Dalil Halal dan Haram Telah Jelas

Saturday, 30 June 2007

Dari Abu Abdullah An-Nu’man bin Basyir ra berkata,
“Aku mendengar Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya yang Halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan diantara keduanya ada perkara yang samar-samar, kebanyakan manusia tidak mengetahuinya, maka barangsiapa menjaga dirinya dari yang samar-samar itu, berarti ia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya, dan barangsiapa terjerumus dalam wilayah samar-samar maka ia telah terjerumus kedalam wilayah yang haram, seperti penggembala yang menggembala di sekitar daerah terlarang maka hampir-hampir dia terjerumus kedalamnya. Ingatlah setiap raja memiliki larangan dan ingatlah bahwa larangan Alloh apa-apa yang diharamkan-Nya. Ingatlah bahwa dalam jasad ada sekerat daging jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya dan jika ia rusak maka rusaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati”. (HR. Bukhari dan Muslim)

Penjelasan :

Dalam fatwa ini Rasulullah menunjukkan sifat kehati-hatian terhadap hal-hal yang masih samar tentang halal atau haramnya, karena sebab-sebab yang masih belum jelas. Inilah yang dimaksud dengan sabda Rasulullah , “Tinggalkanlah sesuatu yang meragukan kamu untuk berpegang pada sesuatu yang tidak meragukan kamu”

Sebagian Ulama berpendapat, syubhat itu ada tiga macam :
1. Sesuatu yang sudah diketahui haramnya oleh manusia tetapi orang itu ragu apakah masih haram hukumnya atau tidak. , misalnya makan daging hewan yang tidak pasti cara penyembelihannya, maka daging semacam ini haram hukumnya kecuali terbukti dengan yakin telah disembelih (sesuai aturan Allah).

2. Sesuatu yang halal tetapi masih diragukan kehalalannya, seperti seorang laki-laki yang punya istri namun ia ragu-ragu, apakah dia telah menjatuhkan thalaq kepada istrinya atau belum, ataukah istrinya seorang perempuan budak atau sudah dimerdekakan. Hal seperti ini hukumnya mubah hingga diketahui kepastian haramnya, dasarnya adalah hadits ‘Abdullah bin Zaid yang ragu-ragu tentang hadats, padahal sebelumnya ia yakin telah bersuci.

3. Seseorang ragu-ragu tentang sesuatu dan tidak tahu apakah hal itu haram atau halal, dan kedua kemungkinan ini bisa terjadi sedangkan tidak ada petunjuk yang menguatkan salah satunya. Hal semacam ini sebaiknya dihindari, sebagaimana Rasulullah pernah melakukannya pada kasus sebuah kurma yang jatuh yang beliau temukan dirumahnya, lalu Rasulullah bersabda : “Kalau saya tidak takut kurma ini dari barang zakat, tentulah saya telah memakannya”

Kalimat, “kebanyakan manusia tidak mengetahuinya” maksudnya tidak mengetahui tentang halal dan haramnya, atau orang yang mengetahui hal syubhat tersebut didalam dirinya masih tetap menghadapi keraguan antara dua hal tersebut.
Kailmat, “maka barangsiapa menjaga dirinya dari yang samar-samar itu, berarti ia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya” maksudnya menjaga dari perkara yang syubhat.

Kalimat, “barangsiapa terjerumus dalam wilayah samar-samar maka ia telah terjerumus kedalam wilayah yang haram” hal ini dapat terjadi dalam dua hal :
1. Orang yang tidak bertaqwa kepada Allah dan tidak memperdulikan perkara syubhat maka hal semacam itu akan menjerumuskannya kedalam perkara haram, atau karena sikap sembrononya membuat dia berani melakukan hal yang haram, seperti kata sebagian orang : “Dosa-dosa kecil dapat mendorong perbuatan dosa besar dan dosa besar mendorong pada kekafiran”

2. Orang yang sering melakukan perkara syubhat berarti telah menzhalimi hatinya, karena hilangnya cahaya ilmu dan sifat wara’ kedalam hatinya, sehingga tanpa disadari dia telah terjerumus kedalam perkara haram. Terkadang hal seperti itu menjadikan perbuatan dosa jika menyebabkan pelanggaran syari’at.

