Rumah Idaman Syurga Impian Suami Teladan

Monday, 25 February 2008



Penulis: Mohd. Isa Selamat

Rumahku Syurgaku adalah impian setiap insan dalam menempuh bahtera rumahtangga. Perkahwinan itu merupakan suatu pelayaran dalam menempuh samudera cinta dan kasih sayang. Allah SWT berfirman di dalam surah Ar-Ruum ayat 21 maksudnya: "Di antara tanda-tanda kekuasaan Allah, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang."

Suami teladan adalah suami yang soleh dan bertanggungjawab. Di dalam sanubarinya tersimpan sentuhan kasih sayang yang mendalam terhadap isteri dan anak-anak. Mereka selalu mengerjakan solat berjamaah, mereka sama-sama berdoa kepada Allah agar menjadikan suami yang soleh dan isteri yang solehah. Mereka juga berdoa agar memperoleh zuriat yang diredhai Allah SWT.

Setiap kali selesai menunaikan solat, mereka bersalam-salam. Isteri mencium tangan suami dan suami hendaklah mencium kening isteri agar bertambahlah rasa kasih sayang dalam rumahtangga. Begitu juga anak-anak dirusuh meminta maaf kepada kedua orang tua dan mencium tangan mereka. Supaya kebahagiaan dapat dirasakan dalam jiwa anak dan tanggungjawab dapat dirasakan oleh orang. Semoga buku yang berada di tangan anda ini akan memberi pedoman untuk membangunkan "Rumah Idaman Syurga Impian".

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32  

0 comments:

Post a Comment