmijab Punjab!"

[Silence]

She stared at the mirror, tired of arguing with herself all this time.

Successful enough, she managed to shut the voices in her head, with her own opinions triumphant in victory on the matter, and a final modern decision accepted by the society - but rejected by the Faith:

"Yes!" - to curls on the hair - "No!" - to hijab!

"And he (/she) is indeed a failure who corrupts it [the soul]!"[Holy Quran 91:10] Subhana'Allah!!!

"Nay! You prefer the life of this world; While the hereafter is better and more lasting."[Holy Quran: 87:16-17]

"You are the best community (Ummah) raised up for (the benefit of) humanity; enjoining what is right and forbidding what is wrong and believing in Allah."[Holy Quran: 3:110]

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 1 comments Links to this post  

Rindu

Saturday, 17 November 2007

Munsyid: Nadamurni

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Orang-orang bertakwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya

Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri yang solehah
Keluarga bahagia

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Para pejuang kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Berlandaskan syariat

Merindukan tertegaknya
Kalimah Allah di muka bumi
Dan dalam merindukan
Akan datangnya syahid

Rindu itu adalah… anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani… punyai rasa rindu

Dan seluruh umat itu
Merindu akan munculnya
Pemimpin yang dijanjikan Allah
Membawa kemakmuran… Ya Allah


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 22:22 0 comments Links to this post  

Memeluk Gerhana

Friday, 16 November 2007



Judul: Memeluk Gerhana
Pengarang: Isa Kamari
Penerbit: Al-Ameen Serve Holdings
Genre: Novel
Mukasurat: 480 halaman
Cetakan Pertama: 2007
ISBN: 9833991082

Zaman kanak-kanak... kita merasa dengan kaki dan tangan. Sampai luka-luka bila tersandung dan jatuh. Kini sudah remaja, kita merasa dengan akal dan hati pula. Sering luka-luka juga kalau tersungkur dalam perjalanan. Kelak kalau dewasa bagaimana pula?

Inilah kisahku, anak muda berumur dua puluh satu tahun. Ilham Sidek. Anak kampung Tawakal. Pelajar Raffles Institution. Tahanan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri... Aku utuskan doa kepada ayah dan ibu. Aku rindukan Syakila, kulitnya yang cerah, matanya yang jernih... tawanya yang riang serta hatinya yang teguh dan ikhlas. Kata-kata hikmah Syakila kepadaku menjelma lagi dalam ingatan. 'Hendaklah engkau jadi orang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh...yang sukar tertempuh oleh manusia biasa.'

'Inilah warkahku dari perut bumi. Entah berapa lama lagi aku terpaksa memeluk gerhana ini.'

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 3 comments Links to this post  

Damba KasihMu

Wednesday, 14 November 2007

Semakin jauh ku dariMu..
Semakin kuat pula Kau menghampiri daku..
Oh Tuhan Yang Maha Pengasih, kerdilnya diriku dipadanganMu.

Hatiku diruntun pilu lagi tatkala lagu itu berkumandang menghiasi corong radio kecilku. Sedih dan pilu mengenangkan memori lalu yang nyata teramat sukar untuk dilupakan. Satu kisah hidup seorang hamba untuk mencari redhaMu Ya Allah, dan mungkin juga satu kisah cinta dalam mengejar cintaMu,Ya Rabbi. Sesungguhnya cintailah insan yang mampu menyinari cinta kita pada Ilahi... walaupun dalam diam itu lebih baik daripada terangan yang membawa seribu kemungkinan…

