Nikahun Mubarakun Akh Alfian wa Ukht Marlina

Friday, 31 October 2008

"Barakallah laka, wa barakallahu 'alaika, wa jamaa bainakuma fi kulli khair.."

"Semoga Allah memberi barakah bagi kamu dan memberkati keluarga kamu, dan mengumpulkan kamu dalam kebaikan dan kepada kebaikan.."





Alfian & Marlina


Selamat Pengantin Baru
Munsyid
: Hijjaz

Bila dua hati dah terjalin
Selamatlah pengantin kami doakan
Moga redha Allah bersinar selalu
Tanda bermula bahtera hidup

Dalam melayari bahtera rumahtangga
Ada masa tenang dan masa gelisah
Jangan nafsu diikut melulu
Sabar dan kemaafan itu perlu

Beginilah resam manusia
Tak lari dari ketentuan Ilahi
Suami ketua isteri pembantu
Melangkah hidup saling berpadu
Susah dan senang hadapi bersama
Moga kekal ke anak cucu

Moga kekal hingga ke syurga

Selamat pengantin baru
Selamat pengantin baaaaaaaru


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Would You Be a Good Wife or Husband?

Thursday, 30 October 2008




You Would Be a Good Spouse 100% of the Time



You have what it takes to be an amazing wife or husband.

You are caring, patient, giving, and romantic. You are willing to work for a marriage.



More than anything, you're not about to let your ego ruin a relationship.

You are humble and unselfish. And that's the key to being a good spouse.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post  

Masanya Telah Tiba

Wednesday, 29 October 2008

Munsyid: Soutul Jihad
Album: Inspirasi

Masanya telah tiba
Kita semua bangun bersama
Membela agama tercinta
Umatmu kini sedang merana

Janganlah kita lupa
Peranan umat manusia
Seruan sejak dahulu kala
Sudah lama memanggil kita

Tugasan umat masa kini
Haruslah dipikul bersama
Bergerak menuju satu arah
Segunung rintangan dijinjing bersama
Marilah nyalakan semula
Obor Islam dinul tercinta
Marilah kita berjuang bersama

Janganlah lalai dan leka
Kumpul iktibar serta teladan
Moga kita semua diberkati
Allah Yang Maha Esa
Ukhuwwah yang telah terbuang
Taqwa iman yang telah hilang
Kita bangun kembali keagungan silam

Sedarlah wahai insan
Muslimin sewajarnya bersama
Memadam segala sengketa duka
Kasih sayang berbunga semula



Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Malam Pertama

Tuesday, 28 October 2008

Suasana masih riuh di luar. Sanak saudara semuanya berkampung disini. Gelak ketawa, gurau senda jelas kedengaran. Aku memimpin isteriku ke dalam bilik pengantin. Suara-suara sumbang terlalu banyak yang menegurku.

"Hai, malam masih muda, dah nak masuk tidur?" sapa Pak Ucu.

"Orang muda bang Aji, biarlah. Air dah penuh kat kepala tu." sahut Pak Tam disambut hilai ketawa sanak saudara yang lain. Meriah sungguh keadaan diluar walau jam sudah menunjukkan pukul 11.00 malam.

Hadiah yang masih belum dibuka ku susun ke tepi. Lampu ku tutup. Merebah diri ke katil pengantin, aku menoleh ke arah isteriku.

"Kita tidur dulu lah yer. Ramai sangat orang kat luar tu." Isteriku hanya mengangguk tanda setuju.

Entah pukul berapa sekarang, aku pun tidak tahu. Keadaan di luar gelap gelita dan senyap sunyi. Tanda sanak saudaraku telah pulang dan keluargaku telah tidur.

Jari jemariku lembut membelai rambutnya. Ku selak rambut ikal yang menutupi telinganya lalu membisikkan "Assalammualaikum.." ke telinganya untuk menguji isteriku.

"Wa'alaikummussalam.." Rupanya isteriku masih belum tidur. Ku kucup pipi halusnya. Ku kucup dahinya yang mulus. Semerbak harumnya menusuk deria bauku. Akanku tunaikan tanggungjawabku sebagai suami malam ini. Jari-jemari ini terus membelai tubuhnya. Perasaanku tidak dapat dikawal lagi, namun...


"Kringggggg....!!"

"Tik..!! Tik..!! Tik..!! Tik..!!"

"Kring..!! Kring..!! Kring..!!"

Bunyi-bunyi jam loceng entah dari mana memenuhi ruang bilikku. Terkejut dengan segala macam bunyi yang ada, aku membuka lampu. Serentak itu, terang benderang seluruh rumahku. Bunyi-bunyi ini telah berjaya membangunkan semua orang di rumahku.

Aku mencari-cari punca bunyi-bunyi itu. Mataku terarah ke sekotak hadiah yang masih terbalut rapi. Aku buka dengan pantas dan di dalamnya terdapat 5 buah jam loceng. Juga sekeping kad berbunyi...

"Selamat Pengantin Baru!

Jangan gopoh-gopoh. Baru Pukul 2 pagi. Jangan maree.. Kami potong stim.."

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 4 comments Links to this post  

Akhwat

Monday, 27 October 2008

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post  

Nikahun Mubarakun Akh Syakir & Ukht Zakiah!

Sunday, 26 October 2008


Syakir & Zakiah


.. penyibuk-ers =D



Zain Bikha - Wedding Song

Today you become man and wife,
Fulfilling the Sunnah as way of life.
Today you find serenity,
May your life be filled with sincerity.
There is no happier day of your life,
Than the virtue of being man and wife!
There's joy without any end,
Allah's blessing on this day does descend,
Descend!

Nikahun mubarakun
Mubarakun!
Zawajun mubarakun
Mubarakun!
Nikahu min sunnati
Ma qaalan nabi huwas-saheeh
Nikahun mubarakun
Mubarakun!

As you walk together hand in hand
Allah has given you a companion and friend
To stand and always be seen
As man and wife fulfilling the deen
From this day and forever be true
Cherish this life that's destined for you
Live your life with kindness and care
Remember Allah will always be there,
Be there!

Nikahun mubarakun
Mubarakun!
Zawajun mubarakun
Mubarakun!
Nikahu min sunnati
Ma qaalan nabi huwas-saheeh
Nikahun mubarakun
Mubarakun!

There is joy there is happiness
In this union let them always be blessed
Allah will bless your home with light
Your heart with never ending delight
Two worlds today have now become one
The road ahead is as bright as the sun
Oh Allah! Keep this marriage so strong
In Your hands does their future belong,
Belong!

Nikahun mubarakun
Mubarakun!
Zawajun mubarakun
Mubarakun!

Nikahu min sunnati
Ma qaalan nabi huwas-saheeh
Nikahun mubarakun
Mubarakun!

Nikahun mubarakun
Mubarakun!
Zawajun mubarakun
Mubarakun!
Nikahu min sunnati
Ma qaalan nabi huwas-saheeh
Nikahun mubarakun
Mubarakun!


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Saff Jalan-Jalan Raya

Saturday, 25 October 2008



Kami daripada Saff Perdaus mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri! Eid Mubarak, minal 'aidin wal fa'izin wal maqbulin insha Allah! ^_^

Gambar-gambar@Hakim's Multiply *coughbelumhabisuploadcough*

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post  

Barakallahu Fiikum ya Akh Fadli & Ukht Maryam!

Friday, 24 October 2008




جَعَلَ اللهُ مُبَارَكًا عَلَيْكَ وَ عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ

“Ja’alallahu mubaarokan ‘alaika wa ‘ala ummati Muhammadin”

“Semoga Allah menjadikannya anak yang diberkahi atasmu dan atas umat Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam”



"Baarokallohulaka fiil mauhuubilaka, wa syakartal waahiba, wa balagho asyuddahu, wa ruziqta birrohu."

Semoga Alloh memberikan keberkahan untuk dirimu atas (karunia) yg diberikan kepadamu. Semoga engkau mensyukuri Yang Maha Memberi hingga sang anak menjadi dewasa dan menjadi anak yang berbakti.

http://inspirasikembara.blogspot.com/

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

70 Luka Tanda Cinta

Thursday, 23 October 2008

“Mari kita kumpulkan harta rampasan!”

Dan ajakan itu pun bagaikan tiupan sihir. Apalagi harta kaum musyrikin yang tak bertuan lagi berserakan di depan mata. Tak ayal, pasukan pemanah itu pun turun dari atas bukit. Abdullah bin Jubair, Sang Panglima, mengingatkan mereka akan perintah Rasulullah SAW untuk tidak meninggalkan posisi mereka apapun yang terjadi, tetapi mereka tidak mau mendengar. Mereka yakin pasukan musuh sudah pergi dan tak akan kembali lagi.

Kini mereka sibuk memunguti dunia.

Naluri perang Khalid bin Walid pun bekerja. Saatnya telah tiba. Dan pasukan berkudanya dengan tiba-tiba muncul dari persembunyiannya di balik bukit. Mereka menerjang bagai badai gurun. Debu-debu padang pasir membubung beterbangan di belakang tapak-tapak kaki kuda mereka. Deras. Ganas. Tak terbendung. Pasukan musuh yang semula lari kocar-kacir, kini berbalik. Pasukan muslim pun terkepung dari dua arah. Terjepit. Dan nyali mereka pun kian menciut ketika ada seseorang yang berteriak, “Ketahuilah bahwa Muhammad telah gugur!”

Rasulullah tidaklah gugur. Tetapi, ujung topi perangnya menembus kedua pipinya. Bibirnya berdarah. Wajahnya pun penuh darah. Para sahabatpun merapat melindungi Nabi.

Ali bin Abi Thalib memegang tangan beliau. Thalhah mengangkat beliau hingga bisa berdiri. Malik bin Sinan mendekat kepada Nabi dan menghisap darah di wajah beliau, lalu menelannya. Abu Ubaidah bin Jarrah mencabut ujung besi yang menembus pipi beliau hingga gigi taringnya tanggal. Lalu ia mencabut ujung besi di pipi sebelahnya hingga gigi taringnya yang lain juga tanggal.

Abu Dujanah menjadikan dirinya sebagai tameng bagi Rasulullah. Punggungnya menjadi sasaran, penuh dengan anak panah. Sa’ad bin Abi Waqqash juga berdiri di samping Rasulullah sambil membidikkan anak panah ke arah musuh. Qatadah melindungi Nabi hingga matanya terkena panah.

Pasukan musyrikin terus merangsek maju. Sepuluh orang sahabat segera melindungi beliau hingga kesepuluh orang itu terbunuh. Ziyad bin Sakan bersama lima orang Anshar mati-matian membentengi Nabi. Satu persatu sahabat Anshar itupun terbunuh, termasuk Ziyad.

Thalhah bin Ubaidillah kemudian datang melindungi beliau hingga kedua tangannya terpenggal. Ketika Rasulullah ingin memanjat ke tempat yang lebih tinggi namun luka di tubuhnya tidak memungkinkan, Thalhah menjadikan badannya sebagai pijakan bagi Rasulullah.

