Panduan Membentuk Istana Bahagia

Tuesday, 5 February 2008



Panduan Membentuk Istana Bahagia
Hasanah Che Ismail,
PTS Millennia Sdn Bhd (PTS M)

Sinopsis


Rumah tangga ibarat bahtera.Ada masanya laut itu tenang, ada masanya bergelora. Waktu air tenang, mana-mana kapal pun bisa belayar. Cuma waktu gelora saja, barulah keutuhan kapal dan isinya diuja.

Suami adalah nakhoda dan isteri adalah pembantu. Lemah nakhoda, terancamlah pelayaran. Tanpa pembantu, tidak akan tercapai segala perancangan.

Biar pendekatan agama dan rohani kita fahami kerana pendekatan ini kerap menjadi penyelamat rukun perkahwinan terutamanya apabila pasanganjujur menghayati dan mempraktikkannya.

Asalnya manusia ini dijadikan berpasangan seperti yang digambarkan dalam surah an-Nisak ayat 1 yang bermaksud,"Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu bermula daripada satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) pasangannya (isterinya Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya-zuriat keturunan-lelaki dan perempuan yang ramai."

Kesejahteraan serta dorongan daripada pasangan yang beriman membawa kecemerlangan amalan di dunia untuk bekalan di akhirat.Institusi perkahwinan yang stabil menentukan kestabilan masyarakat.

Posted by hAiRiL/spiderman_pink at 23:32  

0 comments:

Post a Comment