Rasulullah bersabda : “seperti penggembala yang menggembala di sekitar daerah terlarang maka hampir-hampir dia terjerumus kedalamnya” ini adalah kalimat perumpamaan bagi orang-orang yang melanggar larangan-larangan Allah. Dahulu orang arab biasa membuat pagar agar hewan peliharaannya tidak masuk ke daerah terlarang dan membuat ancaman kepada siapapun yang mendekati daerah terlarang tersebut. Orang yang takut mendapatkan hukuman dari penguasa akan menjauhkan gembalaannya dari daerah tersebut, karena kalau mendekati wilayah itu biasanya terjerumus. Dan terkadang penggembala hanya seorang diri hingga tidak mampu mengawasi seluruh binatang gembalaannya. Untuk kehati-hatian maka ia membuat pagar agar gembalaannya tidak mendekati wilayah terlarang sehingga terhindar dari hukuman.

Kalimat, “Ingatlah bahwa dalam jasad ada sekerat daging jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya” yang dimaksud adalah hati, betapa pentingnya daging ini walaupun bentuknya kecil, daging ini disebut Al-Qalb (hati) yang merupakan anggota tubuh yang paling terhormat.

Allah menyebutkan bahwa manusia dan hewan memiliki hati yang menjadi pengatur kebaikan-kebaikan yang diinginkan. Hewan dan manusia dalam segala jenisnya mampu melihat yang baik dan buruk, kemudian Allah mengistimewakan manusia dengan karunia akal disamping dikaruniai hati sehingga berbeda dari hewan. Allah berfirman, “Tidakkah mereka mau berkelana dimuka bumi karena mereka mempunyai hati untuk berpikir, atau telinga untuk mendengar…” (QS. Al-Hajj 22:46).

Wallahu a’lam

Terjemah Syarah Arba’in an Nawawi, Ibnu Daqiqil ‘Ied

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 12:32 0 comments Links to this post  

Yakin iya?

Friday, 29 June 2007

"Kita semua yakin dengan datangnya maut, namun kita tidak mempersiapkan diri.

Kita semua yakin akan sorga namun kita tidak beramal untuknya, dan kita semua yakin akan adanya neraka namun kita tidak merasa takut kepadanya.

Maka atas dasar apa kita bersuka ria?"

- Hamid al-Qushairi

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:28 0 comments Links to this post  

THE ISLAMIC EMAILS INTERCONTINENTAL LOTTERY.

Thursday, 28 June 2007

THE ISLAMIC EMAILS INTERCONTINENTAL LOTTERY.
102 MOHAMMAD AKRAM ROAD,AMMAN -KINGDOM OF JORDAN.
ASIAN CUSTOMER SERVICES CENTER.
115 SUKHUMVIT ROAD BANGKOK-KINGDOM OF THAILAND.
REF NO:FI/550/05ES.
BATCH NO:6677-05734.

DEAR WINNER,

MAY THE BLESSINGS AND THE PEACE OF ALMIGHTY ALLAH BE UPON YOU.

The lslamic emails lottery happily announce to you the draw of our emails lottery programs held on 17th JUNE 2007 IN ( AMMAN- KINGDOM OF JORDAN).your email address attached to ticket number:56475600545/188 with serial number 5388/06 drawn the lucky numbers:31-6-26-13-35-7.have won you the 1st ever conducted lslamic emails lottery.you have therefore been approved to claim your prize at the sum of ( US$500,000.DOLLARS) in cash credited to file:(KPC/9080118308/02/FLC).this is from a total cash prize of (US$5 MILLION DOLLARS)shared among the ten lucky winners.this is the 1st lslamic emails lottery and the biggest to be conducted in the lslamic world.please note that your winner number falls within our asian booklet center as indicated in our play coupon.please contact our customer services center for the released of your winning prize.all the lslamic participants were selected randomly from world wide email sites through the computerized system with the help of (MICROSOFT CORPORATION).the lslamic emails lottery takes place periodically.for security reasons,you are advised to keep your winning lnformations confidential to avoid double claims.this lslamic emails lottery is to encouraged muslims world wide to use lnternet and promotes computer literacy in the lslamic world.
please,fill the lnformations below and contact the customer services center at:
Mr. Waleed Babiker.
waleed.babiker@yahoo.com, waleed_babiker@walla.com