Ada falsafah pernah mengatakan, sekiranya kamu tinggalkan seseorang yang kamu kasihi kerana halangan masa dan waktu, namun dia kembali padamu di hari kemudian, memang itulah jodohmu, tetapi sekiranya tidak demikian, kamu harus redha. Benarkah begitu?, aku sering tertanya-tanya sendirian namun itu jualah yang ku pegang sejak melangkah di bumi UTM ini. Mengapa UTM? satu institusi yang tak pernah menjadi impian citaku suatu ketika dulu. Namun kerana aku ingin berhijrah.. Ya..berhijrah dari diriku yang dulu. Aku mahu jauh daripada sesiapa yang pernah mengenali diriku dulu, dan aku mahu menjadi diriku yang sebenar bukan terpengaruh dengan rakan-rakan dan persekitaran. Untuk itu, aku perlu kuat dan perlu mencari rakan-rakan sepertiku agar harapan dan citaku itu tidak mati sebelum bermula. Dan untuk itu juga, aku perlu banyak berkorban. Tetapi, mengapa aku tidak ke Al-Azhar untuk memenuhi cita-cita kedua orang tuaku, juga impianku sebenarnya? Entah.. aku mengandaikan ramainya sahabatku di maahad dulu telah melangkahkan kaki ke sana dan bakal meneruskan perjuangan ustaz dan ustazah dulu. Namun, siapakah yang bakal meneruskan dakwah Islam di kalangan ahli profesional dalam bidang-bidang yang lain? Dengan keputusan akademikku yang cemerlang dalam SPM dulu aku harap, akulah salah seorang daripadanya. Namun, layakkah aku?

Terkejut dengan keputusanku, abah tetap memberi sokongan tanda kasih seorang ayah. Begitu juga dengan ibu. Ya Allah.. Kau rahmatilah keduanya. Hanya seorang yang tidak kuberitahu tentang keputusanku itu. Muslimin itu.. Akhi Zaqwan. Seseorang yang nyata lebih istimewa berbanding muslimin yang lain. Aku rasa perjalananku masih jauh. Aku tidak bersedia akh dan meminta perhubungan itu diputuskan kerana aku tahu lalainya hatiku, setelah hadirnya seorang insan bernama lelaki menjengah kamar hatiku. Apa kurangnya Zaqwan? Bakal seorang hafiz, dan banyak membimbingku ke arah yang lebih baik. Bukan menolak jodoh tetapi aku masih terikat dengan amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul dan dilaksanakan sebaik mungkin pada ibu dan abah. Sekiranya dia jodohku, moga Kau pegang hatinya untuk menyuntingku di saat aku telah bersedia.

************************************************************************

Suasana dingin yang mencengkam tubuhnya sejak 2 jam tadi serasa bagaikan menggigit hingga ke tulang hitam. Jubah biru tua dan tudung litup yang membalut tubuhnya tidak mampu untuk mengurangkan kedinginan. Hampir 2 jam dia bertapa di dalam bilik belajar 24 jam Perpustakaan Sultanah Zanariah ini. Selesa walaupun kadangkala kekusyukannya sering terjejas lantaran ada pelajar yang tidak “mendiamkan” handphone mereka. Dia selesa mengunjungi PSZ pada waktu-waktu pagi dan juga petang kerana tika ini tidak ramai pelajar yang sanggup untuk menghabiskan masa di PSZ, masa-masa sebegini lebih sesuai untuk beradu di atas katil asrama. Lagipun, waktu-waktu sebegini tiada mesyuarat persatuan mahupun usrah-usrah yang memenuhi jadual rutinnya setiap hari.


Menjejak sahaja di bumi UTM ini, dicarinya kekuatan untuk dirinya dalam perjalanan menuju redha Illahi, dan ditemui sahabat-sahabat yang tak pernuh jemu menasihati, tak pernah lokek menghulurkan bantuan tanpa dipinta disitu. Bersama PMIUTM inilah dia membina kekuatan untuk membina hari-hari mendatangkan dan membimbingnya ke medan dakwah itu. Dia cukup tenang dan bahagia di situ bersama ketenangan yang dicari selama ini. Rakan-rakan yang tak jemu-jemu menambah ilmu agama walaupun sibuk dengan kursus-kursus Sains dan Kejuruteraan yang sememangnya memerlukan perhatian yang khusus nyata menyuntik semangatnya.

**************************************************************

Menerima SMS tanpa diundang yang sengaja memenuhkan inbox pesanan handset lewat 2 hari yang lalu, sedikit sebanyak membuatkan aku terganggu.

“ Ukhti, sudikanlah menghadiri walimah ana hujung minggu ini, doakanlah ana dan zaujah berbahagia hingga ke akhir hayat. Dan ana yakin, masa untuk enti akan tiba jua..”-Amir Zaqwan

Aku tersenyum membaca SMS kiriman muslimin itu. Begitu cepat hatimu berubah. Dan aku bersyukur kepadaMu Illahi kerana tidak meneruskan perhubungan dengannya dulu kerana ternyata dia bukan jodohku. Mungkinkah aku tidak layak untuknya?. Harapannya untuk melihat aku bergelar seorang ustazah dan mengikut jejak langkahnya ke bumi anbiya’ hancur dengan keputusanku. Kau tak faham akh..