Ketika pasukan Islam bergerak mundur, tidak demikian dengan Anas bin Nadzar. Ia justru bergerak maju. “Alangkah harumnya bau syurga, “ katanya. “Sungguh aku mencium bau syurga di perang Uhud ini.”

Ia kemudian bertemu dengan sekelompok Muhajirin dan Anshar yang berhenti berperang. Ia kaget dan bertanya, “Apa yang menjadikan kalian berhenti berperang?” Mereka menjawab, “Rasulullah telah terbunuh.” Paman Anas bin Malik itu berkata, “Jika Rasulullah telah terbunuh, lantas apa yang ingin kalian lakukan sepeninggal beliau? Bangkitlah dan gugurlah sebagaimana Rasulullah gugur.” Setelah itu, ia merangsek ke barisan lawan dan berperang dengan gigih hingga menemui syahid.

Ketika perang usai, Anas bin Malik menemukan 70 luka di tubuh pamannya itu. Tak ada yang bisa mengenali jasadnya selain adik perempuannya dari jari-jemarinya.

***

Setiap manusia memiliki gharizatul baqa’, yakni naluri untuk mempertahankan diri agar tetap hidup dan terhindar dari kematian yang mengancam jiwanya. Oleh sebab itu, kalau ada orang yang ketakutan, ambil langkah seribu, naik ke pohon yang tinggi, ataupun terpaksa harus menghunus pedangnya ketika berjumpa dengan harimau buas, itu semua merupakan respons yang instingtif dan wajar.

Manusia menghindari maut, karenanya, adalah kecenderungan yang naluriah. Jika kemudian ada manusia yang justru menempuh jalan menyongsong maut, maka itu berarti ada sesuatu yang jauh lebih besar yang membuatnya ridha sekalipun maut itu merenggutnya. Dalam hal ini bukan lagi naluri yang berbicara, melainkan lebih pada kesadaran mengambil pilihan. Sering pilihan itu bersifat spiritual-transendental, tidak bisa diukur dengan ukuran dunia.

Jika perang adalah saat di mana gharizatul baqa’ jelas-jelas di depan mata, maka adagium bahwa yang ada di dalam perang hanyalah “membunuh atau terbunuh” menjadi benar adanya. Dan sebuah pasukan perang, yang bergerak didasari keinginan untuk mencapai sesuatu yang jauh lebih besar dan mulia ketimbang maut, maka pasukan perang itu akan menjadi berlipat-lipat kekuatannya. Dengan kata lain, pasukan perang yang “mencari mati” lebih menggetarkan dan menggentarkan daripada yang hanya sekadar mencari popularitas, kekuasaan ataupun harta.

Dan sesuatu yang membuat hal itu mungkin terjadi adalah: cinta.

Perang Uhud adalah pelajaran tentang cinta. Ketika pengkhianatan dan ketidakamanahan menyebabkan kemenangan di depan mata berubah menjadi malapetaka, maka cinta mengatasinya. Dan sentral cinta itu tidak lain adalah Rasulullah SAW.

Ketika mendengar kabar bahwa Rasulullah gugur, maka tidak ada di dalam benak pasukan muslimin kecuali ingin menyusul Rasulullah gugur. Ketika mendapati beliau “hanya” terluka dan kemudian memanggil dan memompa semangat mereka kembali, maka semua merapat melindungi beliau meski punggung penuh panah, tangan terpenggal, tubuh terluka di 70 tempat, bahkan nyawa terenggut sekalipun. Mereka tidak rela sentral cinta mereka terlukai sedikitpun. Mereka lebih mencintai Rasulullah ketimbang diri mereka sendiri. Dan inilah yang kemudian bisa membalik keadaan hingga pasukan muslimin terhindar dari kekalahan yang parah.

Apakah itu semua dibangun dalam satu-dua hari? Tentu tidak. Rasulullah membangunnya sejak lama. Beliau memperlihatkan kepribadiannya yang terpuji, kokoh dan kuat sejak belia. Dan dari sanalah cinta itu bersemi, seiring dengan penderitaan, pengorbanan, kesengsaraan yang harus mereka alami selama 13 tahun di Makkah. Bahkan kenyataan akan cinta itu diakui oleh Abu Sofyan, pemuka Quraisy, dengan berkata, “Aku tidak pernah melihat seseorang yang mencintai sebagaimana sahabat-sahabat Muhammad mencintainya.”

***

Usai perang, Zaid bin Tsabit menemukan Sa’ad bin Rabi’ yang sedang sekarat dengan 70 luka sabetan pedang, hunjaman tombak, dan tusukan panah di tubuhnya. Ia berkata kepada Sa’ad, “Wahai Sa’ad. Sesungguhnya Rasulullah mengirim salam untukmu dan menanyakan bagaimana keadaanmu.”

“Bagi Rasulullah kesejahteraan,” jawab Sa’ad. “Katakan pada beliau bahwa saat ini aku telah mencium bau syurga. Dan katakan kepada kaumku orang-orang Anshar, bahwa mereka tidak akan bisa mengelak dari hukuman di sisi Allah manakala musuh berhasil mencelakai Rasulullah sementara ada di antara mereka yang masih hidup.”

Setelah itu ia menghembuskan nafasnya yang terakhir.

***

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

I Would Like To Ask

Wednesday, 22 October 2008

On Tue, Oct 21, 2008 at 3:47 PM, Muhammad Iqbal wrote:

I am one of the Perdaus student.



I would like to ask: can air "mani" finished?


---------------------------

spiderman_pink: help, anyone? =D

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post  

Kemusykilan Agama - Tukar nama anak kerana selalu sakit

Tuesday, 21 October 2008

Soalan

Saya ada anak berumur 11 bulan. Dia selalu demam. Hampir setiap bulan. Sudah puas saya bawak ke klinik, specialist, tak specialist, ubat cina dan macam-macam.

Ada orang berkata nama anak saya tidak sesuai, betul ke?

--------------------------

Jawaban

Salam

Pandangan sedemikian adalah pandangan orang tua-tua, bukan berasal dari agama. Agama Islam membenarkan menamakan anak dengan apa jua nama asalkan ia mempunyai makna yang baik. Walaupun pandangan itu tidak saintifik, tapi tidak salah untuk dicuba.

Saya juga berpendapat bahawa ia juga tidak salah di sisi agama, asalkan di hati kita tetap percaya bahawa yang memberi sakit atau ubat adalah Allah taala. Pertukaran nama tu hanyalah satu cara untuk mendapat kesembuhan dari Allah taala.

Wallahu A`alam

http://hanifiyah.multiply.com

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Who Are The Real Radicals?

Monday, 20 October 2008

I wonder..

At first, it was Submission (Part I)

Then it was Fitna The Movie

Now, there's Obsession The Movie

And they're all the same. All biased views! Please, get your facts right. I bet you haven't visited Ustaz Haniff's site *grins*

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Penyatuan atas keikhlasan, ADUN PAS dan Umno berbesan

Sunday, 19 October 2008

BAGAI PINANG DIBELAH DUA... Salleh Sheikh Ibrahim, 25, menyerahkan hantaran kepada isterinya, Ernie Muneerah Mohd Adhan, 25, selepas majlis akad nikah di Taman Sabariah semalam.



KOTA BAHARU: Berdasarkan sifat ikhlas dan kasih sayang terhadap anak, Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Bunga, Mohd Adhan Kechik dan ADUN Sungai Abong, Johor, Dr. Sheikh Ibrahim Salleh bersedia mengenepikan perbezaan politik untuk berbesan.

Sikap terbuka itu menyaksikan Salleh Sheikh Ibrahim, 25, semalam diijabkabulkan dengan Ernie Muneerah Mohd Adhan, 25.

Majlis akad nikah pasangan mempelai itu berlangsung di rumah Mohd Adhan di sini.

Sheikh Ibrahim berkata atas dasar kasih sayang, agama dan bangsa, perbezaan politik dapat diketepikan jika ada keikhlasan di dalam hati untuk memastikan anakanak bahagia.

"Perkahwinan anak kami ini memang ketentuan tuhan, jadi untuk lihat dari aspek yang lebih luas seperti pertemuan PAS dan Umno, ianya bermula daripada keikhlasan untuk bangsa, agama dan negara," katanya.

Bagi Mohd Adhan, hubungan anak perempuannya dengan menantunya tidak perlu dihalang atas sebab perbezaan parti kedua-dua bapa, kerana ia tidak menguntungkan mana-mana pihak dan sebaliknya mungkin memberikan kesan buruk.

"Sama dengan politik, kita tidak mahu mendapat susah kerana cuba menghalang sesuatu yang baik yang akhirnya membawa kesan kepada generasi akan datang," katanya.

Salleh dan Ernie Muneerah pernah bertemu sewaktu zaman persekolahan namun terpisah kerana pekerjaan keluarga.

"Tidak sangka pula saya akan bertemu semula sewaktu belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ketika kami mengambil jurusan yang sama dalam kursus ijazah Biologi Molekul.

"Kami berkenalan rapat selama tiga tahun sebelum berkahwin hari ini (semalam)," kata Salleh dengan ceria. BERNAMA

http://www1.mstar.com.my/

Read More...

jom kita J & T (jogging & tadabbur alam)

Saturday, 18 October 2008

pagi semalam di fateh;

saya: saya dah lama tak bersenam. dulu kat shah alam tiap-tiap hari jalan kaki at least 15-20 min, sekarang dah takde, badan pun lemah, cepat rasa nak tidur.

ukht nik: (gelak)

petang semalam di fateh;

ukht roha: jom kita jogging petang ni (ym dari ofis)

saya: boleh kot, insya Allah (cepatnya Allah menjawab keluhan hambaNya)

sekembalinya ukht roha ke fateh;

ukht roha: hah jom (menuju ke kereta)

saya: eh? naik kereta ke? nak ke mana?

ukht roha: awak nak jogging kat sini je ke? jauh-jauhla sikit

saya: ohh ingat kat sini je (kawasan perumahan). jomla

petang di ukm;

mula-mula kami ‘warm up’, kemudian berjogging mengelilingi tasik di fakulti kejuruteraan. selesai satu pusingan, kami mengelilingi pula sebahagian kawasan ukm. banyak pula stamina pada kali ini, kecuali ketika menaiki tangga dan bukit, sehinggakan kaki tidak mahu berhenti walaupun sudah membuat ‘cooling down’ setelah selesai membuat pusingan di sekitar ukm, sehingga kami membuat satu lagi pusingan mengelilingi tasik itu kembali. laa haula walaa quwwata illaa billah. berjaya juga kami melakukan satu aktiviti dalam rangka mencapai muwasafat ‘jasad yang kuat’, alhamdulillah. ketika berlari-lari anak, saya berimaginasi sedang menjalani latihan ketenteraan dan menemui teknik larian yang boleh mengekalkan saya terus ke depan untuk jangka masa yang lebih panjang daripada sebelum ini, alhamdulillah.

tadabbur aktiviti jogging kami;

1. stamina lebih kuat dan berterusan ketika berjogging di tanah yang mendatar, namun sangat cepat tercungap-cungap dan ‘patah langkah’ apabila menaiki tangga dan mendaki bukit:

lebih senang untuk istiqamah tanpa halangan yang susah dan ketika berada di dalam zon yang selesa dan statik, namun prestasi kita dalam jalan dakwah akan lebih teruji dan sukar dijangka apabila kita mula menempuh halangan di luar kebiasaan iaitu ‘jalan yang mendaki’, perlukan tenaga dan ketahanan yang lebih tinggi bagi menghadapi ‘pendakian’ yang lebih getir, supaya kami tidak berhenti atau berundur ke belakang.