(1)FULL NAMES.
(2)AGE.
(3)SEX.
(4)ADDRESS.
(5)COUNTRY.
(6)STATE.
(7)PHONE NUMBER.
(8)FAX -NUMBER.
(9)MARITAL STATUS.
(10)OCCUPATION.
(11)REF:NUMBER.
(12)BATCH:NUMBER.
(13)AMOUNT WON.
......................................................................................................................................
PLEASE NOTE THAT ALL CLAIMS PROCESS AND CLEARANCE PROCEDURES MUST BE DULY COMPLETED EARLY TO AVOID IMPERSONATION ARISING TO THE ISSUE OF DOUBLE CLAIMS.PLEASE QUOTE YOUR REFERENCE AND BATCH NUMBERS WHEN CONTACTING THE CUSTOMER SERVICES CENTER.
T.Q
MALLAM ABDULLAH ALI.
For security reasons endeavour to reply this email to the 2 email addresses: waleed.babiker@yahoo.com and waleed_babiker@walla.com

spiderman_pink: Haha. Macam-macam sahaja. Islamic lottery pula tuh! *geleng kepala*. Pergi cari kerja kan baik, dapat duit halal. Tau nak menipu orang jeee

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:05 0 comments Links to this post  

In-Team - Hembusan Kasturi

Wednesday, 27 June 2007

Selembut bayu hembusan kasturi
Seindah cerianya suria pagi
Sedamai hati memuji Ilahi
Bagaikan di taman firdausi

Seindahnya pelangi cantik
Mewarnai bumi
Menghiasi pentas dunia ini
Yang dulu kehilangan sinarnya

Selembutnya suara merdu
Menusuk di jiwa
Mengalunkan kata-kata hikmah
Membajai kekuatan diri

Tapi kini bertaburan titik noda hitam
Berkeliaran di persada kesenian
Menutur nista yang membimbangkan
Semua yang akan memandang

Ku cuba mewarnainya kembali
Alunan suci yang abadi
Semerdu kalam-Mu, ya Ilahi
Memberi ketenangan di hati

Seindah sabda dan selawat Nabi
Sunnah Rasul contoh buat diri
Melengkapi kehidupan insani
Itulah hembusan kasturi

Selembut bayu hembusan kasturi
Seindah cerianya suria pagi
Sedamai hati memuji Ilahi
Bagaikan di taman firdausi

Seharumnya wangi kasturi
Tiada terperi
Harum baunya menghiasi diri
Dari hati kan jatuh ke hati
Pastinya dari hati yang bersih
Itulah hembusan kasturi


Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:01 0 comments Links to this post  

nasihat abang

Tuesday, 26 June 2007

"Abang, yang selalu dengan abang tu, isteri abang ke?"

"A'ah. Baru jugak kahwin."

"Oh. Mesti best kan?"

"Haha. Mestilah. Adik tu, kalau ada rezeki, jangan lengahkan perkahwinan."

"Eh, adik baru 14 lah abang. Tapi bedek lah kalau adik cakap adik tanak kahwin heheeeee."

"Bagus lah kalau ada cita-cita tu. Tapi jangan pulak asik berangan aje."

"Umur abang berapa?"

"25."

"Abih isteri abang?"

"20."

"Wah. 25 dah kahwin? Ikut sunnah eh?"

"Haha. Pandai lah adik ni. Mmm, adik kalau nak kahwin, biar 25 tahun. Selain dari ikut sunnah, masa tu lah kita masih bertenaga. Tak terlalu muda, tak terlalu tua. Pasangan kita pula biar jarak umur 5 tahun, kerana orang perempuan ni sebenarnya lebih matang dari umur mereka. Kalau kita cari yang sama umur dengan kita, besar kemungkinan dia akan lebih matang dari kita. Nanti kita rasa tak selesa."

"Oh... Insha Allah."

"Mari, kita solat 2 raka'at lepas tu sambung tawaf."

