Imbauan Untuk Merantau

Saturday, 25 August 2007

Ciri orang yang berakal dan berbudaya adalah tidak akan tetap tinggal kekal di suatu tempat. Meninggalkan tempat tinggalnya untuk mengembara itulah sebahagian daripada istirehatnya.

Pergilah dengan penuh keyakinan! Nescaya engkau akan temui pengganti yang telah engkau tinggalkan. Bekerja keraslah kerana hidup akan terasa nikmat setelah bekerja keras.

Apabila aku melihat air yang bertakung, ia akan mengeluarkan bau yang busuk. Andaikan saja ia mengalir, air itu akan terlihat bening dan bersih. Sebaliknya, jika engkau biarkan air itu bertakung, ia akan menjadi kotor.

Singa hutan dapat menerkam mangsanya, setelah ia tinggalkan sarangnya. Dan anak panah yang tajam tidak akan mengenai sasarannya, jika tidak beranjak dari busurnya.

Andaikan mentari berhenti selamanya di tengah langit, nescaya seluruh umat dari hujung barat sampai hujung timur akan terasa bosan kepadanya.

Emas bagaikan debu, sebelum dilombong menjadi emas. Dan pohon cendana yang masih tertanam di tempatnya tidak ubah seperti pohon-pohon untuk kayu bakar.

Jika engkau tinggalkan tempat kelahiranmu, kau akan temui darjat mulia di tempat yang baru, dan kau bagaikan emas yang sudah terangkat dari tempatnya.

- Imam Syafi'i

Ya Allah, terasa bodohnya aku mahu jadi golongan pintar tapi tidak berusaha mencari ilmu.

Ya Allah, semakin lama aku disini, semakin lemah, semakin lesu rasanya.

Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk bangun dari kelemahan dan kebodohan aku ini.

Ya Allah, aku telah redha dengan ketentuanMu. Berikan ku petunjuk dan mempermudahkanlah segala urusan dan jalan untukku nanti.

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 10:00  

3 comments:

now this gives me a different perspective.

madame blossom said...
26 August 2007 at 11:24 am  

madame blossom: im going to miss nadhrah although i havent met her before. but i know she's very very cute! please remember me in your du'a..

26 August 2007 at 9:01 pm  

:) insyaAllah i will.

kalau u dengar dia cakap.. lagi u'll miss agaknya.. =D
- like ur sis.

madame blossom said...
27 August 2007 at 6:31 pm  

Post a Comment