2. ada beberapa ketika, berjogging sambil menarik nafas, dengan tujuan menghirup udara segar. di sesetengah tempat yang sedang direnovasi dengan simen, kami terpaksa menutup hidung menahan bau simen yang menusuk:

udara yang segar dan bekalan oksigen yang tidak dicemari boleh dianalogikan sebagai ‘biah solehah’ yang menyokong kehidupan kami dalam dakwah dan menyihatkan urusan dan kelancaran pergerakan dakwah. jika biah itu dicemari dengan banyaknya anasir jahiliyyah, ada kemungkinan seseorang itu masih boleh ‘hidup’ jiwa islam dan jiwa dakwah kepada islam itu dalam dirinya, namun akan timbul ‘tekanan-tekanan’ akibat berleluasanya pengaruh jahiliyyah yang tercemar itu, sehingga akhirnya terpaksa dielakkan juga supaya tidak terus ‘menyakitkan’ kita.

3. sepanjang beraktiviti, kami tidak sentiasa kekal dalam keadaan berlari-lari anak, sebaliknya turut berjalan kaki, berkawad, dan mempelbagaikan aksi tangan, asalkan tidak berhenti dan terus ke depan:

pelaksanaan dakwah itu berbentuk anjal. dakwah itu sendiri sifatnya fan (seni). perlu sentiasa kreatif, dinamik dan mevariasikan teknik serta kemahiran pada masa yang sesuai bagi menjamin langkah terus ke depan. tidak statik pada satu jenis cara atau kekal pada cara yang lama, bergantung kepada waqi, jika ingin mengatasi kefuturan (kepenatan) sehingga terus berhenti bergerak.

4. ketika mengelilingi tasik, kami singgah di hentian yang menyediakan beberapa prasarana senaman dan mempelajari teknik untuk menggunakannya seperti yang tertera pada papan tanda:

jika kita menemui sumber potensi atau kemudahan baru, maka perlulah juga kita belajar atau mencari panduan bagaimana mahu memanfatkan sumber-sumber yang ada dengan cara yang terbaik, dengan itu ia tidak menjadi sia-sia dan kita juga tidak akan rugi, malah akan menambah nilai kepada diri kita dan seluruh pergerakan islam.

5. sepanjang berjogging, ada beberapa ketika kami memperlahankan langkah ketika ada halangan di tepi jalan seperti orang membaiki motorsikal, ramai lelaki di situ, dan tapak sedang direnovasi. larian hanya disambung sesudah melepasi halangan:

wajar untuk sentiasa berhati-hati di sepanjang jalan, sama ada untuk menjaga sirr atau lain-lain langkah keselamatan.

‘assignment’ untuk ‘jogging’ seterusnya di lain masa;

1. tambah ‘point’ lain

2. syarah ‘point’ sedia ada

3. cari dalil daripada al-Quran, hadith, atau buku-buku yang berkaitan dengan ‘point’ yang telah ditabburkan

http://khalisah.wordpress.com/

spiderman_pink: bagus betul penulis ni. tengah jogging pun boleh bertadabbur. kalau ana jogging, asik pikir bila nak kahwin je. takde benda lain hehe. ai bila lah mula jogging semula. januari kene IPPT. moga Allah izinkan dapat gold. dapat duit kan? =D

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post  

USTAZ PUN SUDAH ADA BLOG...

Friday, 17 October 2008

Berita Minggu, 14 September 2008

Oleh MOHAMMAD NASER AHMAD
Penulis sambilan

BIASANYA suara mereka hanya didengar di masjid-masjid atau di majlis ceramah agama. Tetapi sekarang ‘suara’ mereka turut dikenali di alam maya – terutama di kalangan pengunjung diari maya atau blog. Dalam menghadapi dunia Internet yang kian hari kian tidak dapat dirang, para asatizah kita ternyata tidak mahu ketinggalan.Beberapa ustaz yang sempat ditemubual menerusi Internet berkata, mereka menggunakan blog sebagai wadah mendekati marita peribadi untuk dijadikan renungan. Soal jawab mengenai kemusykilan agama juga disertakan.

Yang menariknya, sesetengah daripada asatizah itu menggunakan pendekatan dwibahasa dalam menarik pelungsur Internet berbilang bangsa.


USTAZ MOHD YUSRI YUBHI MD YUSOFF
http://abahyasir.blogspot.com

MULA
berkecimpung dalam arena penulisan blog empat tahun lalu.

Pada awal pembabitannya, beliau hanya berkongsi kisah peribadi dan keluarga, khusus untuk tatapan famili dan teman rapat sahaja. Kebanyakan artikel yang dipaparkan mengandungi gambar-gambar yang menarik serta corat-coret tentang perjalanan kehidupan beliau sejak mendirikan rumah tangga.

Bagaimanapun, sejak awal tahun ini, Ustaz Yusri melangkah setapak lagi dengan menghasilkan blog berkonsep keagamaan. Dalam blog inilah beliau berkongsi pengalaman berinteraksi dengan para jemaah yang hadir ke pejabat beliau untuk mendapatkan bimbingan agama dan juga kaunseling. Kata Ustaz Yusri: “Saya mengharapkan agar blog saya dapat memberi iktibar dan pengetahuan kepada masyarakat serta dijadikan satu mepat berinteraksi secara langsung dengan para pengunjung blog saya.”

Ustaz Yusri, yang kini bertugas sebagai Imam Eksekutif Masjid Al-Falah di Bideford Road, turut memberikan pandangan beliau tentang kecanggihan zaman teknologi hari ini, terutama melalui dunia siber, untuk mendekatkan diri dengan masyarakat tidak kira peringkat usia.“Sekurang-kurangnya, ia dapat dijadikan saluran alternatif bagi masyarakat untuk mengunjungi beberapa lelaman asatizah setempat untuk mendapatkan maklumat atau nasihat (tentang agama),” ujar Ustaz Yusri, 33 tahun, yang baru memperolehi Sarjana Usuluddin tahun ini dari Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya di Kuala Lumpur.“Saya amat berbesar hati dengan sambutan baik dan menggalakkan dari masyarakat yang telah berkunjung ke blog saya.

Komen yang positif dan perangsang dari pengunjung membuatkan saya lebih bersemangat lagi untuk terus menulis dan berkongsi pandangan dalam menghasilkan sesuatu yang bermanfaat buat semua,” jelas Ustaz Yusri lagi.Selain laman tersebut, Ustaz Yusri juga menawarkan khidmat kaunseling dan kemusykilan agama dalam menangani isu-isu peribadi dan kekeluargaan di laman multiply beliau.


USTAZ MUHAMMAD HANIFF HASSAN
http://www.haniff.sg

BLOG
dwibahasa Ustaz Muhammad Haniff Hassan Menerusi laman http://www.haniff.sg\, blog dwibahasa (Melayu dan Inggeris) Ustaz Muhammad Haniff Hassan lebih tertumpu kepada isu-isu agama yang lebih mendalam dan bersifat interaktif sepenuhnya.

Kebanyakan daripada para pengunjung blog Ustaz Haniff merupakan mereka yang musykil tentang isu-isu agama dan inginkan pandangan serta jawapan langsung daripada beliau.Menurut Ustaz Haniff: “Sebagai seorang ustaz, saya memikul tanggungjawab yang besar untuk membimbing masyarakat agar memahami dan menghayati Islam dengan lebih baik. Blog hanyalah satu media tambahan untuk saya memainkan peranan (sebagai seorang ustaz), selain media-media lain seperti kelas pengajian, khutbah dan akhbar.“Disebabkan media ini semakin dinati dan mempunyai pengaruh teran-pandangan berkaitan keagamaan.”

Ustaz Haniff, yang kini bertugas sebagai seorang pengkaji di S. Rajaratnam School of International Studies di Universiti Teknologi Nanyang, turut menegur “suara-suara sumbang” yang mempertikaikan keupayaan asatizah tempatan yang menghasilkan blog untuk menarik perhatian umum.“Menghadapi perkara ini adanganlah ia dijadikan batu hambatan yang melemahkan semaat kita untuk berdakwah. Apatah lagi melalui Internet atau blog.”


USTAZ SAIFURRAHMAN

http://thehoopoesodyssey.blogspot.com\

TIDAK
seperti Ustaz Yusri dan Ustaz Haniff, Ustaz Saifurrahman termasuk antara beberapa asatizah bloggers yang tidak ingin diri mereka dikenali secara terbuka melalui blog masing-masing.

Beliau yang kini berada di Amerika Syarikat untuk meneruskan pengajian di salah sebuah universiti terkemuka di sana, lebih selesa jika beliau tidak dikenali umum.“Ini semua bergantung kepada para pengunjung blog itu sendiri. Ada yang lebih serasi dengan blog-blog yang lebih kreatif, yang padat dengan gambar-gambar peribadi. Tapi tidak bagi diri saya. Yang menjadi keutamaan bagi saya ialah karya saya dapat diterima oleh para pengunjung dengan hati yang terbuka,” jelas Ustaz Saifurrahman.“Mesej yang ingin saya sampaikan menerusi blog lebih kepada konsep global. Atas sebab itu, ramai pengunjung yang mengunjungi ke blog saya datang dari pelbagai negara dan benua.

“Saya amat teruja dengan perkembangan ini,” kata beliau yang lebih selesa menulis blognya dalam bahasa Inggeris.Ustaz Saifurrahman, yang sebelum ini pernah bertugas sebagai Pengurus di Mahkamah Syariah sebelum meneruskan pekembangan terbaru ini dengan hati yang terbuka.

“Apa yang penting, kita menunjukkan keselesaan dalam kehidupan kita sebagai seorang Muslim di dalam sebuah masyarakat yang majmuk, serta dapat berinteraksi dengan lebih efektif, biarpun kita bukanlah dari golongan majoriti di Singapura", jelas Ustaz Saifurrahman mengakhiri perbualan.

Di Malaysia, blog Minda Mufti kepunyaan Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin, merupakan antara yang paling popular, bahkan menjadi perhatian ahli politik. Alamat blog beliau ialah: http://drmaza.com\ .

Dengan wujudnya blog-blog para asatizah kita, tidak mustahil sekiranya lebih ramai lagi ustaz dan ustazah akan mengadakan blog sendiri untuk mendekati masyarakat umum.