"Jom!"

Allahumma ameen ya Allah!

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:08 0 comments Links to this post  

YouTubeIslam

Monday, 25 June 2007

Assalamu'alaikum wrt wb!

Ana terserempak dengan website yang sangat menarik. Sungguh unsangkarable. Ana rasa lebih baik menyokong site ini daripada YouTube, sekurangnya ada juga faedah. Sebarlah pada rakan-rakan yang lain agar ia dapat menandingi YouTube, atau mungkin lebih baik dari itu. Tanpa berlengah lagi, jemput lah melayarinya!



p.s: Jangan lupa lihat "Help"

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:00 0 comments Links to this post  

Menyelongkar Rahsia Rumahtangga Sakinah: Sesi Bersama Dr Danial Zainal Abidin

Sunday, 24 June 2007

Ahad 15hb Julai 2007
8.30 pagi - 12.00 tgh
Masjid Al Iman Audirorium


Membina Rumahtangga yang berkekalan dan diberkati dalam zaman ini bukanlahlah satu yang mudah. Walaupun masyarakat bertambah maju dalam pelbagai aspek kehidupan namun statistik menunjukkan bahawa perceraian di kalangan keluarga Muslim juga meningkat ke paras yang membimbangkan. Gejala perceraian ini bukan sahaja fenomena yang berlaku di kalangan pasangan muda, mereka yang berpendidikan rendah atau berpendapatan rendah, malah ianya juga berlaku di kalangan mereka yang sudah lanjut umur, berpendidikan tinggi dan juga di kalangan mereka yang mempunyai pegangan agama yang kuat.

Maka itu apakah sebenarnya rahsia pemantapan sesebuah keluarga Muslim? Bagaimanakah kita dapat memupuk serta menyebarkannya supaya ianya dapat dimanfaatkan oleh keluarga-keluarga lain. Apakah virus-virus kehidupan berumah tangga yang patut kita serangi dan bagaimana kita dapat menyuntik ubat ‘immunisasi’ terhadapnya ?

Sesi ini bukan sahaja untuk yang telah berumahtangga tetapi juga bagi mereka yang ingin membina rumahtangga yang diberkati. Marilah kita bersama Dr Danial Zainal Abidin, doctor dan pakar motivasi, dalam upaya untuk menyelongkar Rahsia Rumahtangga Sakinah


Biodata Penceramah
Dr Danial bin Zainal Abidin adalah anak kepada Hj Zainal Abidin bin Hassan dan Hjh Che Su binti Hj Jamaluddin, berasal dari Sungai Ara Pulau Pinang. Dilahirkan pada bulan Julai 1955. beliau merupakan anak kedua daripada enam orang adik beradik. Asil perkongsian hidup dengan Puan Arba’ai binti Hj Mahbar (Dr) dan Puan Siti Salmiyah Binti Hj Hashim, beliau dikurniakan lapan orang cahaya mata.

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah dan Menengah Jelutong. Selepas mendapat gred satu dalam pepweriksaan MCE, beliau memasuki tingkatan enam di Sekolah Menengah Penang Free di Pulau Pinang sebelum ke Universitri Iskandariah, Mesih, bagi elanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di sana. Kesempatan belajar di Mesir digunakan bagi mendalami bahasa Arab dan menimba ilmu agama daripada ulama berwibawa di sana. Antaranya, ulama hadis terkenal iaitu Syeikh Muhammad Najib al-Muthii. Pada tahun 1981, beliau mempeoleh ijazah M.B.Ch.B dalam bidang perubatan moden.

Bermula pada tahun1993, beliau diberi peluang menyampaikan ilmu di Radio Malaysia Pulau Pinang. Hari ini beliau mengendalikan slot Rangsang Minda dan Islam Moden di Radio Malaysia Pulau Pinang.

Pada tahun 1996, beliau dilantik menjadi Pengerusi Kariah Sungai Ara dan jawatan ini dipegang sehingga tahun 2000. Di samping itu, beliau juga merupakan pengurus dan pengamal perubatan di sebuah klinik swasta di Pulau Pinang sejak tahun 1987.