Sedikit pun aku tidak kecewa, malahan aku lebih tenang kini. Perjalananku di medan dakwah ini tidak seharusnya dicampuri dengan perkara-perkara maksiat. Sering manusia terlalai kerana cinta manusia, dan aku pernah menjadi mangsanya di alam persekolahan dulu. Cinta yang kononnya suci sebenarnya mengundang kemaksiatan tanpa disedari. Walaupun tidak ber ‘dating’ seperti kebanyakan pasangan-pasangan lain, namun bisikan syaitan sebenarnya cukup hebat. SMS dan panggilan telefon yang menjadi penghubung menjadi fitnah besar antara kami. Maksiat hati yang dicernakan antara kami sebenarnya lebih hebat.

Aku yakin..cinta yang suci kerana Allah akan muncul jua dalam hidupku. Bila aku benar-benar sudah bersedia, hanya ikatan pernikahanlah sahajalah yang menjadi wasilah kepada cintaMu Ya Allah.

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu. Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seorang yang hatinya terpaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu. Ya Rabbana, jika aku telah jatuh hati jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu. Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui KekasihMu jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu. Ya Ilahi, kupohon petunjuk dan inayahMu…kurniakan daku mukhlis pilihanMu yang mampu memimpinsinar kasihku dalam mendamba anugerah rahmatMu, amin.”

Doa itu menutup solatku lewat malam itu.

(Cerpen khas sempena penerbitan sulung Majalah FITRAH PMIUTM 2005)

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Jika Anda Mudah Tersinggung - BELAJARLAH Meredam Rasa Tersinggung

Tuesday, 13 November 2007

Salah satu hal yang sering membuat energi kita terkuras adalah timbulnya rasa ketersinggungan diri. Munculnya perasaan ini sering disebabkan oleh ketidaktahanan kita terhadap sikap orang lain.

Ketika tersinggung, minimal kita akan sibuk membela diri dan selanjutnya akan memikirkan kejelekan orang lain. Hal yang paling membahayakan dari ketersinggungan adalah habisnya waktu kita menjadi buah roh.

Efek yang biasa ditimbulkan oleh rasa tersinggung adalah kemarahan. Jika kita marah, kata-kata jadi tidak terkendali, stress meningkat, dan lainnya. Karena itu, kegigihan kita untuk tidak tersinggung menjadi suatu keharusan.

Apa yang menyebabkan orang tersinggung? Ketersinggungan seseorang timbul karena menilai dirinya lebih dari kenyataan, merasa pintar, berjasa, baik, tampan, dan merasa sukses.

Setiap kali kita menilai diri lebih dari kenyataan bila ada yang menilai kita kurang sedikit saja akan langsung tersinggung. Peluang tersinggung akan terbuka jika kita salah dalam menilai diri sendiri. Karena itu, ada sesuatu yang harus kita perbaiki, yaitu proporsional menilai diri.

Teknik pertama agar kita tidak mudah tersinggung adalah tidak menilai lebih kepada diri kita. Misalnya, jangan banyak mengingat-ingat bahwa saya telah berjasa, saya seorang guru, saya seorang pemimpin, saya ini orang yang sudah berbuat. Semakin banyak kita mengaku-ngaku tentang diri kita, akan membuat kita makin tersinggung.

Ada beberapa cara yang cukup efektif untuk meredam ketersinggungan

Pertama, belajar melupakan.