Kunjungi blog mereka dan buatlah penilaian anda sendiri.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Hindari Sifat Munafik

Thursday, 16 October 2008

Bukanlah satu perkara yang mudah untuk menghadapi manusia yang memiliki sifat munafik. Sejarah pernah memaparkan dakwah Rasulullah saw telah beberapa kali mendapat tentangan yang dilakukan oleh orang-orang munafik. Mereka ini diketuai oleh Abdullah bin Ubai bin Salul. Antara kejahatan Abdullah ini ialah dia pernah menaburkan fitnah terhadap Ummahatul Mukminin Saidatina Aisyah r.anha. Aisyah telah tertinggal daripada rombongan kafilah yang hendak pulang ke Madinah lalu ditemui Safwan bin Mu’attal yang bertugas sebagai peronda untuk memastikan tiada sesiapa yang ketinggalan. Saidatina Aisyah kemudian dihantar pulang, namun kesempatan ini diambil oleh orang-orang munafik untuk memfitnahnya. Fitnah ini merupakan ujian yang sangat berat kepada Siti Aisyah. Fitnah ini tidak dapat dikawal kerana orang-orang munafik telah menyebarkannya. Walaupun fitnah ini sukar dibuktikan, tetapi ia juga sukar dinafikan. Akhirnya Allah SWT telah menurunkan wahyu dan membersihkan maruah Saidatina Aisyah daripada difitnah. Peristiwa ini menunjukkan betapa sukarnya untuk menghadapi fitnah orang-orang munafik. Hanya dengan berpandukan Al-Quran, hadis dan sejarah perjuangan baginda Rasulullah saw sahaja akan kita dapat mengetahui rahsia tipuan mereka dan bagaimana menghadapinya.

Secara kasarnya syariat telah menggariskan sifat-sifat asas orang-orang munafik ini iaitu “melahirkan suasana Islam dan menyembunyikan kekufuran.” Mereka ini muncul di peringkat Madinah iaitu ketika umat Islam telah membina kekuatan ekonomi, ketenteraan, undang-undang, pertanian dan lain-lain bidang kehidupan. Orang-orang munafik menyembunyikan kekafiran terhadap Allah SWT, Rasul-Nya dan kitabullah. Orang-orang munafik akan ditimpa seksaan sebagaimana firman Allah swt: “Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada darjat yang paling bawah sekali dalam neraka.” (Surah An-Nisa :145)

Sifat-sifat munafik terlalu banyak dan ada di antaranya sangat seni sehingga memungkinkan seseorang Muslim tidak dapat bebas daripadanya. Sering terjadi campur aduk antara kekafiran dan iman yang sentiasa berbolak-balik dalam jiwa seseorang. Apabila ini terjadi, dia disifatkan sebagai orang yang mempunyai “tanda-tanda munafik.” Justeru itulah, para sahabat Rasulullah saw sangat bimbang dengan tanda-tanda munafik yang mungkin terselit dalam hati mereka.

Orang-orang munafik merupakan orang-orang yang sangat berbahaya. Allah SWT sendiri telah mengingatkan kita akan tipu helah mereka hampir setiap surah dalam Al-Quran. Jadi, apakah tanda-tanda munafik yang diberitahu Allah kepada kita? Sifat-sifat orang munafik menurut Al-Quran adalah seperti berikut:

Menuduh orang beriman bersifat bodoh
Allah SWT telah menjelaskan sifat munafik ini dalam firman-Nya: “Apabila dikatakan orang kepada mereka, “ Berimanlah kamu sebagaimana manusia yang telah beriman, mereka berkata: Masakan kami beriman, sebagaimana orang-orang bodoh yang telah beriman. Ketahuilah sesungguhnya mereka itulah yang sebenarnya bodoh tetapi mereka tidak tahu.” (Al-Baqarah: 13)

Setiap kali ada umat Islam yang ingin mengamalkan cara hidup Islam, mereka akan dituduh kolot atau ketinggalan zaman. Sekiranya ada di antara mereka ingin meninggalkan amalan riba dalam pembelian, mereka telah dituduh bodoh dan menjalani perniagaan tidak menguntungkan. Sekiranya mereka menjaga batas-batas syariat dalam pergaulan, mereka giat dituduh sebagai penghalang kepada kemajuan dan sebagainya. Kerja-kerja yang tidak menyenangkan ini dilakukan oleh orang-orang munafik.

Menyuruh kepada yang mungkar dan melarang yang makruf
Firman Allah SWT: “Orang munafik lelaki dan orang munafik yang perempuan sesetengah serupa dengan yang sesetengah. Mereka menyuruh membuat yang mungkar dan melarang daripada membuat kebajikan, mereka menggenggam tangannya (bakhil). Mereka lupa akan Allah SWT, oleh yang demikian Allah melupakan mereka pula. Sesungguhnya orang-orang munafik itulah orang-orang yang fasik.” (Surah At-Taubah: 67)

Keras kepala dan berbangga dengan dosa
Firman Allah SWT: “Apabila dikatakan kepadanya: Takutlah kepada Allah. Kesombongan menjadikan dia berbuat dosa. Maka cukuplah api neraka untuk balasannya dan adalah api neraka itu seburuk-buruk tempat tinggal.” (Surah Al-Baqarah: 206)

Orang-orang munafik sangat sukar untuk diberi keinsafan. Mereka rela mati dalam mempertahankan kebatilan yang mereka sembunyikan itu. Sejarah pernah menceritakan bagaimana Abdulllah bin Ubai telah terperangkap beberapa kali dalam 'lubang' yang digalinya sendiri, tetapi masih terus-terusan tidak insaf. Seluruh umurnya digunakan untuk menentang Islam.

Membantu orang kafir dan mengintip-intip orang beriman
Sifat munafik ini diceritakan Allah SWT dalam firman-Nya: “Khabarkanlah kepada orang-orang munafik bahawa mereka akan mendapat seksaan yang pedih iaitu orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu?”

“Iaitu orang yang menunggu-nunggu (peristiwa) yang akan terjadi pada dirimu (hai orang-orang mukmin). Maka jika terjadi bagimu kemenangan daripada Allah, mereka berkata: “Bukankah kami (turut berperang) berserta kamu?” Dan jika orang-orang kafir mendapat keuntungan (kemenangan), mereka berkata; “Bukankah kami turut memenangkanmu, dan membela kamu daripada orang-orang mukmin?” Maka Allah akan memberi keputusan di antara kamu di hari kiamat dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman.” (Surah An-Nisaa': 138 - 141)

Pendirian orang munafik umpama lalang. Arah mana angin bertiup, ke situlah ia condong. Sebenarnya orang-orang munafik cuba mendapatkan keuntungan daripada kedua-dua belah pihak, Islam ataupun kafir. Walaupun begitu, hati mereka lebih kasih kepada orang kafir dan sentiasa berusaha untuk mengekalkan kekuasaan orang-orang kafir terhadap orang Islam.

Penipu, riak dan malas melaksanakan ajaran Islam
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Jika mereka berdiri mengerjakan solat, mereka berdiri dengan malas, serta riak (menunjuk- nunjuk) kepada manusia. Tiadalah mereka itu mengingati Allah kecuali sedikit. Mereka itu di dalam keraguan antara kafir dengan iman.” (Surah An-Nisaa': 142-143)

Orang munafik tidak akan merasa kemanisan bahkan seolah-olah rasa terpaksa setiap kali melakukan ibadah. Semuanya dilakukan demi mengelabui mata manusia. Sifat malas, cuai, suka bertangguh-tangguh dan bermudah-mudah akan dapat dilihat dengan jelas. Oleh kerana itu sudah menjadi tradisi bagi Khalifah Ur Rasyidin yang empat, mereka tidak akan menyerahkan apa-apa jawatan kepada orang yang cuai beribadah (terutamanya solat) kerana khuatir amanah rakyat jatuh ke tangan orang-orang munafik.

Memecah-belahkan orang beriman dengan projek-projek yang tidak ikhlas
Rasulullah saw pernah menyuruh para sahabat meruntuhkan sebuah masjid yang didirikan oleh orang-orang munafik. Peranan masjid yang asalnya suci telah dijadikan tempat untuk memecah-belah perpaduan orang-orang beriman. Orang munafik merasakan tindakan mereka bertopengkan agama itu akan berjaya. Namun Rasulullah saw lebih tahu apa yang tersirat di hati mereka. Allah SWT telah memberitahu hal ini melalui firman-Nya: “Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada orang-orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudaratan (pada orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah-belahkan antara orang-orang mukmin serta menunggu kedatangan orang-orang yang telah memerangi Allah dan Rasul-Nya sejak dahulu.

Mereka sesungguhnya telah bersumpah: “Kami tidak mengehendaki selain kebaikan.” Dan Allah menjadi saksi bahawa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta (dalam sumpahnya). (Surah At-Taubah : 107)

Begitulah sifat-sifat orang munafik. Mungkin ada manusia bersifat munafik ini sangat hampir dengan kita seperti mana hampirnya Abdullah bin Ubai dengan Rasulullah saw. Mereka sanggup mengorbankan tenaga dan harta seolah-olah untuk membangunkan Islam tetapi hakikatnya adalah untuk menghancurkan perjuangan Islam. Bak kata pepatah, “tangan kanannya membangunkan Islam, namun tangan kiri meruntuhkan.”

Apakah tindakan kita selama ini seperti mana pepatah ini? Bagaimanakah kita dapat meng hadapi golongan munafik ini? Pertama, kita mestilah mempelajari Islam sedalam yang boleh dengan mengikuti kelas-kelas pengajian supaya kita tidak mudah tertipu. Kita tidak mahu disebabkan oleh kejahilan, kita sendiri yang mencemarkan Islam. Kedua, berhati-hatilah dengan siapa kita berkawan. Sekiranya kawan kita itu mengajak kepada yang mungkar dan meninggalkan yang makruf, nasihatilah dengan baik. Tanganilah segala permasalahan berpandukan syariat Islam. Sentiasalah bermuhasabah diri supaya setiap hari kita dijauhi daripada memiliki sifat-sifat munafik.

Allah SWT telah berfirman: “Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan memberi jalan keluar dan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka datangnya.” (Surah At-Talak: 2)

*Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Ada tiga tanda orang munafik; apabila berbicara ia berbohong, apabila berjanji ia mengingkari dan apabila dipercaya ia berkhianat

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Kejap Ada, Kejap Takde

Wednesday, 15 October 2008





spiderman_pink: saaaaaaaaaaaaaayang semuanya! nak cubit-cubit pipi korang satu-satu hehe. ukhuwwah fillah abadan abada ^_^

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Shah Rukh Khan To Receive Datukship

Tuesday, 14 October 2008




MELAKA, Oct 11 (Bernama) -- Bollywood leading actor Shah Rukh Khan will receive a datukship from the Melaka Yang Dipertua Negeri, in conjunction with his 70th birthday Saturday.

Melaka Chief Minister's political secretary Saadon Basirun said the actor would be awarded the Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM).