Bermula bulan September 2001, beliau menjadi pengurus urusan kepada syarikat Danial Zainal Consultancy (M) Sdn Bhd. Syarikat ini memfokuskan dalam bidang pendidikan dan penyelidikan khususnya dalam bidang perbandingan agama, motivasi, Islam dan sains serta Islam zaman kontemporari. Melalui syarikat ini, khidmat beliau dimanfaatkan oleh Petronas Cari Gali, Telekom Malaysia, IKIM, Majlis-majlis Agama Islam Negeri, Persatuan Islam KLIA dan TNB, Universiti Sains Malaysia dan lain-lain.

Dalam bidang penulisan, beliau sudah menulis buku-buku yang bertajuk Konsep Perubatan Islam, The Misunderstood Religion, Bahan Dakwah untuk Remaja Moden, Kit Kombat Islam, Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden, Bukti-bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad saw, Empayar Minda Muslim dan 7 Formula Individu Cemerlang.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 00:48 0 comments Links to this post  

Al-Fatrah

Saturday, 23 June 2007

Al-Fatrah in our religion means different things. One is 'the period of intermission' experienced by the Prophet s.a.w. when the revelation of al-Qur'an was stopped for a while. It was distressing for him especially when the non-believers started making jokes about it. But he s.a.w. showed patient and Allah finally sent down surah ad-Dhuha to end the period, in which one of the verses calmed him down, by saying which means, 'Your Lord has not forsaken you, nor is He displeased with you,' and that caused great joy in the life of the Prophet s.a.w.

The second meaning of al-Fatrah refers to the group of people (Ahl al-fatrah) who lived in between the time of revelations, and also to people to whom revelation has not reached them.

Sidi Abdul Aziz explained about the third meaning in at least two occasions. He said al-fatrah also denotes the interval between a strong state of iman and the weaker state of iman. And he said that student of knowledge will be acutely aware of its coming, and their hearts will feel the pain of not being able to do their maximum wird during it. He said also, a real student of knowledge will understand that a state of fatrah is natural for a human, and he will prepare for it by setting up his personal set of minimum wird, which he will persevere upon regardless of what, and maximum wird which he will strive upon once the state of fatrah passes away.

Imam al-Haddad commented in his Risalah al-Muawanah, 'Beware of leaving a wird for fear of not being able to persevere in it, for this is foolishness. You should not do, in each period of time, whatever happens to suit your energy and free time; on the contrary, you should have a minimum that you perform, which you can add to whenever you feel energetic, but never fall below when you feel lazy.'

Among a quick cure for this state of fatrah is by staying near to a righteous man and love him as much as one can, because good company adds up to one's strength and encourages one to do more.

Seeking and longing for the companionship with good people with the intention to rejuvenate one's desire and drive for worship is not wrong, in fact a worthy deed that must be sought after, and those who says otherwise is a fool. Reflect upon this hadith which means:

Umar ibn al-Khattab related that the Messenger of Allah said: 'Among the servants of Allah are individuals who, though they are neither prophets nor martyrs, are envied by the prophets and martyrs for their rank with Allah on the Last Day.' A man asked 'Umar, 'Who are they and what are their deeds that we may love them?' He said, 'People who love each other by the ruh of Allah without being related by blood and without sharing wealth between them, by Allah, their faces have light, and they are on minbars of light without fear when others are afraid and without sadness when others are sad.' Then he read from the Qur'an: 'Surely for the Awliya of Allah there is no fear upon them nor are they sad.' Ya Salam!

When feeling down (al-fatrah), let's look at them, listen to the lovers and may the One loved by the lovers love us in return, and return us to our state of obedience, amin.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:48 0 comments Links to this post  

Salah siapa?

Friday, 22 June 2007

Semakin berilmu kita,
Semakin 'bodoh' kita sebenarnya.
Semakin kuat kita,
Semakin sedar akan betapa lemahnya kita berbandingNya

Yang berilmu sombong dengan ilmunya,
Yang jahil bangga dengan kejahilannya.
Yang mengetahui berpura-pura tidak tahu,
Yang tidak tahu pula berpura-pura tahu.