Jika kita seorang sarjana maka lupakanlah kesarjanaan kita. Jika kita seorang direktur lupakanlah jabatan itu. Jika kita pemuka agama lupakan kepemuka agamaan kita. Jika kita seorang pimpinan lupakanlah hal itu, dan seterusnya. Anggap semuanya ini berkat dari Allah agar kita tidak tamak terhadap penghargaan. Kita harus melatih diri untuk merasa sekadar hamba Allah yang tidak memiliki apa-apa kecuali berkat ilmu yang dipercikkan oleh Allah sedikit. Kita lebih banyak tidak tahu. Kita tidak mempunyai harta sedikit pun kecuali sepercik titipan berkat dari Allah. Kita tidak mempunyai jabatan ataupun kedudukan sedikit pun kecuali sepercik yang Allah telah berikan dan dipertanggung jawabkan. Dengan sikap seperti ini hidup kita akan lebih ringan. Semakin kita ingin dihargai, dipuji, dan dihormati, akan kian sering kita sakit hati.

Kedua, kita harus melihat bahwa apa pun yang dilakukan orang kepada kita akan bermanfaat jika kita dapat menyikapinya dengan tepat.

Kita tidak akan pernah rugi dengan perilaku orang kepada kita, jika bisa menyikapinya dengan tepat. Kita akan merugi apabila salah menyikapi kejadian dan sebenarnya kita tidak bisa memaksa orang lain berbuat sesuai dengan keinginan kita. Yang bisa kita lakukan adalah memaksa diri sendiri menyikapi orang lain dengan sikap terbaik kita. Apa pun perkataan orang lain kepada kita, tentu itu terjadi dengan izin Allah. Anggap saja ini episode atau ujian yang harus kita alami untuk menguji keimanan kita.

Ketiga, kita harus berempati.

Yaitu, mulai melihat sesuatu tidak dari sisi kita. Perhatikan kisah seseorang yang tengah menu ntun gajah dari depan dan seorang lagi mengikutinya di belakang Gajah tersebut.

Yang di depan berkata, "Oh indah nian pemandangan sepanjang hari". Kontan ia didorong dan dilempar dari belakang karena dianggap menyindir. Sebab, sepanjang perjalanan, orang yang di belakang hanya melihat pantat gajah.

Karena itu, kita harus belajar berempati. Jika tidak ingin mudah tersinggung cari seribu satu alasan untuk bisa memaklumi orang lain. Namun yang harus diingat, berbagai alasan yang kita buat semata-mata untuk memaklumi, bukan untuk membenarkan kesalahan, sehingga kita dapat mengendalikan diri.

Keempat, jadikan penghinaan orang lain kepada kita sebagai ladang peningkatan kwalitas diri dan kesempatan untuk mempraktekkan buah - buah roh Yaitu, dengan memaafkan orang yang menyakiti dan membalasnya dengan kebaikan.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Couple tu haram

Monday, 12 November 2007

Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna. Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka. Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk. Ada pula yang kate saya kuat emo. Sikit-sikit nak marah. Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar. Lepas tu saya cuba buat lawak kononnya nak tarik perhatian orang lainsaya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya terutamanya pelajar-pelajar perempuan. Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti). Tapi saya tak kesah. Asalkan ada yang terhibur. Tapi saya tetap merasakan kekosongan. Memang lumrah manusia. Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita. Macam itulah yang saya rasa. Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'. Di dorm sms awek sampai pagi. Ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit.

Saya mula berfikir. "Adakah aku perlu BERCINTA?" Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu. saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'. Dan masa itulah saya kenal awak. Saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya. Mula-mula awak jual mahal.

Tapi saya tak kisah. Nak beli gak. Akhirnya, dipendekkan cerita, saya pun mulalah BERCINTA. Masa bercinta, memang saya sangat-sangat bersemangat. Apa orang kata, 'ALL OUT'lah haha. Saya selalu call awak, awak pun selalu call saya Gayut' malam-malam. Kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam. Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu. Tidak terasa pun kehilangannya. Mase bercinta memang indah. Semuanya indah. Sikit-sikit gurau-gurau. Sikit-sikit gelak-gelak. Kalau merajuk memujuk-mujuk. Kalau 'birthday' kita sambut sama-sama. Untuk diri ini, terasa amat bahagia. Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai. Saya pernah terikir. Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam, kata saya macam-macam. Asalkan awak memahami saya.