He said the investiture ceremony will involve 758 recipients of titles, appointments, stars and medals from Melaka and would be held at the Seri Negeri Hall, Ayer Keroh here Saturday and on Sunday.

"Shah Rukh will receive his title in another ceremony at a later date," Saadon told reporters here.

The actor is among 77 recipients awarded the DMSM.

Saadon said Shah Rukh was awarded the title for his contribution to the entertainment industry at international level.

"Shah Rukh Khan has also contributed to our tourism industry when he acted in a movie filmed in Malaysia," he said.

He said local artists awarded the Darjah Seri Melaka (DSM) without a title were traditional Malay song singer Goh Eng Boon, popularly known as Andre Goh, comedian Jantan Osman also known as Ali Mamak and 60's singer Mariam Ahmad.

Meanwhile, Melaka Chief Minister's press secretary Daud Awang and Nanyang Siang Pau manager were also awarded the DSM.

Melaka Hari Ini (MHI) part-time journalist Jaafar Neemat will receive the Jaksa Pendamai (JP) while Melaka Mass Media Club Yang Dipertua Sha'rin Sahad,

The Star chief reporter R. Letchumanan and TV9 newsroom manager Mohd Lokman Hamidi will be awarded the Bintang Cemerlang Melaka (BCM).

MHI editor Md Yusof Mohamed will receive the Bintang Khidmat Terpuji (BKT) while The Star photographer A Malek Yahya, TV9 journalist Mohamed Raffi Bachik and China Press journalist Monica Tay Sookeen will be awarded the Pingat Jaksa Pendamai (PJK).

-- BERNAMA

http://www.bernama.com/

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Surat Seorang Ibu

Monday, 13 October 2008

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

What Animal Are You?

Sunday, 12 October 2008




You Are a Cat



You are very independent and reclusive. No one really understands you, and you like it that way!

You are quite clever and ingenious. You can get yourself out of any sticky situation.



You are confident and cool tempered. You know you have many advantages and resources to draw from.

No matter what life throws at you, things always seem to work out your way.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Sepohon Kayu

Saturday, 11 October 2008

Munsyid: Saujana

Sepohon kayu, daunnya rimbun
Lebat bunganya serta buahnya
Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya

Kami bekerja sehari-hari
Untuk belanja rumah sendiri
Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya

Kami sembahyang fardu sembahyang
Sunatpun ada bukan sembarang
Supaya Allah menjadi sayang
Kami bekerja hatilah riang

Kami sembahyang limalah waktu
Siang dan malam sudahlah tentu
Hidup dikubur yatim piatu
Tinggalah seorang dipukul dipalu

Dipukul dipalu sehari-hari
Barulah dia sedarkan diri
Hidup didunia tiada berarti
Akhirat disana sangatlah rugi


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Ali & Petom

Friday, 10 October 2008

Cerita ini mengisahkan tentang seorang lelaki yang bernama Ali. Dia ni orang Johor. Die ade awek name Petom. Petom pula duduk di Perlis. Diorang tak pernah jumpa sebelum ni, hanya mesej dan call saja. Gambar pon diorang tak pernah tengok sebab mereka hanya memakai nokia 3310i.

Diorang dah tak tahan nak jumpe sangat-sangat, jadi diorang pon berpakat akan berjumpe pada hari raya pertama. Dan diorang brcadang untuk berjumpa di rumah Petom.

Petom telah beritahu keluarga dia yg Ali akan datang beraya di rumah mereka.

Seminggu sebelum hari raya, Petom terlibat dengan satu kemalangan. Mayat Petom selamat dikebumikan. Seluruh keluarga Petom sangat bersedih atas pemergian Petom. Petom didapati terkoban dalam kemalangan tersebut.

Akan tetapi, Ali tidahk mengetahui hal ini. Kebetulan, henfon Ali rosak pada hari kematian Petom. Sehari sebelum raya, baru lah henfon dia siap dibaiki. Apabila henfon dah ok, Ali terus mesej Petom. Mesej yg dihantar oleh Ali tersebut semua di'reply'.

Padah hari yg ditetapkan, dengan alamat yang pernah diberi oleh Petom kepada Ali, dia bertolak dari Johor pada subuh awal syawal, dan sampai di perlis pada petang hari itu juga dengan memandu kereta proton wira 1.6 kepunyaan kawan baiknya. Bila sampai sahaja dirumah Petom, dia terus bagi salam dan memperkenalkan dirinya kepada ibu bapa Petom.

Ibu bapa Petom pon menyuruh Ali duduk. Mereka berbualan dengan bertanya tentang diri Ali. Tetapi mata Ali terjenguk-jenguk kearah dapur dan bilik-bilik yang ada dirumah tersebut kot-kot Petom keluar atau menyorok dari dia. Ali semakin tidak senang duduk.

Setelah lama berbual, Ali pon tanya pasal Petom kerana beliau tidak tahan nak berjumpa dengan Petom. Ibubapa Petom menyarankan supaya Ali banyak bersabar. Ali semakin hairan, dan bertanya kepada ibubapa Petom, "Kenapa mak cik, pak cik? Apa yang dah berlaku pada Petom?"

"Petom telah meninggal dunia.." kata ibu Petom.

Ali semakin kehairanan. Ali bertanya "Bila mak cik? Sebab apa??"

Ibu bapa Petom pon menceritakan tentang hal kejadian. Ali agak terkejut. Tetapi Ali tidak percaya kerana beliau ade sms dengan Petom sebelum berangkat ke perlis Ali pon tunjuk semua sms itu kepada ibu bapa Petom.

Setelah membaca dan melihat nombor telefon tersebut, ibubapa Petom hairan kerana cara sms dan nombor telefon itu memang Petom yang punya. Untuk mendapatkan kepastian, ibubapa Petom bawak Ali ke tanah perkuburan Petom.

Ali masih tak berpuas hati dan mengorek kubur Petom. Memang betol Petom sudah mati dan berada didalam kubur tersebut. Ali semakin hairan dan ketakutan.

Sebelum Petom meninggal, Petom telah berpesan kepada orang tua die supaya kalau dia mati, tanam skali henfon dia sebab dia terlalu sayang dengan henfon dia tu. Ibubapa Petom turut menceritakan hal ini kepada Ali.

Ali pon cuba sms Petom didepan ibu bapa Petom.

"Awak tengah buat apa?"

Tidak lama kemudian, henfon Ali berbunyi dan ade satu sms diterima. Apabila buka sahaja sms tersebut, kesemua mereka terkejut kerana sms itu dibalas oleh Petom dan sms tersebut berbunyi "Tak ada buat apape pun. Awak dah sampai ke?"

Ali semakin panik dan membalas "Ibubapa awak kata awak dah MATI?"

Dan Petom pun balas "Memang saya dah meninggal.."

Ali cuba beranikan diri dan membalas semula sms tersebut dengan "HABIS TU, MACAM MANA AWAK BOLEH BALAS SEMUA SMS SAYA?"

Tidak lama kemudian, henfon Ali pon berbunyi lagi. Kesemua mereka menjadi semakin panik, takut dan macam-macam bermain difikiran mereka semasa Ali hendak membaca sms tersebut. Apabila mereka baca sms tersebut, mereka semua TERKEJUT BEROK & kehairanan dan terpinga-pinga.

Kerana sms tersebut berbunyi..

"DIGI ADA DIMANA-MANA"

hua hua hua XD

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Kastam

Thursday, 9 October 2008

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Pak Lah tidak tanding presiden, letak jawatan PM Mac

Wednesday, 8 October 2008

Muda Mohd Noor & Abdul Rahim Sabri | Oct 8, 08 11:22am

kemaskini 6:15pm Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan keputusannya untuk tidak mempertahankan jawatan presiden Umno dalam pemilihan parti itu Mac depan.

Beliau juga akan melepaskan jawatan perdana menteri dan menyerahkan kuasa kepada timbalannya pada bulan Mac apabila Datuk Seri Najib Razak dipilih sebagai presiden baru parti itu.

Keputusan perdana menteri itu, yang diumumkan dalam taklimat Dewan Tertinggi BN petang ini sudah dijangka sejak keputusan terbaru mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi (MT) bulan lepas.

Mesyuarat Dewan Tertinggi BN itu bermula selepas jam 3.30 petang.

Abdullah pada awalnya, dijadual melepaskan jawatan tertinggi Umno dan jawatan perdana menteri pada pertengahan 2010.

Elak Umno, BN berpecah

Bercakap dalam sidang akhbar selepas mesyuarat tersebut, Abdullah berkata beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden kerana tidak mahu Umno dan BN berpecah.

"Umno dan BN perlu bersatu untuk menghadapi cabaran global yang lebih besar," katanya dalam sidang akhbar yang penuh sesak itu.

Menurut Abdullah, tempoh tamat jawatannya sebagai presiden Umno ialah Mac tahun depan.

Abdullah berkata, beliau akan menyerahkan jawatan perdana menteri selepas Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi presiden Umno.

Perdana menteri juga menegaskan bahawa keputusannya itu adalah muktamad.

"Saya ingin serahkan kepada Datuk Najib supaya Malaysia boleh menghadapi cabaran global, kerana ini bukan masa untuk berbalah sesama sendiri tetapi adalah masa untuk perpaduan, dengan mengutamakan kepentingan negara," katanya.

Pilihanraya umum lalu

Abdullah juga mengakui bahawa beliau "tidak membuat cukup baik dalam pilihanraya umum lalu".

Dalam pilihanraya Mac lalu, BN kembali berkuasa tetapi gagal mengekalkan penguasaan majoriti dua pertiga di Parlimen. BN juga kehilangan empat negeri - Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor - kepada barisan pembangkang - Pakatan Rakyat.

Mengulas lanjut, Abdullah berkata, para pemimpin BN menyambut baik Najib sebagai pengganti beliau.

"Apa yang mereka lahirkan itu, adalah pandangan mereka sendiri. Saya fikir saya mendapat sokongan dalam membuat keputusan ini," tambahnya.

Abdullah berkata, beliau akan melaksanakan tiga inisiatif sebelum menyerahkan tugas kepada penggantinya.

Tiga inisiatif itu ialah penubuhan suruhanjaya pelantikan kehakiman, suruhan pencegahan rasuah Malaysia, suruhanjaya aduan khas bagi mengukuhkan integriti dan keberkesanan agensi penguatkuasaan.

Perpaduan kaum

Mengenai perpaduan kaum, Abdullah berkata, ianya kini berada dalam keadaan yang merosot.

"Saya akan mengadakan konvensyen BN awal tahun depan. Saya serius dan komited untuk mencapai apa yang akan dilaksanakan

"BN masih sebuah kerajaan yang kuat sehingga pilihanraya yang akan datang," tambahnya. Teks lengkap pengumuman PM

Apabila Abdullah bersara pada Mac 2009, beliau menjadi salah seorang perdana menteri yang mentadbir dalam tempoh masa paling singkat - selama lima tahun lima bulan.

