Jangan Optimis Meskipun Dalam Ketaatan
Wednesday, 30 January 2008
Oleh: Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Di antara hasrat dan cita-cita orang-orang yang beriman itu tidak lain ialah untuk menjadi hamba Allah yang taat, melaksanakan segala kewajiban dan kefarduan, agar menjadi orang yang soleh dan bertaqwa. Menghindari segala yang dilarang oleh Allah SWT, serta menghindari sifat-sifat keji, seperti yang diajar oleh Rasul SAW dan berusaha mencari keredaan Allah Ta’ala berpandukan wahyu-Nya.
Bagaimana untuk mencapai hasrat dan cita-cita tersebut amatlah sukar bagi manusia yang lemah ini, meskipun seseorang itu telah mendapat hidayah sehingga pada zahirnya dia menjadi orang yang taat, namun Allah mempunyai kuasa mutlak untuk merubah keadaan itu menjadi sebaliknya, kerana kehendak Allah SWT tidak siapa yang dapat memaksa Dia. Meskipun manusia berusaha untuk berdiri teguh di atas keimanannya, namun terserah kepada kemahuan Allah SWT, dan natijah kepada segala perbuatan manusia itu sesungguhnya masih ghaib dan hanya dalam ilmu Allah Azza wa Jalla.
Justeru, tidak boleh bagi seseorang yang telah melakukan ketaatan kepada Allah Ta’ala, merasa senang hati di atas segala qurbah atau usaha mendamping diri kepada-Nya, melalui ibadahnya seperti solat, puasa, zakat, haji, jihad dan sebagainya. Walaupun segala usaha ketaatan telah dilakukan sekuat tenaga sedaya mungkin, tetapi oleh kerana ibarat cerita yang masih dipertengahan, belum diketahui apakah kesudahannya, maka atas alasan apakah sesorang itu boleh merasa senang hati?
Sejak mula kejadian manusia lagi, apabila Allah menciptakan Adam dan mengumumkan untuk menajdi khalifah Allah di muka bumu, sedangkan sebelum itu makhluq ciptaan Allah bernama Iblis yang telah beribadah kepada Allah sepuluh ribu tahun, merasa sangsi di atas kewibawaan manusia untuk menjadi khalifah di bumi.
Kesangsian iblis menyebabkan dia tidak bersedia untuk sujud kepada Adam sekalipun Allah SWT menyuruh golongan iblis dan malaikat berbuat demikian. Iblis bukan sahaja enggan malah berdendam kepada Adam AS dan keturunannya, apabila Allah Ta’ala melaknat iblis di atas keangkuhannya. Iblis yang tersisih kerana keingkarannya dan ditaqdirkan bakal menjadi penghuni neraka, mereka berazam untuk terus memusuhi keturunan Adam, agar dia tidak keseorangan di dalam neraka, tetapi turut ditemani oleh anak cucu Adam yang dapat dipengaruhinya.
Bertaruh dengan musuh secara berdepan adakalanya manusia tertewas, tidakkah manusia akan lebih sulit apabila bertarung dengan musuh yang tidak dapat dilihat? Iblis yang menubuhkan pasukan tenteranya akan terus-terusan mengatur serangan terhadap keturunan Adam, tanpa mengenal penat lelah, tanpa tidur tanpa rehat dan tanpa lalai. Dengan demikian manusia pasti terdedah dengan ancaman iblis, sebahagian manusia sudah menjadi tawanan iblis dikenali sebagai golongan kuffar.
Iblis sebagai makhluq yang tidak dapat dilihat dengan indera penglihatan, pasti lebih mudah menyusup ke dalam diri dan hati manusia. Sehingga kadang kala berjaya membentuk rekrut baru di kalangan manusia, yang akhirnya menjadi pendukung ideology iblis, serta memusuhi golongan orang yang beriman yang mendokong aqidah yang benar dan bertauhidkan Allah Ta’ala.
Di kalangan orang yang beriman pun kadang kala tentera iblis berjaya menyusup, sehingga golongan beriman turut bertelagah sesama sendiri, kerana sebahagian daripada mereka sudah termakan hasutan iblis. Yang selamat hanyalah golongan yang mendapat pertolongan dan taufiq daripada Allah SWT, iaitu mereka yang digelar sebagai hamba Allah yang mukminin, solihin dan muttaqin.
Manusia yang hidup di muka bumi ini adalah khalifah dan tentera Allah, yang sedang berperang dan bertarung dengan musuh tradisi dari luar iaitu iblis, serta disokong pula oleh musuh dalaman iaitu nafsu yang sering mengajak kepada kegiatan yang buruk.