Yang mengimarahkan masjid dikata sombong,
Yang tidak mengimarahkan pula dikata tidak tahu hukum.
Yang berpakian sempurna dikatakan ketinggalan,
Yang berbagai fesyen menyalahi syariat dikatakn mengikut arus peredaran zaman.

Yang berkopiah dikatakan hanya tau menghukum orang,
Yang bertopi dikatakan mengikut tabiat barat yang jalang.
Yang bertudung labuh dikatakan tak pandai bergaul,
Yang bertudung biasa pula dikatakan terlebih sangat pandai bergaul.

Yang jarang datang ke masjid disindir bila datang,
Yang selalu datang pula bila tak datang dicop iman dah kurang.
Yang lumba motor laju-laju dikata tak reti hargai nyawa,
Yang jalan slow macam siput pula dikatakan hanya tau membazir masa.

Yang hebat terasa besarnya diri,
Yang kecil pula dah tau kecil, cuba-cuba lah sedarkan diri sendiri.
Yang ada kemahiran salahgunakan kemahiran dalam kehidupan,
Yang tak ada kemahiran tak sedar-sedar pula yang diri kena tambah kemahiran.

Akhirnya, apa yang jadi?
Si A salahkan si B,
Si B hentamkan si A.
Akhirnya dua-dua jadi musuh ketat,
Setan pun gelak tak habis-habis sampai meleleh air liur ke pusat.

Dalam senario dunia yang dah semakin 'hebat',
Yang mencegah mungkar dipecat,
Yang menyuruh maksiat diangkat.

"Mengapalah mereka tu sombong, pandang rendah kat kita, tak tegur kita, asobiyah'.. tapi kita sendiri? kita dah tegur mereka? Mungkin mereka juga berfikiran sama terhadap kita!

Bila dua-dua beku, otak gitu-gitu, lidah kelu, badan kaku, jiwa membatu, susahlah macam tu.

Bila dua-dua menyalahkan diri masing-masing, syaitan lah yg menjadi pemenangnya..

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:31 0 comments Links to this post  

Ummah Films - The Parent Negotiations

Thursday, 21 June 2007

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 22:49 0 comments Links to this post  

Di Sebalik Keindahan Pasangan Kita

Wednesday, 20 June 2007

ADA kalanya seseorang memiliki pasangan hidup berparas menarik tetapi cakapnya pedas lagi menyinggung.

Ada pasangannya rupawan, bahasanya sedap didengar tetapi sangat boros.

Ada pula pasangannya indah dan jimat tetapi malas beribadah.

Kerencaman dalam mencari jodoh ini pernah diibaratkan dalam satu hadis:
'Manusia itu seperti unta. Antara 100 ekor unta, sangat sulit kamu
menemukan seekor yang sangat baik tunggangannya.'
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Pasangan ideal memang sukar diperolehi dalam zaman penuh dugaan.

Ada gadis yang mengeluh kerana sudah penat mencari calon suami yang berkelayakan, gagah dan lawa, tenang dan lembut serta kuat beribadah.

Ada teruna mengeluh sukar mencari calon isteri yang cantik, senang dipandang, sabar, jimat, suka beribadah dan pandai mengambil hati ibunya.

Nasihat Rasulullah saw berkenaan kekurangan yang ada pada pasangan kita:
'Hendaknya seorang Mukmin tidak meninggalkan seorang Mukminah. Kalau dia membenci suatu perangai pada diri isterinya, dia pasti menyenangi perangai yang lain.'

Pesan Rasulullah sejajar dengan firman Allah:
'Kemudian apabila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.'
(An-Nisaa: 19)

Sebagai pasangan (baik suami mahupun isteri), janganlah kita membiarkan begitu saja beberapa aib atau kekurangan pasangan kita. Alasan bahawa sikap sudah begitu sejak mula - tidak boleh dipakai sama sekali.

Sikap manusia boleh diubah selagi ia sanggup merubahnya.


Suami hendaklah berdakwah kepada isteri dan begitu juga sebaliknya.

'Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.'
(Surah An-Nahl: 125).

Dakwah paling asas adalah dengan pasangan kita sebagaimana Rasulullah saw menyampaikan kisah baginda menerima wahyu kepada isterinya, Khadijah. Ia diikuti dengan anak-anak dan orang-orang terdekat.