Perdana menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein, yang meninggal semasa berkhidmat pada tahun 1976, mentadbir selama lima tahun empat bulan.

Manakala perdana menteri ketiga, Tun Hussein Onn, pula meletak jawatan pada 1981 atas sebab-sebab kesihatan, selepas berkhidmat selama lima tahun enam bulan dan digantikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, ada kemungkinan Abdullah akan terus menjadi perdana menteri beberapa bulan lagi, walaupun selepas tamat tempohnya sebagai presiden Umno.

Abdullah, yang mengambil alih kuasa pada 31 Oktober 2003 dari Dr Mahathir, menang besar dalam pilihanraya umum 2004 tetapi kalah teruk Mac lalu dan gagal mengekalkan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Ketika mengambil alih kuasa, Abdullah mendapat sokongan besar selepas berjanji untuk melaksanakan pembaharuan termasuk menghapuskan rasuah.

Bagaimanapun, Abdullah kemudiannya dilihat sebagai seorang pemimpin yang lemah selepas gagal menangani isu rasuah dan kadar jenayah yang tinggi, sepertimana yang dijanjikannya dalam manifesto pilihanraya BN pada 2004.

Sementara itu, ketika mesyuarat Dewan Tertinggi BN berlangsung, sekumpulan penyokong Abdullah berhimpun di luar Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur.

Mereka membawa kain rentang yang menggesa Abdullah untuk terus memegang jawatan berkenaan sehingga 2010 seperti dijadual pada mulanya.

Kain rentang tersebut berbunyi: 'Hormati peralihan kuasa, elak perpecahan lagi', dan 'Pak Lah, teruskan perjuangan'.

Mereka turut melaungkan 'Hidup Pak Lah' dan 'Pak Lah presiden, Najib timbalan'.


http://www.malaysiakini.com/

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Dosa Yang Lebih Hebat Dari Berzina

Tuesday, 7 October 2008

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam duka cita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa rias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya. Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s.

Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam “Silakan masuk”. Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata, “Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya, Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya". “Apakah dosamu wahai wanita ayu?” tanya Nabi Musa as terkejut. “Saya takut mengatakannya.” jawab wanita cantik. “Katakanlah jangan ragu-ragu!” desak Nabi Musa. Maka perempuan itupun terpatah bercerita, “Saya……telah berzina.” Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak.

Perempuan itu meneruskan, “Dari perzinaan itu saya pun…… lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya…… cekik lehernya sampai…… tewas”, ucap wanita itu seraya menagis sejadi-jadinya. Nabi musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia menghardik, ”Perempuan bejad, enyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi…!" teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata karena jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk ke luar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mau di bawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya, “Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertobat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?” Nabi Musa terperanjat. “Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?” Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.

“Betulkah ada dosa yang lebih besar dari pada perempuan yang nista itu?” ”Ada!” jawab Jibril dengan tegas. “Dosa apakah itu?” tanya Musa kian penasaran. “Orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina”. Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.

Nabi Musa menyadari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertobat dan menyesali dosanya dengan
sungguh-sungguh berarti masih mempunyai iman didadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mau menerima kedatangannya.

Dalam hadist Nabi SAW disebutkan: Orang yang meninggalkan sholat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur’an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka’bah.

Dalam hadist yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan sholat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari di akherat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.

Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadist Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban sholat dengan istiqomah.

Dikutip dari buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Istri Idaman Suami

Monday, 6 October 2008

Istri cantik, bukanlah satu-satunya kriteria bagi seorang mu’min yang memiliki cita-cita untuk membangun keluarga yang sakinah, mawaddah wa rahmah. keshalihan sang istri merupakan kriteria utama dan didambakan seorang lelaki di antara sekian banyak kriteria yang diinginkannya. Apalah arti istri yang cantik, jika ia tidak taat kepada sang suami, suka membuatnya jengkel dan sakit hati, tidak menyenangkan ketika berada di dekatnya, tidak amanah, dan lain sebagainya. Tentunya keadaan seperti ini dapat membuat sang suami merasa tak aman dan nyaman berlama-lama di dalam rumah, bahkan boleh jadi rumah baginya laksana neraka. Beginilah konsekuensi yang akan ditanggung oleh seorang lelaki, tatkala ia memutuskan kecantikanlah sebagai kriteria utama dan segalanya dalam memilih partner hidupnya, meskipun ia tidak memiliki keshalihan.

Seorang istri demikianlah yang memiliki potensi besar untuk tidak patuh kepada seorang suami, menyeleweng, dan cenderung mengabaikan hak-haknya. Padahal hak seorang suami atas seorang istri merupakan seagung-agungnya hak setelah hak Allah subhanahu wata’ala dan RasulNya shallallahu ‘alaihi wasallam. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, ”Kalau seandainya aku boleh menyuruh seorang untuk sujud kepada orang lain, niscaya aku akan menyuruh seorang istri untuk sujud kepada suaminya.” (HR. at-Tirmidzi. Dan ia berkata, ”Hasan Shahih.”).

Maka perlu bagi seorang wanita, baik yang sudah menjadi seorang istri, maupun yang akan menjadi seorang istri, untuk berusaha mencari tahu kiat-kiat khusus yang harus dilaksanakan agar ia menjadi dambaan dan pujaan para suami. Mudah-mudahan beberapa pesan dan nasehat di bawah ini bisa menjadi kiat-kiat yang berharga bagi para wanita untuk mewujudkan impiannya, menjadi idola dan idaman sang suami, serta untuk menggapai kebahagian yang hakiki dalam mengarungi lautan kehidupan rumah tangga yang penuh dengan liku-liku ini bersama suami tercinta. Kiat-kiat tersebut di antaranya adalah:

Hendaklah seorang istri merasa cukup dan ridha dengan pemberian yang sedikit dari sang suami. Tidak banyak menuntutnya, sehingga membuatnya kecewa dan dapat menjerumuskannya untuk mencari nafkah dengan jalan dan cara yang haram. Sungguh para wanita generasi Salafush-Shalih, apabila suaminya hendak berangkat dari rumahnya untuk mencari nafkah, ia berkata kepadanya, ”Jauhkanlah (wahai suamiku) mencari nafkah yang haram. Sesung-guhnya kami mampu bersabar menahan lapar, akan tetapi kami tidak mampu bersabar menahan panasnya api neraka!”

Hendaklah seorang istri menjauhkan diri dari berbuat durhaka kepada suaminya, meninggikan suara ketika berbicara kepadanya, dan selalu mengeluhkan tentang suaminya kepada keluarganya. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada seorang wanita, ”Bagaimana sikapmu terhadap suamimu?! Sesungguhnya ia adalah surga dan nerakamu!” (HR. an-Nasa’i dan Ahmad, dan dishahihkan oleh Syaikh al-Albani).

Hendaklah seorang istri tidak meminta kepada suaminya seorang pembantu wanita yang masih muda, karena hal itu dapat menjadi sebab sang suami menceraikannya. Dan karena seorang pembantu wanita muda lebih berpotensi mengundang fitnah dalam rumah tangga. Khususnya fitnah bagi sang suami. Tidak sedikit kasus-kasus perselingkuhan terjadi di dalam rumah tangga antara seorang suami dengan seorang pembantu wanita muda, karena seringnya komunikasi, saling memandang dan berdua-duaan, tatkala sang istri tak ada di rumah, dan lain sebagainya. Kemudian terjadilah perselisihan dan percekcokan antara suami dan istri yang berakhir pada perceraian. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, ”Tidaklah aku meninggalkan fitnah sepeninggalanku ini bagi para lelaki yang lebih berbahaya, selain para wanita.” (Muttafaq ‘alaih). Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda, ”Janganlah sekali-kali seorang lelaki berkhalwat (berdua-duaan) dengan seorang wanita melainkan ada mahram bersamanya,lalu seorang lelaki berdiri dan berkata, “Wahai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, istriku hendak keluar menunaikan haji, sedangkan namaku telah terdaftar untuk mengikuti perang ini dan itu. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Pulanglah kamu! Dan berhajilah bersama istrimu!”. (Muttafaq ‘alaih). Dan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda, ”Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir, janganlah sekali-kali ia berkhalwat (berdua-duan) dengan seorang wanita yang tidak ada mahram bersamanya, maka sungguh ketiganya adalah syetan.” (HR. Ahmad, dengan sanad yang shahih)

Hendaklah seorang istri mengetahui bahwa hak suami harus lebih diutamakan dari semua hak kerabat/ keluarganya. Jika mendapatkan hak-hak yang saling bertabrakan, maka ia harus tetap mengutamakan hak suami, dan hendaklah ia mengabaikan yang lainnya.

Hendaklah seorang istri menjaga harta suaminya, tidak menggunakannya tanpa sepengetahuannya. Jika ia bersedekah dari hartanya dengan idzinnya, maka ia mendapatkan pahala seperti pahala suaminya. Jika ia bersedekah tanpa ridhanya, maka suaminya mendapatkan pahala, sedangkan ia mendapatkan dosa.

Hendaklah seorang istri menghindar dari pergaulan dengan para tetangga yang tidak baik, teman-teman yang buruk perangainya, yang dapat mempe-ngaruhinya sehingga ia bersikap buruk terhadap suaminya, dan dapat menjadi sebab terjadinya perselihan antara ia dengannya, serta dapat merendahkan martabat dan harga diri suami di hadapannya.

Hendaklah seorang istri bersikap sabar atas perlakuan suaminya yang kurang baik. Hendaklah ia bijaksana dalam menyikapinya tatkala sedang emosi, niscaya suaminya akan memujinya pada waktu ia senang. Dan hendaklah ia juga mengetahui, bahwa problematika dalam rumah tangga tidak akan menjadi besar kecuali jika hal itu disikapi dengan keras kepala dan kesombongan. Maka janganlah ia menghancurkan rumah tangganya dengan sikap keras kepala dan kesombongan.

Hendaklah seorang istri memenuhi panggilan suaminya dalam situasi dan kondisi apa pun. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, ”Barangsiapa mengajak istrinya ke tempat tidurnya, lalu ia enggan, maka para malaikat melaknatnya hingga pagi.” (Muttafaq ‘alaih)

Hendaklah seorang istri tidak menyebutkan atau menceritakan ’sifat’/keistimewaan wanita lain kepada suaminya. Karena Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melarang hal tersebut. Sebagaimana sabda shallallahu ‘alaihi wasallam beliau, ”Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, kemudian ia menceritakan wanita tersebut kepada suaminya, seakan-akan suaminya melihatnya (wanita tersebut).”(Muttafaq ‘alaih).