Merasa amankah setiap orang yang sedang berperang? Sedangkan musuh terus-menerus menghujani berbagai-bagai jenis peluru yang dahsyat. Musuh tradisi itu menggunakan peluru hasad, peluru dengki, peluru tamak, peluru khianat, peluru takbur, peluru ‘ujub, peluru riyak, peluru sum’ah dan berbagai-bagai lagi. Justeru tidak ada kawasan aman dan selamat sehingga manusia tidak mungkin dapat rehat.
Dalam suasana begini mana mungkin manusia merasa optimis untuk mencapai kemenangan yang total terhadap iblis itu, justeru sikap optimis akan menjadikan manusia lalai dan tidak waspada malah tidak berusaha untuk mengatasi musuhnya.
Sekalipun sudah dimaklumi bahawa segala yang ma’ruf itu disukai Allah Ta’ala, malah dijanjikan pahala bagi mereka yang melakukan ketaatan, tetapi janganlah merasa bangga dengan semua ketaatan yang telah dilakukan itu. Kerana walaupun demikian namun segala usaha itu ibarat seorang usahawan yang menggunakan modal orang lain.
Jika seseorang melakukan solat, dia menggunakan anggota tubuh yang dipinjamkan. Jika menunaikan haji, pasti menggunakan kemudahan rezeki yang didatangkan oleh Allah. Berda’wahlah dan mengadakan kuliyah pengajian, tidak lain hanyalah menyampaikan ilmu yang didatangkan oleh Allah Ta’ala melalui Rasul-Nya. Jika dia banyak menderma untuk kebajikan, tidak lain hanyalah ibarat memulangkan wang yang dipinjam. Sesungguhnya semua itu adalah pemberian dan kurnia Allah yang mencurah kepada hamba-Nya, maka yang manakah yang datang dari diri manusia sendiri?
Oleh kerana manusia melakukan segala ketaatan kepada Allah, tidak lain mereka menggunakan semua kurnia dari Allah, maka tiada suatu pun ketaatan amalan yang bersifat mendampingkan diri kepada Allah SWT itu dapat dibanggakan dan dimegahkan oleh manusia itu, ibarat orang yang bermegah dengan baju yang dipinjam daripada orang lain. Jika manusia hendak berbangga dengan ketaatan sedikit sebanyak yang telah dilakukan itu, hanyalah ibarat orang yang bermegah dengan harta orang lain.
Walaupun manusia melakukan berbagai-bagai ketaatan yang melibatkan fikiran tenaga dan wang ringgit, namun tiada tempat bagi manusia untuk berbangga, kerana andainya Allah tidak menerima kesemua jenis kebajikan dan ketaatan yang dibanggakan itu, nescaya ia manjadi kosong ibarat perut unta, kerana sebenarnya perut unta itu jika dibedah, ia hanya dipenuhi dengan najis tetapi kosong dari kebaikan.
Dengan demikian maka tidak ada yang dapat untuk menjadi cagaran bagi manusia di akhirat, kerana sesungguhnya dia telah datang kepada Tuannya dengan bekalan kosong.
Janganlah menjadi manusia yang bangga dengan bunga-bungaan dipohon serta putik-putik buah di dahan, apabila datang hujan ribut yang memusnahkan bunga dan putik buah-buahan itu musnah hingga tiada apa yang tinggal.
Bunga-bunga dan putik buah-buahan itu ibarat amalan kebajikan yang belum ditimpa malapetaka, kerana sesungguhnya malapetaka kepada amal ibadah seseorang itu ialah umpama tidak ikhlas beramal, dengki kepada orang lain lebih banyak dari kebajikan yang dilakukan. Apabila bunga-bunga dan buah amal itu dilanda rebut dan taufan dosa kerana tidak ikhlas, riyak, dengki dan lain-lain lagi, maka gugur bertaburanlah bunga serta buah-buah amal itu.
Justeru tidak ada masa untuk manusia itu merasa senang dan lapang dada sekalipun berbagai-bagai qurbah atau usaha ikhtiar telah dilakukan bagi mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala, namun ibarat putik yang belum membesar dan masak sehingga dapat dipetik hasilnya, maka apa yang perlu dilakukan ialah tidak lalai dari mengawasi perkara-perkara yang boleh menghancurkan kebajikan itu.
Seorang yang pulang ketika petang dengan keimanan dan rajin beramal, tetapi pastikah keadaan itu berkekalan hingga esok harinya? Segala kemungkinan boleh terjadi, mungkin ketika malam hari hatinya mendengar bisikan iblis lalu melakukan maksiat, maka matahari yang terbit di pagi itu menyambut dia sebagai seorang yang zalim, bukan lagi sebagai hamba yang soleh dan bertaqwa.
(Dipetik daripada buku, Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Insan Ingatlah!, NurfairStreet, Kuala Lumpur, 2006, hlmn 53-57)
Wallahu a’lam.