Satu hari saya dengar ceramah. Alhamdulillah. Dalam ceramah tu saya sedar, saya banyak buat salah dan saya kena berubah. Hidup saya mesti selari dengan Islam. Saya kena jadi baik. Sebab memang itu fitrah manusia, menginginkan kebaikan. Semua orang nak masuk syurga kan? Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid. Rapatkan diri dengan Al-Quran. Selalu solat jemaah awal waktu. Selalu dengar tazkirah. Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran. Saya beli dua, satu untuk saya dan satu untuk awak. Saya taknak jadi baik seorang diri. Jadi saya ajak awak sekali. Saya ajak awak baca Al-Quran. Saya kejut awk bangun subuh (calling). Saya ajak awak saling beri tazkirah. Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya. Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple. Saya kata, kita bukan buat benda yang salah. Bercinta kerana Allah. Kita couple tak macam orang lain. Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je. Ade yang siap wat mksiat lagi. Pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi. Tapi kita couple baik-baik.

Tak guna ayat jiwang-jiwang, janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat. Cuma sms dan call je. Dan awak terima perubahan saya itu. Saya pun banyak nasihat awak. Awak pun terima. Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu. Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa. Dan akhirnya saya rasa hubungan kita semakin diredahai. Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan. Dalam proses perubahan saya, saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib. Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran. Kalau kita tidak berdakwah, kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak. Sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf, surah ke 7, ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat mereka berkata:

"Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa".

Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik. Tegur mereka apa sahaja yang silap. Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah.Saya mesti nak tegur. Selemah-lemah iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman. Ape lagi, tegur je la depan-depan. Lepas tu, satu mas saya terbaca pasal couple.

COUPLE TU HARAM

Saya tak percaya. Tapi bila baca detail-detail yang dia bagi, macam betul pulak. Tapi biasala, kalau kita suka satu benda tu kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita. Saya pun buat tak tahu pasal benda tu dan teruskan saja hubungan kita. Kita tak buat maksiat. Kita tak keluar jalan-jalan pegang tangan, tak jiwang-jiwang. Cuma saling ambil berat. Tanya khabar. Borak-borak. Siap bagi tazkirah lagi.

Apa yang haramnya dengan benda ni? Tak kisahlah. Masa terus berlalu. Masa ni dah nak dekat Trial SPM, lagi tiga minggu sebelum trial. Dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan buat study group. Pada masa yang sama, bagi tazkirah. Ada yang terima, ada juga yang buat tak tahu. Kadang-kadang bila tegur saya kena marah pula. Macam-macamlah alasannya ada kata saya tegur tak berhikmah. Ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je. Tapi tak kisah. Saya ada tempat mengadu. Suatu masa ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri saya terjumpa ayat ini.

Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir? (Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pun terfikir. Selama ini aku asyik tegur orang je. Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan, cepat marah, suka buang masa, ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan. Macam mana ya?

Lepas tu terjumpa pula ayat ini.

Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui. (Al-Baqarah ayat 42)

Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan. "Alah kau tu cakap je berapi gaya alim, tapi couple gak. Sama aje kau dengan kami, tegur orang konon." Berfikir sejenak. Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak? Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh? Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah tahu saya selalu berhubung dengan perempuan? Dan terkadang saya rasa serba salah? Macam-macam yang saya fikir. Dipendekkan cerita lagi sekali, saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dakwah. Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap. Dalam perjalanan ke seminar tu saya masih sms lagi dengan awak dalam bas."

sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu. Dalam fikiran saya ni kira dakwah juga. Saling ingat-mengingati. Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf, pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri. Lagipun kami semua penat, takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam. Pihak penganjur pun faham. Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ. Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple. Tapi saya teragak-agak. Kalaulah betul couple tu salah, habis tu nak buat macam mana? Aku kena clash ke? Alah, buat apa fikir macam tu. Tanya je la. Kalau tak buat salah, apa nak ditakutkan?

Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu. Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.

"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit lah.

"Em, boleh.duduklah. Anta nak tanya apa?"

"Er macam ni. Sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang kawan ni, perempuan la. Tapi bukanlah setakat kawan biasa. Rapat gak la. Bukan rapat biasa, tapi rapatlah."

"Bercinta ke?"

Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate. Mesti dia marah. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya.

"Sebenarnya. couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatumperbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.

"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."Saya tak mahu mengalah.