Hendaklah seorang istri mampu menjadi pemimpin di rumah suaminya dan bertanggung jawab terhadap anak-anaknya, dengan menyuruh mereka berbuat baik, dan melarang mereka dari perbuatan yang mungkar (tidak baik). Serta tidak meridhai jika ada sesuatu yang mungkar di rumahnya. Dan hendaklah ia mengerti bahwasanya tidak ada ketaatan kepada satu makhlukpun dalam maksiat kepada Allah subhanahu wata’ala. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallambersabda,

”Dan seorang wanita (Ibu) adalah pemimpin di rumah suaminya, dan akan mem pertanggungjawabkan atas kepemimpinannya,” (HR. al-Bukhari dan Muslim). Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda, ”Apabila salah seorang di antara kalian melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mencegahnya dengan tangannya, dan apabila ia tidak mampu, maka hendaklah ia mencegahnya dengan lisannya, dan apabila tidak mampu juga, maka hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim, Abu Daud, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad). Wallahu a’alam.

Dialihbahasakan dari buletin:
“Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli ‘Arusain”, Min al-Qism al’Ilmy Bi Daril-Wathan.” (Oleh: Abu Nabiel)

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Penyebab Rusaknya Ilmu

Sunday, 5 October 2008

Oleh: Shohib Khoiri, Mahasiswa tingkat akhir Universitas al-Azhar Kairo

Sudah empat belas abad yang lalu Rasulullah mewanti-wanti kita akan adanya ulama suu’ (buruk), mereka tidak mengajak kita kepada surga, akan tetapi justru mengajak kita kepada neraka. “Gelar” cendekiawan sering kali melenakan kita dan menipu kita, sehingga kita terkagum-kagum dan membenarkan segala perkataannya tanpa memperhatikan maksudnya. Saya teringat dengan nasehat kyai saya dahulu ketika masih di pesantren tentang bahaya penyakit ini, beliau berkata kurang lebih “Sebesar apa pun kecintaan kita pada seorang ulama atau orang-orang yang benar, maka janganlah hal tersebut melebihi cinta kita kepada kebenaran, karena orang benar tidak akan selamanya benar, sedangkan kebenaran selamanya akan benar”. Mungkin ini sesuai dengan pepatah arab “undzur maa qaala wa laa tandzur man qaala”, lihatlah apa yang dikatakan tetapi janganlah engkau melihat siapa yang mengatakannya..

Kalaulah kepada orang-orang yang ‘alim dan pintar kita tidak boleh terkagum-kagum dan taqlid buta, maka apalah jadinya jika seandainya kita terkagum-kagum kepada al-Muta’aalim (bukan al-muta’allim) yaitu orang-orang memperlihatkan diri seakan-akan berilmu, padahal tidak. Ulama-ulama terdahulu sudah mewanti-wanti akan hadirnya golongan al-muta’aalim ini, mereka banyak berkata-kata tentang agama dan ijtihad padahal mereka belum sampai pada derajat mujtahid, merekalah yang merusak ilmu dan agama. Maka tidak heran jika Ibnu Abidil Barr al-Qurthuby berkata dalam Jami’nya dan Al-Ghazali dalam Ihyanya “Lau sakata man lam ya’lam saqatha al-khilaf” (jika orang-orang yang tidak tahu diam niscaya tidak akan terjadi perselisihan).

Islam adalah agama yang mengenal istilah otoritas, Islam melarang kita untuk berbicara tentang dien semau mulut kita, islam mengajarkan kepada kita untuk bertanya tentang agama kepada mereka yang tahu atau ahli dalam bidangnya, fas-aluu ahla adz-dzikr in kuntum laa ta’lamun. Lalu siapakan para ulama itu? Allah berfirman: Innama yakhsyaLLaha min ‘ibaadihi al-ulama.. (Sesunggu yang paling takut kepada Allah dari hamba-hamba-Nya adalah Ulama).. Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir al-Quran al-A’dzimnya mengutip perkataan Ibnu Abbas mengenai pengertian kata ulama dalam ayat ini, Beliau berkata: al’aalim bi ar-Rahman man lam yusyrik bihi syai-an wa ahalla halaalahu wa harrama haraamahu wa hafidza washiyyatahu wa aiqana annahu mulaaqiihi wa muhaasab bi’ilmihi (orang yang mengenal ar-Rahman dengan tidak mempersekutukannya, menghalalkan apa-apa yang dihalalkannya, mengharamkan apa yang diharamkan oleh-Nya, menjaga segala wasiat-Nya/perintah-Nya dan yakin bahwa ia akan bertemu dengan-Nya serta akan dimintai pertanggung jawaban atas ilmu yang dimilikinya). Dari perkataan beliau sudah sangat jelas bahwa ulama adalah mereka yang mempunyai karakter diatas, yang dapat menyatukan antara ilmu dan amal dan yakin bahwa ilmu mereka akan dipertanggung jawabkan di akhirat kelak, maka dari itu ulama bukanlah mereka yang menghalakan homoseksual/lesbian, menghalalkan pernikahan muslimah dengan non muslim, menginjak lembaran-lembaran al-Quran atau mengatakan tidak ada hukum Allah di muka bumi walaupun mereka bergelar “cendekiawan”. Benarlah apa yang dikatakan oleh Sufyan ats-Tsauriy: Ta’awwadzu billah min fitnatil ‘aabid al-jaahil wa min fitnati al-’aalim al-faajir, fa-inna fitnatahuma fitnatun likulli maftuun (Berlindunglah kepada Allah dari fitnah seorang ahli ibadah yang jahil dan dari fitnah seorang ‘alim yang gemar maksiat, karena fitnah keduanya ibarat sihir bagi orang-orang yang tersihir)

Menurut Syeikh Bakr Abu Zaid Rahimahullah, seorang ulama yang tidak diragukan lagi keilmuan dan kesholehannya, salah satu faktor penyebab rusaknya ilmu sehingga terjadi berbagai macam perselisihan adalah: An ya’taqida al-insan fii nafsihi aw yu’taqada bihi annahu min ahli al-’ilm wa al-ijthaad fii ad-diin – wa lam yablugh tilka ad-darajah – fa ya’mal ‘alaa dzaalika (jika seseorang yakin atau diyakini bahwa ia termasuk ahli ilmu – padahal ia belum sampai pada derajat tersebut – kemudian ia beramal sesuai dengan ilmu yang ia yakini). Mereka berkata-kata tentang agama berdasarkan akal mereka atau mungkin mereka belajar kepada orang-orang men”tuhan”kan akal mereka..

Inilah apa yang disabdakan oleh Nabi Shallallah ‘alaihi wa sallam : Laa yaqbidhuLLah intizaa’an yantazi’uhu min an-naas, wa laakin yaqbidhu al-’ilma biqabdhi al-’ulama, hataa idzaa lam yabqa ‘aalimun ittakhadza an-naas ru’asaa juhaalan fa su-iluu fa aftuu bi ghairi ‘ilm fa dhallu wa adhallu (Tidaklah Allah mencabut ilmu dengan cara melepaskannya dari manusia, akan tetapi Dia mencabutnya dengan cara mencabut ruh para ulama, sehingga jika tidak tersisa seorang ‘alim diambilah oleh manusia orang-orang yang bodoh sebagai panutan, mereka ditanya dengan berbagai macam pertanyaan dan mereka pun berfatwa tanpa ilmu, maka mereka sesat dan menyesatkan).

Inilah salah satu penyakit yang sering kali menyerang para “ulama”, yaitu malu untuk berkata tidak tahu atau ada keinginan untuk mengshowkan diri agar dapat disebut sebagai ‘alim atau cendekiawan. Mereka senang untuk ditanya padahal tidak tahu, tidak memperhatikan atau bahkan tidak segan-segan melanggar apa-apa yang sudah jelas dalam agama.. Mereka seperti apa yang dikatakan oleh Bisyr al-Hafy: Man ahabba an yus-al fa laisa bi ahlin an yus-al (Barang siapa yang senang untuk ditanya maka dia bukalah orang yang tepat untuk ditanya).

Perhatikanlah contoh mulia ketawadhuan dan kehati-hatian terhadap ilmu dari seorang ulama yang telah lama mendahului kita, yaitu al-Imam asy-Sya’biy, suatu ketika dikatakan kepada beliau :Kami malu atas sikapmu ketika engkau ditanya engkau mengatakan aku tidak tahu. Beliau berkata: Mengapa kita mesti malu, sedangkan malaikat saja tidak malu ketika ditanyakan kepada mereka perkara yang mereka tidak ketahui seraya berkata “Maha Suci Engkau tidaklah kami mengetahui kecuali apa-apa yang Engkau ajarkan kepada Kami”. (al-Baqarah: 32)

Selain itu perhatikanlah contoh-contoh ketawadhuan dan kehati-hatian para ulama kita terdahulu:

Imam Malik: Ketika ditanya puluhan pertanyaan kepadanya beliau tidak menjawabnya kecuali hanya sedikit, akan tetapai hal tersebut tidak membuat harga diri beliau turun atau jatuh.

Imam Ibnu Hibban: Ketika beliau mengarang bukunya (ats-Tsiqat) beliau sering terganjal ketika menulis biografi para rijal hadits dan berkata: Aku tidak tahu siapa dia dan aku pun tidak mengetahui siapakah ayahnya.

Imam Adz-Dzahabiy: Berhenti ketika membandingkan keutamaan antara Ummul Mu’minin Khadijah dan Ummul Mu’minin ‘Aisya Radhiyallah ‘anhuma.

Kalaulah para ulama diatas begitu tawadhu dan hati-hati terhadap ilmu, maka siapalah kita yang baru belajar agama kemarin sore. Mungkinkah kita berkata-kata tentang agama semau akal kita dengan keilmuan kita yang serba pas-pasan. Apakah melalui mulut kita umat ini mendapat hidayah ataukah sebaliknya justru karena mulut kitalah umat ini menjadi sesat.. Na’udzubillah.

Jika sekiranya seekor keledai memakai sehelai sutra
Maka tetaplah orang-orang akan memanggilnya: wahai keledai#

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Ramadhan Rocks 1429H Video Montage

Saturday, 4 October 2008

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Hajjaj Bin Yusuf As-Saqafi

Friday, 3 October 2008

Pada zaman Hajjaj Bin Yusuf As-Saqafi di negara Iraq, ada seorang lelaki melakukan perbuatan jenayah kepada sebuah keluarga kemudian dia bersembunyi. Maka utusan Hajjaj mencarinya agar di hukum tapi tidak menjumpainya. Akhirnya dalam kerancakan mencari pesalah tadi mereka menangkap Safari seorang ahli keluarga si pesalah tadi agar dijadikan sebagai pengganti kepada pesalah tersebut. Safari ditahan selama beberapa hari dan kemudian dihadapkan kepada Hajjaj bin Yusuf. Hajaj berkata “Apa yang kau telah lakukan? Cuba ceritakan padaku“. Safari menjawab, "Seorang pesalah telah berbuat jenayah menggangu sebuah keluarga tetapi aku pula ditangkap“. Mendengar jawapan dari Safari, Hajjaj menjawab kembali, “Tidakkah kau pernah mendengar sebuah syair ini:

Engkau akan dipenjara,
Lantaran orang yang berdosa terhadapmu,
Sungguh,
Kadang-kadang penyakit kurap,
Menular dikalangan orang sihat-sihat,
Seseorang ditangkap dan ditahan,
Kerana perbuatan saudaranya,
Sedang,
Si pesalah bebas selamat dari hukuman....