Oleh itu, suami/isteri perlu menggilap cara merubah sikap pasangan dengan cara paling elok menunjukkan contoh dan hujah. Kekasaran atau pukul bantai tidak boleh dibuat untuk memaksa seseorang berubah.

Selain ikhlas dalam menasihati, penting pula ikhlas dalam menerima nasihat. Ketika kita dinasihati, hendaknya kita kendalikan serta lunakkan hati kita untuk ikhlas menerimanya.

p/s :
Kebahagiaan tidak akan hadir dengan sekelip mata. Ianya harus dipupuk dengan perasaan kasih sayang yang tidak berbelah bagi.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:59 0 comments Links to this post  

He knows

Tuesday, 19 June 2007

Allah knows what's best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain
We always want the laughter
And the merriment of cheer
But our hearts will lose their tenderness
If we never shed a tear

Allah tests us often
With suffering and with sorrow
He tests us not to punish us
But to help us meet tomorrow
For growing trees are strengtened
If they withstand the storm
And the sharp cut of the chisel
Gave the marble grace and form

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:35 0 comments Links to this post  

Which Superhero Am I?

Monday, 18 June 2007

Assalamu'alaikum wrt wb!

No prizes for guessing eh *grins*


Your results:
You are Spider-Man
























Spider-Man
100%
Green Lantern
80%
Hulk
80%
Robin
70%
Superman
60%
The Flash
60%
Iron Man
60%
Wonder Woman
40%
Supergirl
40%
Batman
40%
Catwoman
20%
You are intelligent, witty,
a bit geeky and have great
power and responsibility.


Click here to take the Superhero Personality Quiz



100% pula tuh. Jangan main-main! :D

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 22:28 0 comments Links to this post  

Kerana Sebutir Pasir

Sunday, 17 June 2007

Penakluk pertama Mount Everest, puncak tertinggi dunia di Pegunungan Himalaya, Sir Edmund Hillary, pernah ditanya wartawan apa yang paling ditakutinya dalam menjelajah alam.

Dia lalu mengaku tidak takut pada binatang buas, jurang yang curam, bongkah ais raksasa, atau padang pasir yang luas dan gersang sekali pun!

Lantas apa?

"Sebutir pasir yang terselip di sela-sela jari kaki," kata Hillary.

Wartawan hairan, tetapi penjelajah melanjutkan kata-katanya, "Sebutir pasir yang masuk di sela- sela jari kaki sering sekali menjadi awal malapetaka. Ia boleh masuk ke kulit kaki atau menyelusup melalui kuku. Lama-lama jari kaki terkena infeksi, lalu membusuk. Tanpa sedar, kaki pun tak dapat digerakkan. Itulah malapetaka bagi seorang penjelajah sebab dia harus ditandu."

Harimau, buaya, dan beruang, meski buas, adalah binatang yang secara naluriah takut menghadapi manusia. Sedang menghadapi jurang yang dalam dan ganasnya padang pasir, seorang penjelajah sudah punya persiapan memadai. Tetapi, jika menghadapi sebutir pasir yang akan masuk ke jari kaki, seorang penjelajah tak mempersiapkannya. Dia cenderung mengabaikannya.

Apa yang dinyatakan Hillary, kalau kita renungkan, sebetulnya sama dengan orang yang mengabaikan dosa-dosa kecil. Orang yang malakukan dosa kecil, misalnya mencoba-coba mencicipi minuman keras atau membicarakan keburukan orang lain, sering menganggap hal itu adalah dosa yang kecil. Kerana itu, banyak orang yang kebablasan melakukan dosa-dosa kecil sehingga lambat laun jadi kebiasaan. Kalau sudah jadi kebiasaan, dosa kecil itu pun akan berubah jadi dosa besar yang sangat membahayakan dirinya dan masyarakat.

Melihat kemungkinan potensi kerusakan besar yang tercipta dari dosa-dosa kecil itulah, Nabi Muhammad saw mewanti-wanti agar ummatnya tidak mengabaikan dosa-dosa kecil seraya tidak melupa kan amal baik kendati kecil juga.