"Memang betul niat anta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni. Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:

*Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam. (Surah Al-Anakabut, Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalau anta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada anta ialah setan telah buat anta pandang indah benda buruk yang anta lakukan. Walaupun anta berpandangan tajam, maksudnya anta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat anta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat anta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa anta sms dengan dia, anta ingat Allah. Mesti ada masanya anta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?" Betul juga katanya. Lepas tu saya kata,

"Tapi bang, saya dah janji dengan dia tak nak jumpa lagi. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"

"Em, betul, anta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Anta dah dapat elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau anta janji taknak call die pula, anta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh, masih ada zina yang tetap anta tak dapat elak apabila bercouple.

"Zina hati?" Saya menduga.

"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Anta boleh 'check' dalam Riyadahus salihin bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun anta buat, anta tetap tak dapat lari daripada zina hati."

Saya terdiam.kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung.

"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada anta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada anta."

"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sangat."

Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jawab:

"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang anta. Anta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."

Saya terdiam lagi.

"Pasal die pula, cube anta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab anta, apa yang anta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."

Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sedar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.

"Jadi apa saya nak buat bang?"

"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."

"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"

"Dengan dia ni lain. Anta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan anta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu anta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."

Tiba-tiba saya terfikir.

"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"

Saya cakap "Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"

Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab.

"Akh, anta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Anta boleh rujuk surah Ar-Ra'du, surah ke-13, ayat 11. Lagipun, anta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni. Abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan.

Alamak..tak boleh lari lagilah nampaknye. Saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.
"
Semuanya dah jelas rasanya. Nampaknya saya kena tiggalkanlah benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."

"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."

"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."

Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri.

"Semuanya dah jelas. Buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat. Jadi rasanya, inilah masanya."

Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu.

"Assalamualaikum. Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum."

Berat betul nak hantar sms tu kat awak. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tinggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika saya tekan juga button [send]. Lepas tu tertera di skrin.

[SENDING.]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya. Saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak.

"Terima kasih bang."

"Takpe, dah tanggungjawab."

Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata. Tak sangka, memang tak disangka. Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya. Tiba-tiba saya teringat ayat Allah.

surah Al-Baqarah,ayat 216.

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Masa terus berlalu. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang, tapi saya terus cuba.

Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil. Macam-macam yang berlaku. Ada kritikan, ade gak yg stuju. Tapi tak kisahlah semua tu. Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak. Awak bagi gambar bunga. Bawah tu ada ayat.

"Seindah gubahan pertama.S aya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.

"Kena tegaskan rasanya".

Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir.

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi. Seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya. Assalamualaikum.

Saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan. Lagi satu, jangan cari cinta manusia,ia penuh dengan penipuan, kekecewaan, dan tak kekal. Tapi carilah cinta Allah, tiada penipuan, tidakkan pernah mengecewakan. Itulah cinta abadi. Cinta yang diredahai. -Yang Terakhir-"

[SEND]

[SENDING]

[MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan. Saya pasti apa yang saya buat ni betul. Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya. Saya takkan berpatah balik. Takkan. Buat selama-lamanya.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Bicara ini

Sunday, 11 November 2007

"Assalamualaikum," sana.

"Wa'alaikumussalam. Ada apa?" sini.

"Terasa macam nak cakap dengan seseorang," sana.

"Fasal apa?" sini.

"Sibuk ke? sana.

"Agak," sini.

"Ok," sana.

"Allah ada," sini.

"Tahu," sana.

"Allahlah tempat mengadu," sini.

"Ya baik," sana.

"Bangun. Malam ni. Jom sama," sini.

Senyap. Ada tangis di situ.

"Kan bagus kalau ade di sini," sana.

"Tak bagus pun," sini.

"Kenapa?" sana.

"Orang kata ukhuwah tu lebih manis bila jauh," sini.

"Bila dekat asyik nak gaduh," sana. Tergelak dalam sebak.

"Rindu sebenarnya," sini.

"Kenapa tak cakap?" sana.

"Saje. Nak didik sabar. Ada ujian yang jauh lebih besar tak lama lagi," sini.

Sana senyap.

Sini senyap.

Dan titis itu tumpah juga. Berjuraian.

http://khazinatulasrar.blogdrive.com/

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

And a wan, a tooh and a treeeee..

Saturday, 10 November 2007





Yesterday the sisters and I attended one of our sister’s wedding.

Masya-Allah, twas beautiful beyond words. It wasn’t just beautiful physically but spiritually as well.

