Cinta

Wednesday, 4 June 2008

Kelmarin saya baru menonton film Ayat-Ayat Cinta bersama dengan isteri...pada saya film nya baik dan lakonan para pelakonnya mantap. Buktinya isteri saya meleleh air mata kerana kesedihan..Saya? No komen beb...

Cuma isteri saya tak puas hati kerana tak sama 100% dengan cerita dalam novel serta penggambarannya pula bukan di Mesir. Hmmph..Bukan senang cerita film yang diangkat ke layar perak. Bayangkan, novel 400-500 muka surat perlu dilakonkan dalam masa 2 jam? Pasti ada yang perlu disunting.

Cakap pasal film AAC ni, pelakon utama atau hero nya, dalam film ni ramai betul gadis yang terpikat dengannya. Kesemua gadis dalam film tersebut terpikat padanya kerana kemulian peribadi si 'Fahri'.

Jatuh cinta pandang pertama dengan ketampanan dan kejelitaan seseorang mungkin adalah satu perkara yang biasa kita dengar. Tapi tidak kurang juga ramai yang akan terpaut dengan sikap lemah lembut, sopan santun, bijak, kelakar, intellectual dan yakin diri! Ini biasanya cinta pandang kelima atau kesepuluh lah kecuali pakej ini complete dengan fizikal yang menarik.

Saya cakap begini kerana kadang kala, ada yang merasakan bahawa untuk mendapat pasangan kita perlulah punyai rupa fizikal yang menarik, tapi kalau kita lihat sekeliling, kita akan melihat teman kita atau saudara mara kita punya rupa tetapi masih belum bertemu jodoh, ada juga yang kurang menarik dari segi rupa dan fizikal tapi punya isteri atau suami yang jelita ataupun tampan. Maknanya, rupa bukan segalanya kan?

Nasihat saya yang belum bertemu jodoh dan masih lagi mencari-cari, seseorang tu perlu yakin dengan apa yang Allah ciptakan pada diri kita, yakin diri dengan kemampuan kita dan perelokkan keperibadian kita. Banyak berdoa juga baik diri sendiri atau dari ibu bapa. Paling penting juga, janganlah menyendiri..cuba aktifkan diri dengan aktiviti kemasyarakat dan sukarela.

Dan kalau perlu sound cik abang yang pemalu dan tak faham2 tu, sound lah..tapi biarlah dengan cara yang beradab dan beretika. Kita akan ada email, chat etc? Atau boleh guna orang tengah? Lambat2 nanti melepas, maklum bukan senang cari pemuda atau pemudi yang beriman dan bertaqwa sekarang ni. : )

Tapi kalau masih belum jumpa? Anggaplah itu satu ujian untuk kita dan jangan putus asa. I.Allah adalah tu...

http://abahyasir.blogspot.com/

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32  

2 comments:

Hati-hati bawa hati
by Mohammad Fauzil Adhim

Aduh..
Susahnya punya hati
Letaknya tersembunyi,
Tapi geraknya tampak sekali
(he hemm, malu juga diri ini )

Makanya,
Lebih baik punya istri
Kalau tersenyum ada yang menaggapi
Kalau berekspresi ada yang memahami
Sikapnya lembut tak bikin keki
Kadang malah memuji

“Tuhan tak pernah ingkar janji,
kalau terus menjaga diri,
akan mendapat pendamping yang lurus hati”

Tapi kalau masih sendiri,
Hati-hati bawa hati
Kalau sibuk mencari perhatian,
Kapan kamu mengenal gadis
yang bisa menjaga pandangan?

Bagusnya sibuk menyiapi perbekalan
(maunya sih kutulis memperbaiki iman)
tanpa susah-susah membayangkan
saat-saat tak terbayangkan

Adapun kalau sudah beristri
Jangan lupa mengingatkan
Kalau ada yang dilalaikan
Tentang perkara yang disyari’atkan
Tapi kalau ia memelihara kewajiban
Ingat-ingatlah untuk memberi perhatian
Jangan menunggu dapat peringatan.

Karangmalang, 1 Maret 1997
(Kupinang Engkau dengan Hamdalah)

Anonymous said...
9 June 2008 at 11:15 pm  

adeih. pedasnya termakan cili..

macam bagus je buku ni!

9 June 2008 at 11:55 pm  

Post a Comment