Dalam kisah sufi, seorang pelacur masuk surga hanya karena memberi minum anjing yang kehausan. Perbuatan yang cenderung dinilai sangat kecil itu ternyata di mata Allah punya nilai sangat besar karena faktor keikhlasannya. Bukankah semua roh yang ada di seluruh jagad ini, termasuk roh anjing tersebut, hakikatnya berasal dari Tuhan Yang Maha Pencipta juga? Itulah nilai setetes air penyejuk yang diberikan sang pelacur pada anjing yang kehausan.

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 22:30 0 comments Links to this post  

Tidaaak!

Saturday, 16 June 2007

Assalamu'alaikum wrt wb!

'Afwan jiddan! Setelah sekian lama menghilang..

Kini ana muncul kembali.

Sungguh anti-klimaks ya.

Banyak sangat soalan-soalan yang datang bertubi-tubi sejak dua menjak ni.
1. Hairil! Mana blog?!
2. Hairil! Blog mana?!
3. Hairil! Bila nak kahwin?!

Hehe.

Kalau ana nak terangkan aspek teknikalnya, ana yakin mesti ramai yang tergaruk-garuk kepala macam monyet. Tapi tak apalah, cute juga kan monyet. Jadi ni lah kisahnya...

"Pada suatu masa dahulu... *flashback*"

Pendekkan cerita, selama ni ana sebenarnya guna sistem blog wordpress. Dan host di server ana, dari rumah.

Ada server ni seronok. Macam-macam yang boleh dibuat. Lazimnya, server ni boleh disewa. Tapi almaklum lah benda kalau sewa atau bayar, mesti ada "terms and conditions" nya kan. Tak boleh itu, tak boleh ini.

Untuk yang "adventurous" macam *cough*cough* ana ni, buat je lah server sendiri. Bukannya susah, lagipun server dengan kompiter ni takde lah beza sangat. Server tu dasarnya kompiter juga, cuma fungsinya je yang meneybabkan ia dinamakan server.

Server sendiri bermaksud bebas untuk melakukan aaaaaapa saja. Kalau perasan, dulu msn dengan yahooIm ana online 24/7. Blog ana pun unik, ada fungsi-fungsi yang tidak didapati di mana-mana. Alamatnya pun lain kan. Kalau ana nak hantar file pada sesiapa, ana hanya perlu upload ke webhost, dan bagi linknya. Muat turun jelah bila-bila masa.

Tetapi bila serve dari rumah, tertakluk lah dengan kelajuan internet sendiri. Ada juga masa yang server tidak dapat diakses kerana internet terlalu "crowded". Dan kalau ana sedang muat turun fail-fail yang besar, pun sama lah juga.

Kalau kompiter on je, mesti mak marah kan? Hehe...

Jadi sejak dah off, bil elektrik pun berkurangan sebanyak $50. Ana hampir dicekik oleh ummi kerana dia hairan kenapa bil elektrik selalu tinggi. Ana minta duit berlebihan tu untuk tabung kahwin dia tak kasi pula kui3. Ikutkan hati nak juga on balik server tu, tapi lup sama ummi punya pasal kan, anything for you lah!

Kalau antum guna Windows Live Messenger atau YahooIM versi terkini, ada fungsi "offline messaging" kan? Niat ana dulu ada server tu supaya senantiasa "contactable". Tapi kini dengan adanya fungsi tersebut, sama lah juga datangnya.

Blog pula, terpaksa lah berhijrah ke blogspot. Ni pun kerana terpaksa dan kesuntukkan masa.

Atas mengemaskini blog ni dengan artikel-artikel "kopi dan pasta" yang terkini, ana juga akan mengimport artikel-artikel dari blog lama ke sini untuk diarkib. Jadi kalau rasa macam dah pernah baca, baca lagi! Kalau antum sedang baca blog ini sekarang, ternyata antum banyak masa kan? Hehe..

Masih belum sempurna lagi blog ni. Links-links pun masih kosong seh.

Oh jawapan untuk soalan ketiga, mungkin tak lama lagi? Mungkin lama lagi? Mungkin tidak? Wallahu'alam :D

Read More...

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:59 0 comments Links to this post