I mean, yeah, the whole house was done nicely la dee daa. But it was not because of that. It was because the wedding was conduct following the sunnah of Rasullallah SAW. It was simple, no hoo haa of these badak-badak mandi, bebedak, malam pacar, bersanding, muleh tiga hari and what nots have you.

It was just…simple. Exquisitely simple….and yet you can feel the barakah in the air. SIgh. I don’t know. I’m being whimsical.

I’ve attended my fair share of weddings and honestly, it is tiring for me to attend all those ceremonies (as mentioned above) so I can’t imagine how it must feel for the bride and groom.

And the money spent!! =___=’

For us Malays, its culture vs sunnah. And more often then never, sadly and most disappointingly, culture wins. How so? Well, you can argue all you like with your dalils and hadiths and having your uztaz to back you up, but at the end of the day, you will end up hurting your parents feelings (if they are very very traditional) and your grandparents and your aunts and uncles and second cousin twice removed from the third cousin of your aunty’s stepdaughter thrice removed niece.

Unless you have a family which understands that above all, it is Allah that we should be pleasing, not our nafs and certainly not our traditions.

When Rasullullah wed his daughter, Saydatina Fatimah to Ali Radhiallahuanh, it was as simple as it could be. Please correct me if I am wrong, but Rasullullah asked Ali what did he own and Ali said a horse and armor. Then Rasullullah said sell your armor and keep your horse. The money from the armor will be the mahar for the nikah. And then later on, they had a small walimatul urus just to inform to the family members and friends that the two have wed. [Please refer to comments 5&6. Jazakallah]

And are we not suppose to follow his sunnah, his ways as he had told us to since we all claim the same thing “Laa Illaha Illallah, Muhammadur Rasullullah” - There is no God but Allah and Muhammad is the final messenger.

Contradicting, no?

Sigh. Quite.

But that is a different post on its own.

When the sisters and I met up with the bride, masya-Allah , we were just struck by her beauty. She was glowing!! We hugged her tight hoping that some of her karma would rub on to us. Lol.Jest jest. But the sisters and I were overwhelmed with happiness and tears of joys were spilt. Sigh.

That was my first time crying at a wedding. For me personally, it was because their love was so pure, because they met for the sake of Allah and they married for the sake of Allah and insya-Allah , they will love each other for the sake of Allah .

And that my pretty ones, is the purest kind of love.

That. and because Yani cried and I’m a sympathetic crier! :P

Sigh. You must know the whole story behind how they met then you will sigh along with me. But you should’ve seen the sisters, we were torn in between smiling and crying. Lol.

Awwwwww i feel like crying now! =’( SNIFFS!

To the bride and groom,



“Semoga Allah memberi barakah bagi kamu dan memberkati keluarga kamu, dan mengumpulkan kamu dalam kebaikan dan kepada kebaikan”.

(HR. Ashabus Sunan kecuali An Nasai dan lihat Shahih Tirmidzi 1/317)

Ya Allah ,
Dengan rahmat Mu Ya Allah , limpahkanlah rasa cinta kepada mereka,
Yang Kau jadikan pengikat rindu Rasulullah dan Khadijah Al Qubro
Yang Kau jadikan mata air kasih sayang
Ali bin Abi Thalib dan Fatimah Az Zahra
Yang Kau jadikan penghias keluarga Nabi-Mu yang suci.

Ya Allah ,
Andai semua itu tak layak bagi mereka,

Maka cukupkanlah permohonan mereka dengan redha-Mu
Jadikanlah mereka Suami & Istri yang saling mencintai di kala dekat,
Saling menjaga kehormatan dikala jauh,
Saling menghibur dikala duka,
Saling mengingatkan dikala bahagia,
Saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan,
Serta saling menyempurnakan dalam peribadatan.

Ya Allah

Tetapkan lah iman mereka, dan kuat kan lah semangat mereka untuk berjuang dalam menyebarkan agama Mu, Kurniakanlah dari mereka keturunan yang soleh dan solehah,
Yang dapat membimbing ummah kejalan yang benar,

Ya Allah ,
Sempurnakanlah kebahagiaan mereka
Dengan menjadikan perkawinan mereka ini sebagai ibadah kepada-Mu
Dan bukti ketaatan mereka kepada sunnah Rasul-Mu.