Setelah Hajjaj membaca syair itu, Safari dengan tenang menjawab “Wahai Amir, aku mendegar Allah berbicara berbeza dengan apa yang ditulis oleh penyair itu". Hajjaj yang durjana dan bengis itu lantas bertanya, “Apa kata Allah?"

Safari dengan tenang membaca Surah Yusuf ayat 78-79:

Maksudnya, “[12.78] Merekapun merayu dengan berkata: "Wahai datuk menteri! Sesungguhnya ia (Bunyamin), mempunyai bapa yang sudah tua, lagi berpangkat. Oleh itu, ambilah salah seorang di antara kami sebagai gantinya; sesungguhnya kami memandangmu dari orang-orang yang sentiasa berbudi . Yusuf berkata: "Kami berlindung kepada Allah daripada mengambil sesiapapun kecuali orang yang kami dapati barang kami dalam simpanannya. Sesungguhnya jika kami mengambil orang lain, nescaya menjadilah kami orang-orang yang zalim".

Setelah mendengar ayat tersebut maka Hajjaj bin Yusuf berkata, “Benarlah Allah dan dustalah si penyair". Lalu lelaki itu pun dibebaskan.

Sumber: Kitab Panduan memahami Maqasid Syariat oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Tajdid Iman: Aidilfitri impian tempa iman makin hebat

Thursday, 2 October 2008

Tajdid Iman bersama Dr Juanda Jaya

Semangat Syawal peringat tali Ilahi disimpul sepanjang masa bersama amalan

DR Yusuf al-Qaradhawi dalam khutbah hari rayanya pernah berkata: "Barang siapa yang menyembah Ramadan, sesungguhnya Ramadan sudah pergi dan barang siapa yang menyembah Allah, maka Dia sentiasa hidup, tidak pernah mati."

Selepas menganalisis kecenderungan umat Islam saat ini, iaitu mereka yang tidak memahami matlamat sebenar puasa, maka kita melihat tidak sedikit orang Islam sudah pun membuka ikatan yang tersimpul antara dirinya dengan Allah pada Ramadan kemudian mengikat kembali diri mereka dengan tali kelalaian dan hawa nafsu semula.

Masjid kembali sunyi selepas Aidilfitri, bacaan al-Quran tidak lagi kedengaran di rumah mereka, malam dilalui dengan berjaga sambil berhibur memanjakan nafsu. Di manakah orang yang memanggil Allah, merintih dan memohon cahaya terang dalam kegelapan?

Seolah-olah mereka hanya mengenal Allah pada Ramadan, selepas puasanya tamat maka tamatlah juga hubungan dengan Allah. Pada hal yang menjadi tanda diterima puasanya seseorang ialah dia masih mengekalkan hubungan mesra dengan Allah pada setiap masa tanpa syarat.

Seperti firman Allah yang bermaksud: "Dan orang yang mahu menerima petunjuk, Allah menambah petunjuk kepada mereka dan memberikan balasan ketakwaannya." (Surah Muhammad, ayat 17)

Pada pagi Syawal yang mulia, umat Islam disyariatkan supaya bertakbir tanda gembira kerana sudah memenangi perlawanan yang sungguh mencabar. Kalimah itu amat bermakna dalam diri setiap mukmin.

Allahu Akbar! Allah Maha Besar! Satu pengiktirafan mengenai siapakah yang paling hebat, antara kehebatan yang bertakhta di atas dunia ini? Kalimah itu meluluhkan hati para raja dan pemimpin yang beriman, bahawa akan berakhirlah kekuasaan mereka atau mungkin Allah akan memelihara mereka jika Dia Yang Maha Akbar menghendaki. Maka, hati-hati itu menjadi lembut kerana ingatkan kekuatan Allah, kebesaran dan keagungan-Nya.

Kalimah itu juga memberi ingatan kepada rakyat supaya teguh di bawah bayang-bayang penguasa yang diredai Allah dan sama sekali menolak kesetiaan kepada sesiapapun yang membelakangi Allah.

Mereka berkumpul bersama semangat kasih sayang dan persaudaraan semata-mata kerana kalimah yang menggoncangkan hati, membangkitkan semangat iman yang baru, seterusnya merangka strategi saling bahu membahu dalam menegakkan amar makruf nahi mungkar.

Sesuai dengan ajakan al-Quran kepada umat Islam yang bermaksud: "Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran, dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksa-Nya." (Surah al-Maidah, ayat 2)

Begitulah impian masyarakat baru dengan jiwa baru dan iman yang semakin hebat ditempa pada Ramadan yang mulia. Allahu Akbar!

Menjadi sunnah Rasulullah SAW semua berkumpul di tanah lapang untuk melakukan sembahyang sunat Aidilfitri sebagai tanda kemenangan dan kesyukuran kepada Allah. Sesuai dengan firman-Nya yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." (Surah al-Baqarah, ayat 185)

Bentuk kesyukuran kepada Allah tidak semestinya ditandai dengan menjemput makan seperti amalan dilakukan sesetengah masyarakat kita, bahkan mungkin amalan itu boleh mendekati pembaziran jika tidak diurus dengan betul, hajat hati nak bersyukur apa daya jadi kawan syaitan.

Pembaziran masih menjadi isu yang sentiasa diperdengarkan, berlebih-lebihan menjamu selera juga akan mematikan hati dan akhirnya tiada tenaga untuk beribadat.

Bersyukurlah seperti diajarkan Rasulullah SAW yang bermaksud: "Makanan dua orang cukup untuk tiga orang dan makanan tiga orang cukup untuk empat orang." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Walaupun tidak dinafikan bahawa memakan hidangan bersama boleh mengikat kemesraan tetapi perlu diamalkan disiplin yang baik supaya tidak terjadi pembaziran. Kemesraan dan kasih sayang yang harum mewangi ketika mereka meraikan hari raya, pernah disentuh Dr Hamka dalam teks khutbah hari raya beliau: "Sembahyang raya inilah suatu demonstrasi untuk menunjukkan rasa cinta bukan demonstrasi menabur rasa benci."

Saat dilaungkan takbir hendaklah lahir benih-benih cinta dan kasih sayang di jiwa orang beriman. Takbirlah yang menyatukan mereka di bawah panji Allah dan Rasul-Nya. Seolah-olah mereka berperang dalam satu barisan yang kukuh tanpa virus dengki, tamak haloba dan dendam yang boleh merosakkan kekuatan umat Islam.

Doa orang beriman seperti dalam al-Quran yang bermaksud: "Dan orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa: "Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara kami yang telah beriman lebih dulu daripada kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang yang beriman; Ya Rabb kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (Surah al-Hasyr, ayat 10)

Dalam menyambut kedatangan Syawal, alangkah eloknya kita melihat kehebatan seorang nabi yang mengatasi kedudukan seorang negarawan paling ulung yang berhasil menyatukan seluruh kaum dengan keadilannya. Dia bersumpah atas nama Allah akan memotong tangan anak perempuannya sendiri jika dia mencuri dan meletakkan keadilan seadil-adilnya kepada golongan bukan Muslim.

Dialah Rasulullah SAW, pemimpin pertama dalam pemerintahan Islam yang diasuh oleh bimbingan wahyu dalam pendekatan politiknya yang terbukti cemerlang pada pandangan kawan mahupun lawan. Sesungguhnya Baginda menjadikan dua hari raya sebagai momentum terbaik untuk membangkitkan semangat ukhuwah dan menyegarkan iman umat Islam.

Diwajibkan padanya zakat fitrah untuk memastikan kasih sayang itu mekar antara yang kaya dengan miskin, supaya dilabuhkan keadilan dalam pembahagian antara mereka. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Elakkan mereka yang miskin daripada berpusing-pusing meminta sedekah pada hari ini." (Hadis riwayat Ibnu 'Adi dan al-Dar al-Qutni daripada Ibnu Umar)

Rasulullah SAW memberi pengajaran bahawa kestabilan dan kesejahteraan suatu bangsa hanya dapat ditegakkan dengan menghapuskan jurang antara yang kaya dengan miskin, kuat dengan lemah dan bergantung kepada kasih pemimpin ke atas rakyatnya.

Rasulullah SAW mengharapkan kebaikan ke atas pemimpin yang amanah melalui doa Baginda yang pernah didengar Ummul Mukminin Aisyah yang bermaksud: "Ya Allah sesiapa saja yang diberi kekuasaan mengurus umatku kemudian mempersulit mereka maka susahkanlah ia, dan sesiapa yang diberi kuasa kemudian mempermudahkan mereka maka mudahkanlah ia." (Hadis riwayat Muslim)

Beruntunglah pemimpin yang mengasihi rakyat kerana mereka mendapat doa yang dikhaskan, bahkan Baginda SAW pernah menjanjikan lebih baik daripada itu melalui sabdanya yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang berlaku adil di sisi Allah laksana berada di atas mimbar yang diperbuat dari cahaya. Mereka itu adalah orang yang adil dalam memberi hukuman kepada keluarga sendiri dan rakyat jelata." (Hadis riwayat Muslim)

Imam al-Bukhari dan Muslim juga melaporkan hadis yang bermaksud: "Tujuh golongan dinaungi Allah pada hari kiamat yang tiada naungan selain naungan-Nya, (salah satu dari mereka) pemimpin yang adil."

Namun demikian rakyat juga harus menunjukkan ketaatan supaya tidaklah kasih sayang pemimpin itu bertepuk sebelah tangan. Apabila hubungan kedua-duanya terjalin dengan mesra maka usaha merealisasikan kestabilan umat akan lebih mudah dan telus.

Bahkan Rasulullah SAW menegaskan kepada umatnya mengenai kedudukan rakyat yang salih dalam hadis yang bermaksud: "Seorang Muslim wajib mendengarkan dan mentaati pemerintah, yang disukainya mahupun yang tidak disukai. Kecuali bila ia diperintah mengerjakan maksiat maka ia tidak boleh mendengar dan mentaati." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Begitulah semangat Syawal yang semestinya ditiupkan ke dalam jiwa umat Islam. Yang pertama memperingatkan kita perlunya tali Allah disimpulkan pada setiap masa bukan pada Ramadan saja kemudian bentuk kesyukuran yang mesti ditonjolkan dan dibuktikan melalui amalan dan akhirnya rahsia laungan takbir yang boleh menyatukan umat dan menumbuhkan benih kasih sayang. Selamat menyambut hari raya Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin.

Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui Juanda@msu.edu.my

Berita Harian Malaysia
30 september 2008

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 0 comments Links to this post  

Ramadan Scale

Wednesday, 1 October 2008

Evaluate your Ramadan!









Ramadan Scale

 



Your deed weighs Good
You have lost many blessings! May Allah grant you a long life to make up for it!






subhanallah! nak nangis boleh? i'm sorry Allah, i really am.. D'=

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32 2 comments Links to this post