Amin Ya Rabb!

From your sisters of Halaqah Muslimah…We are happy for you and we shall always pray for your happiness. =)

Sniffs. Pass me tissue please..

Uwaaaa……

Neez, cue! And a one, a two, a one two three: Ooooohhh maaamaaa…*fading

http://anneesa.hadithuna.com/

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Indah

Friday, 9 November 2007

"Tidak ada terlihat indah oleh dua orang yang menjalinkan cinta kasih selain nikah."
(HR. Ibnu Majah dan Hakim, dari Ibnu Abbas)

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Ya Allah..

Thursday, 8 November 2007





Ya Allah
Aku mohon kepadaMu untuk mendapat rahmat dari sisiMu
Untuk membimbing qalbuku
Mengatur hal-hal yang belum teratur
Menolak godaan
Meperbaiki hubunganku
Memelihara agamaku
Menjaga niatku yang tidak kelihatan
Mengangkat dan mensucikan amalku yang kelihatan
Mencemerlangkan wajahku
Memberi petunjuk kepadaku
Untuk melangkah ke jalan yang lurus
Memenuhi hajatku
Dan menjaga daku dari segala kejahatan

Ya Allah
Sesungguhnya aku pohonkan keimanan yang tulus ikhlas
Melimpahi seluruh hatiku
Aku pohonkan juga keyakinan yang benar
Sehingga aku mengetahui
Bahawasanya tidak akan mengenai diriku oleh sesuatu musibah
Kecuali apa yang telah Engkau tentukan buat diriku
Jadikanlah aku redha menerima segala ketentuanMu

Ya Allah
Aku pohonkan keimanan yang jujur
Keyakinan yang tidak kufur lagi kemudiannya
Aku pohonkan juga rahmatMu yang dapat menampung anugerah kemuliaan rahmatMu
Di dunia dan di akhirat


Ya Allah
Aku pohonkan kemenangan ketika menemuiMu
Ketabahan hati menerima keputusanMu
Aku pohonkan darimu tempat kedudukan para syuhada
Dan kehidupan orang-orang yang bahagia
Dan mendapat pertolongan untuk menghadapi musuh
Dan menyertai para nabiMu

Ya Allah
KepadaMulah aku menempatkan hajatku
Meskipun lemah buah fikiranku
Dan singkat amalku
Namun aku amat berhajat kepada rahmatMu
Oleh kerana itu
Aku mohon kepadaMu
Wahai Pengadil Segala Perkara
Penyembuh Segala Hati
Sebagaimana Engkau telah menyelamatkan aku dari amuk tengah samudera lautan
Semoga Engkau selamatkanlah aku dari hukumanan siksa api neraka
Huru-hara fitnah kubur
Dan godaan-godaan terkutuk yang menghancurkan

Ya Allah
Dimana buah fikiranku sangat lemah
Dan amal-amal perbuatanku sangat jauh dari sempurna
Niat serta cita-citaku tidak mampu berbuat kebajikan
Yang pernah Engkau janjikan kepada seseorang dari hambaMu
Atau sesuatu kebajikan yang pernah Engkau anugerahkan
Kepada seseorang daripada makhlukMu
Aku berdoa
Dan tetap memohonkan juga perlindungan dan kekuatan dariMu
Engkaulah Tuhan
Penguasa Seluruh Alam

Ya Allah
Jadikanlah kami orang yang menunjukkan
Dan dapat petunjuk
Tidak sesat dan menyesatkan
Bersedia memerangi segala musuh Tuhan
Hidup damai dengan segala kekasih Tuhan
Kami akan terus mencintai siapa yang Engkau cintai
Dan memusuhi siapa yang Engkau musuhi
Iaitu makhluk-makhluk yang menentangMu

Ya Allah
Inilah doa permohonanku
Terserahlah kepadaMu untuk memperkenankan
Inilah yang terkuasa olehku
Hanya kepadaMulah terletaknya harapan
Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah
Dan kepadaNya jualah kami pasti akan kembali
Tiada daya dan upaya kami
Melainkan dengan pertolongan Allah yang Maha Tinggi
Lagi Maha Agung



Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 7 comments Links to this post